سال‌های سخت پیش‌روی دیپلماسی اقتصادی کشور

    کد خبر :26665

معاون سابق ارزی بانک مرکزی گفت: یکسان سازی نرخ ارز در چهار سال آینده یک ضرورت است، اما راه‌اندازی بورس ارز با توجه به ریسک بالای آن ضرورتی ندارد.

کمال سیدعلی در خصوص برنامه هایی که در چهار سال آینده دولت ضرورت دارد، گفت: بدون شک اولین برنامه ای که ضرورت آن احساس می شود، برنامه ریزی برای یکسان سازی نرخ ارز است. در این خصوص دولت دوازدهم می بایست با توجه به مدیریت منابع و مصارف خود به گونه ای اقدام کند که ارز تک نرخی در بازارها تامین شود.

وی افزود: یکی از برنامه های اولویت دار مرتبط با ارز در سال های آینده می تواند جذب فاینانس باشد، چرا که با این موضوع برنامه یکسان سازی نرخ ارز بهتر محقق می شود و شرایط اقتصادی کشور در حالت شکوفایی قرار می گیرد و می توان گفت در ابعاد کلان، اقتصاد مقاومتی هم محقق می شود.

این کارشناس ارزی با بیان اینکه دسترسی نداشتن بانک مرکزی به ذخایر ارزی اش یکی از معضلات شبکه بانکی است، تصریح کرد: در سال های گذشته موضوعی مطرح شد با این مضمون که در کشور بورس ارز راه اندازی شود. اما این موضوع از چند جنبه امکان پذیر نیست. در وهله اول هنوز یکسان سازی نرخ ارز صورت عملی به خود نگرفته است و حداقل چند سال زمان نیاز داریم تا این موضوع اجرایی شود و بعد چنین بورسی تشکیل شود. موضوع دیگر انتقال قدرت و مدیریت ارز از بانک مرکزی به وزارت اقتصاد و سازمان بورس است، که بعد از تاسیس بورس ارز اتفاق می افتد. به نظر می رسد چنین وضعی در کشور می تواند نوعی بحران ایجاد کند.

وی ادامه داد: قرارگیری منابع ارزی کشور در تابلوی بورس هر چند می تواند به جریان رقابتی کمک کند، اما در هر صورت تبعات منفی می تواند داشته باشد، بنابراین بانک مرکزی می بایست از ورود به جریان تاسیس بورس ارز در سال های آینده خودداری کند.

سیدعلی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه به منظور دستیابی به رشد اقتصادی مثبت در سال های آینده، تحریک تقاضای داخلی اولویت دارد، اعلام کرد: درشرایطی قرار داریم که ضرورت دارد تحریک تقاضا با مدیریت منابع و مصرف شکل بگیرد و در این حالت مدیریت نرخ ارز دارای اهمیت بالایی است. به نظر می رسد دولت دوازدهم می بایست با افزایش صادرات نفت و تامین ارز واردات، تزریق ارز را به سمت سرمایه گذاری های کلان ببرد. که در این خصوص جذب فاینانس می تواند کمک زیادی کند. در چنین شرایطی می توان گفت دیپلماسی اقتصادی در چهار سال آینده دوران سختی را پیش رو دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید