سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نخستین نشست خبری خود درسال ۹۷ اعلام کرد

رشد منفی۱۲ درصدی متلاشی‌شدن باندهای موادمخدر/۴۲ درصد زندانیان جرایم موادمخدری دارند

    کد خبر :266734

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به ارائه گزارش عملکرد این نهاد در سال گذشته پرداخت و برنامه‌های سال جدید برای مبارزه با مواد مخدر را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، پرویز افشار در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۷ به مرور گزارش عملکرد این نهاد در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: اوایل هفته آخر اردیبهشت ماه محضر مقام معظم رهبری خواهیم بود و باید از اقدامات صورت گرفته گزارشی ارائه دهیم.

رشد ۱۴ درصدی کشف مواد مخدر در سال ۹۶

رشد ۱۳.۵ درصدی کشف حشیش

وی افزود: مجموعا حدود ۸۱۰ تن کشف انواع مواد مخدر را داشتیم که در مقایسه با سال ۹۵ که حدود ۷۰۸ تن بوده است، ۱۴ درصد رشد را نشان می دهد.در سال گذشته ۸۱ درصد کشفیات تریاک، ۱۳.۵ درصد حشیش، ۳.۳ درصد هرویین، ۱.۸ درصد مورفین، ۰.۰۳ درصد شیشه و مابقی سایر مواد مخدر بوده است. در کشفیات حشیش ۱۳.۵ درصد رشد داریم. رشد کشفیات هرویین و شیشه و مورفین نسبت به سال ۹۵ تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.

رشد ۱۰ درصدی کشفیات موادمخدر توسط گمرک

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۸۸ درصد کل کشفیات توسط ناجا، ۱۰ درصد توسط وزارت اطلاعات، ۲ درصد مربوط به سازمان بسیج بوده است گفت: کشفیات وزارت اطلاعات نسبت به سال ۹۵ رقم رشد ۴۸ درصدی را نشان می دهد. همچنین این رقم برای ناجا رشد ۲۳ درصدی، سازمان زندان ها رشد ۲۱ درصدی و گمرک رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد و برای سازمان بسیج این رشد منفی است.

رشد منفی ۱۲ درصدی متلاشی‌شدن باندهای موادمخدر

کاهش دامنه نفوذ باندهای مافیایی به داخل کشور

افشار به ۱۵۸۴ درگیری رخ داده در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: با رشدمنفی ۲۷ درصدی نسبت به سال ۹۵ روبروییم. متلاشی شدن باندها نیز ۱۲ درصد رشد منفی و انهدام کارگاه‌ها دو درصد رشد منفی و تعداد افراد و قاچاقچیان دستگیر شده هشت درصد رشد منفی را نسبت به سال ۹۵ نشان می دهد.

وی افزود: ساماندهی معتادان متجاهر نسبت به سال ۹۵ نیز از ۱۳ درصد رشد برخوردار شده است که عمدتا مبتنی بر ایجاد ظرفیت از طریق تبصره ۲ماده ۱۶ رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۲ تا کنون دامنه نفوذ باندهای مافیایی به عمق و داخل کشور کم شده و اغلب کشفیات در استانهای مرزی رخ می دهد گفت: ۷۱۸ تن از مجموع ۸۱۰ تن مواد مخدر کشف شده در سال گذشته مربوط به ۱۰ استان اول فهرست ماست که ۹۰.۲ درصد است. از این میزان حدود ۵۲ درصد کشفیات در پنج استان مرزی شرقی که در لایه اول هستند رخ داده و حدود ۲۷.۲ درصد کشفیات مربوط به استان های لایه دوم که همجوار استان های مرزی اند صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به کرمان، فارس و یزد اشاره کرد.
۴۲ درصد زندانیان جرایم موادمخدری دارند
کشف ۳۲ درصد مشتقات حشیش دنیا توسط ایران

وی با اشاره به زندانیان مواد مخدر گفت: از مجموع ۲۲۵ هزار زندانی کلیه جرائم، حدود ۹۵ هزار نفر به صورت مستقیم جرایم مواد مخدری‌اند که ۴۲ درصد کل زندانیان را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: در حاشیه اجلاس مواد مخدر در وین اعلام شد به تنهایی چهاربرابر مجموع کشفیات مواد با منشاء تریاک در جهان توسط ایران انجام شده است. طبق گزارشات سازمان ملل سهم ایران در مبارزه با مواد مخدر قابل توجه است. ۳۲ درصد از کل کشفیات جهان از مشتقات حشیش بدون احتساب ماری جوانا از آن ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید