واکنش حجت الاسلام میرباقری به خبر انتصابش به امامت جمعه تهران: مطلع نیستم

  • سیاسی
  • دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۱۷
    کد خبر :266845

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر انتصاب رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به امامت جمعه موقت تهران شنیده می‌شود؛ خبری که از جانب میرباقری هرچند تکذیب نشد اما مهر تایید هم نخورد.

سیدمحمدمهدی میرباقری در واکنش به خبری مبنی بر انتصابش به امامت موقت جمعه تهران در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال از ستاد نمازجمعه تهران یا شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه صحبتی با شما هم نشده است، گفت: «من مطلع نیستم.»

اما سیدمحمدمهدی میرباقری که اخبار غیررسمی از انتصاب قریب‌الوقوعش به امامت جمعه تهران حکایت دارد کیست؟

این روحانی 57 ساله زاده قمی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان البرز راهی این مجلس شد. اما شهرت او نه به خاطر عضویتش در مجلس خبرگان رهبری بلکه به دلیل موسسه‌ای است که در راس آن قرار دارد. فرهنگستان علوم اسلامی قم به ریاست سیدمحمدمهدی میرباقری اداره می‌شود؛ فرهنگستانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای حرکت در جهت جنبش نرم‌افزاری در تولید علم توسط سید منیرالدین حسینی‌الهاشمی در قم تأسیس شد. این مؤسسه در زمینه نظریه‌پردازی در تولید علم دینی فعال است. بعد از فوت سید منیرالدین حسینی‌الهاشمی در سال 79 سیدمحمدمهدی میرباقری مسئولیت این فرهنگستان را عهده‌دار است.

میرباقری و موسسه‌ تحت ریاستش از پشتوانه‌های اصلی فکر «اسلامی‌کردن دانشگاه» و همچنین اسلامی کردن علوم هستند. او همچنین از منتقدان عرفان‌های مبتنی بر معرفت نفس است. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در یکی از سخنرانی‌های خود که در شب چهارم محرم و دهم محرم سال 88 داشت با نقد عرفان مولوی گفته است: «من این را دارم در حوزه علمیه قم می گویم: با عرفان مولوی نمی‌شود جهان را اداره کرد! این چه عرفانی است ک می‌گوید: چون که بی رنگی اسیر رنگ شد/موسی ای با موسی ای در جنگ شد….کتاب‌های این‌ها را هم مقدس می‌دانیم و در کنار قرآن می گذاریم؟ کجا کنار قرآن است مثنوی؟ خوب، خجالت بکشیم دیگر! می‌گوید: عارفانه حرف زده! خوب، بر علیه امیرالمومنین هم در آن حرف فراوان است؛ درست کنید آخر این کتاب را! یا کتاب را درست کنید یا تعریف نکنید. چه معنا دارد برخی از بزرگان حوزه از این کتاب تعریف کنند؟ کتابی که علیه امیرالمومنین صریح مطلب دارد! پدر امیرالمومنین را مشرک می‌داند این آدم! آخر این عیب حوزه است. غلط است کسی برعلیه امیرالمومنین حرف بزند، این ناسالم است؛ خوب، بگویید این دروغ است یا آن دروغ است! می‌گوید: حرف خوشگل زده! شیطان پدرجد این حرف‌ها را می‌زند….»

سید محمدمهدی میرباقری گرچه تلاش می‌کند از اظهارنظر سیاسی بپرهیزد اما مواضعش نزدیک به اصولگرایان تندور است. او مانند دیگر اصولگرایان از طرفداران پروپاقرص محمود احمدی‌نژاد بود اما حالا مانند بسیازی از نزدیکان احمدی‌نژاد هم اکنون به بهاری‌ها پشت کرده است.

میرباقری در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 رسما از سعید جلیلی حمایت کرد و در انتخابات 96 هم حامی جدی سیدابراهیم رئیسی بود. میرباقری گرچه عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نبود اما در اردیبهشت ماه سال 96 در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی به نمایندگی از وعاظ در جلسه دیدار اعضای جامعه مدرسین با سید ابراهیم رئیسی شرکت و از پذیریش کاندیداتوری از سوی تولیت آستان‌ قدس‌رضوی تقدیر کرد.

او نظرش در مجلس خبرگان رهبری هم به رئیس این مجلس، احمد جنتی نزدیک و معتقد است وجه حمایتی مجلس خبرگان رهبری بر وجه نظارتی آن غلبه دارد؛ بطوریکه در یکی از سخنرانی‌‌های خود در این باره تاکید کرده است: «ما اگر بخواهیم ساختار مجلس خبرگان را فعال‌تر کنیم، به جای اینکه بر طبل «نظارت» بکوبیم، باید بر طبل «حمایت» بکوبیم؛ مجلس خبرگان رهبری باید حامی ولی فقیه در گفتمان‌سازی نسبت به مطالباتشان، و پیگیر تبدیل آن مطالبات به مطالبات عمومی از دستگاه‌ها و حاکمیت باشد و برای تحقق آن مطالبات، نظارت کند.»

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر انتصاب رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به امامت جمعه موقت تهران شنیده می‌شود؛ خبری که از جانب میرباقری هرچند تکذیب نشد اما مهر تایید هم نخورد. باید منتظر ماند و دید نظریه‌پرداز اسلامی کردن علوم در روزهای آتی به عنوان امام جمعه موقت تهران انتخاب می‌‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید