عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان اشتباه است

    کد خبر :266862

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه به جرات طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان اشتباه است، گفت: اگر قرار است برای شرب، از دریا آب را انتقال دهیم، بهتر است آب را به استان های نزدیک تر از اصفهان به دریا هم چون کرمان و یا کنار دریا و با ارتفاع بسیار کم از سطح دریا مانند خوزستان منتقل کنیم.

مهدی بصیری در گفت وگو با ایسنا، در خصوص طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان در راستای حل مشکل آبی استان، اظهار کرد: به جرات طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان اشتباه است، چرا که آب خلیح فارس بسیار شور است و فاصله و ارتفاع اصفهان از دریا بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه انتقال آب از دریا به اصفهان به طور قطع هزینه های بسیار سنگینی را به مردم منتقل می کند، اظهار کرد: ارتفاع اصفهان از سطح دریا 1500 متر است در این شرایط باید 1500 متر آب را از خلیج فارس به سمت اصفهان پمپ کنیم که این مصرف انرژی بالایی را ایجاد می کند و به تبع هزینه این انتقال با توجه به مصرف انرژی و طول مسیر انتقال بسیار گران خواهد بود.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه کشورهای عربی هم چون امارات مجبور به استفاده از آب شیرین کن در تامین آب مور نیاز خود هستند، گفت: این کشورها بعد از شیرین کردن آب مورد نیازشان، همه نمک حاصل از آب شیرین کن ها را به دریا می ریزند که این موجب تخریب اکوسیستم دریا شده و به طور مرتب، شوری آب دریا را افزایش می دهد، بنابراین انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان از نظر زیست محیطی، اشتباه است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال آب از دریا تنها در صورت اجبار برای تامین آب شرب انجام می شود نه برای طرح های توسعه صنعت یا کشاورزی، تصریح کرد: اگر قرار است برای شرب، از دریا آب را انتقال دهیم، بهتر است آب را به استان های نزدیک تر از اصفهان به دریا همچون کرمان و یا کنار دریا و با ارتقاع بسیار کم از سطح دریا هم چون خوزستان منتقل کنیم.

بصیری با تاکید بر اینکه باید توسعه آب محور و آب بر را در کشور کنار بگذاریم، تصریح کرد: برای حل این مشکل باید به سمت توسعه صنایع «های‌تک» حرکت کینم.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آموزش در حوزه آب در سطح کشور بسیار مهم است، گفت: متاسفانه حتی در استان های خشک کشور برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس در دوره فعالیت خود، وعده احداث فولاد را در راستای اشتغالزایی می دهد و به دنبال آن در صدد انتقال آب و استفاده از آب های زیرزمینی عمیق هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه موضوع آموزش نیز به تنهایی می تواند موجب اشتغال شود، تصریح کرد: در پرتو آموزش مباحث زیست محیطی می توان صنایعی که به نفع محیط زیست و یا کم ضرر برای آن هستند، توسعه یابند و در رابطه با محیط زیست و مصرف انرژی و آب در کشور می توان اشتغال فراوانی ایجاد کرد که نه تنها به آینده کشور کمک می کند بلکه ضامن پایداری کشور خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید