افزایش تعرفه واردات دستاوردی برای صنعت خودرو ندارد

    کد خبر :266853

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: متاسفانه واژه خودروی ملی را یک فردی بر سر زبان انداخت و مدتهاست که استفاده می شود، ما مگر یخچال ملی ، تلویزیون ملی و گچ و سیمان ملی داریم که خودروی ملی داشته باشیم.

به گزارش فارس، ولی ملکی در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: حدود یک میلیون نفر در صنعت خودروسازی و قطعه سازی بطور مستقیم و پنج میلیون نفر غیر مستقیم از این صنعت نان می خورند. هر چند حمایتهای درستی از این صنعت نمی شود.

او ادامه داد: پس از خارج شدن پیکان از چرخه تولید و جایگزینی خانواده پژو رشد خوبی را در صنعت خودرو شاهد بودیم اما با شروع تحریمها­ دوباره با رکود تحمیلی مواجه شدیم، زیرا افزایش نرخ ارز از هزار به بالا، سه هزار خطوط تولید را با مشکل مواجه کرد.

احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سوی دیگر استودیو به عنوان مخالف طرح افزایش نرخ تعرفه های واردات خودرو گفت: موافق طرح هستم اما نه به این شکل.

او ادامه داد: ملاک قرار دادن میزان حجم موتور خودروهای وارداتی برای تنظیم تعرفه واردات، یک اشتباه است. این رفتار یعنی ما هنوز به تولید نگاهی سنتی داریم دریغ که مفهوم تولید تغییر کرده است.

احمدی گفت: متاسفانه مسئولان ما حاضر نیستند به خودشان زحمت بدهند و مفاهیم جدید تولید را درک کنند. مسئولان می خواهند مردم را متقاعد کنند که خودروهای بی کیفیت تر اما نرخ برابر با خودروهای وارداتی را خریداری کنند.

او با تاکید بر فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید ملی، تصریح کرد: تولید علاوه بر کالا به خدمات هم اطلاق می شود، خدماتی مانند اسنپ.

احمدی برای غیربومی بودن تولیدات موفق به گوشی تلفن اپل اشاره کرد و گفت: این گوشی با طراحی امریکا، ساخت چین و بازار فروش در همه دنیاست، متاسفانه واژه خودروی ملی را یک فردی بر سر زبان انداخت و مدتهاست که استفاده می شود. ما مگر یخچال ملی داریم مگر تلویزیون ملی داریم مگر گچ و سیمان ملی داریم که خودروی ملی داشته باشیم، ما باید در بخشی از زنجیره تولید بخشی از کالاها متمرکز شویم، مزیت ما همین است. انجام صفر تا صد تولید یک خودرو با مفاهیم امروزی تولید مغایر است.

ریاضت مصرف کننده، حاصل روش های سنتی تولید خودروست
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آنها که با مفهوم جدید تولید مخالفند، ریاضت را به مصرف کننده تحمیل می کنند.

احمدی افزود: افزایش تعرفه واردات خودرو یک طرح ریاضتی است و حاصلی برای پیشرفت صنعت خودرو کشور ندارد.

ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: در حال حاضر به ازای هر دستگاه خودروی تولید داخل، دو هزار و پانصد دلار قطعه وارد کشور می شود خودرو در هیچ جای دنیا صد در صد تولید ملی نیست.

او ادامه داد: هر گونه افزایش قیمت که به تورم در جامعه بزند بصورت مستقیم به اقشار پایین جامعه آسیب می رساند.

امیر حسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: لزوما تعرفه واردات به معنی حمایت از تولید داخل نیست، برای سرمایه گذاری باید فضای امن ایجاد کرد نه اینکه تعرفه افزایش یابد. در حال حاضر صنعت خودروسازی و قطعه سازی حدود پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد که در شرایط فعلی، اعتماد خارجی ها به راحتی جلب نمی شود.

فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: از آنجا که فقط پنج درصد بازار داخلی خودرو از طریق واردات تامین می شود، هیچ تهدیدی برای بازار خودرو و تولید داخل وجود ندارد. تلاطم های شدید ماه‌های اخیر بازار خودرو حاصل دخالتهای دولت در این صنعت است، زیرا دو سوم هیات مدیره های تولیدکنندگان خودروی داخلی از بدنه دولت هستند که تصمیماتشان بصورت مستقیم بر بازار اثر می گذارد و معمولا این تصمیمات در فضای منصفانه گرفته نمی شود. متاسفانه با طرحی که در مجلس برای تعرفه واردات تدوین شده، خودروی خارجی با ۱۳۵ درصد بالاتر از قیمت واقعی بدست مصرف کننده می رسد. کاهش تعرفه واردات بطور قطع ضامن حقوق مصرف کننده است.

او در خصوص تخلفات شرکتهای عظیم خودرو و نگین­ خودرو و عدم تعهد این دو شرکت در قبال تامین خودروی مشتریان گفت: طبق قوانین مکتوب، وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه برخورد با متخلفین را عهده دار است.

امیر حسین قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: رشد صنعت خودرو نیاز به همکاری اقتصادی و فناوری دارد، ما نمی توانیم تولیدکننده صد در صد خودرو باشیم.

او با بیان اینکه افزایش تعرفه یکی از ابزارهای حمایتی است ادامه داد: افزایش قیمت برخی خودروها متاثر از افزایش تعرفه واردات ایرادی به بازار تولید داخلی وارد نمی کند.

کاکایی در ارتباط تصویری با این برنامه پاسخ داد: افزایش تعرفه واردات فقط یکی از موانع است و دلایل گوناگون دیگری همچون بهره بانکی بالا وجود دارد.

احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از مشکلات بزرگ تولید کشور، قفل و زنجیرهایی است که با قوانین گوناگون به پای تولیدکننده بسته ایم. درآمد حاصل از تعرفه واردات، صرف حمایت از تولید داخل نمی شود.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سوی دیگر استودیو گفت: اگر خودروسازان داخل ادغام شوند هم هزینه ها پایین می آید هم بازدهی بالاتر می رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید