مکرون می تواند در دیدار با ترامپ برجام را از نابودی نجات دهد؟

    کد خبر :266503

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار است حدود بیست روز دیگر در دوازدهم می در مورد برجام تصمیم گیری کند. گزارش ها و پیش بینی ها حاکی از آن است که قرار نیست ترامپ تعلیق تحریم های ایران را تمدید کند، چون این مسأله به خودی خود به معنای خروج آمریکا از برجام و احتمالا نابودی آن است.

در همین رابطه، تروئیکای اروپایی تلاش فزاینده ای برای متقاعد کردن ترامپ جهت ماندن در برجام در پیش گرفته اند. کشورهای اروپایی تلاش دارند تا تضمین هایی که ترامپ می خواهد تا به موجب آن از توافق هسته ای خارج نشود، به او بدهند و در همین راستا درصدد اعمال تحریم هایی علیه ایران برای راضی کردن او هستند.

در همین رابطه، یک مقام عالی رتبه در دولت امریکا، روز جمعه گفت: ترامپ و مکرون روز سه شنبه درباره برنامه هسته ای ایران در کاخ سفید گفت وگو خواهند کرد؛ با وجودی که گفت و گوهای کشورهای اروپایی برای رفع نگرانی های امریکا بر سر توافق هسته ای منعقد شده در سال 2015 «هنوز به نتیجه نرسیده است.»

این مقام عالی رتبه که نامی از او به میان نیامده است، همچنین گفت: ترامپ درباره قضایای دیگری نیز با مکرون به بحث خواهد نشست؛ از جمله موضوع حمله نظامی مشترک امریکا و فرانسه به سوریه که ابتدای ماه جاری به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به منطقه ای در نزدیکی دمشق انجام شد.

به گزارش تابناک؛ در این راستا، روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در مطلبی با تیتر «آیا مکرون می تواند در دیدار با ترامپ برجام را نجات دهد؟»، نوشت: دیدار مکرون با ترامپ در روز سه شنبه می تواند تکلیف نهایی برجام را روشن کند.

دیلی میل در ادامه نوشت: مکرون مأمور شده توافق را نجات دهد؛ او تنها کسی است که می تواند این‌ مأموریت غیر ممکن را ممکن کند، به این دلیل که از بین متحدان اروپایی امریکا، او در حال حاضر بهترین روابط را با ترامپ دارد. او تاکنون با ترامپ برای فشار بر برنامه موشکی ایران و حمله به سوریه همراه بوده و اکنون انتظار دارد، رئیس جمهور آمریکا خواسته او برای حفظ توافق هسته ای را برآورده کند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشتی به قلم «راجر کوهن» در این باره نوشت: «اگر مکرون نتواند جلوی ترامپ را بگیرد که برای ایران بدترین کار را نکند و در دوازدهم ماه می توافق هسته ای ایران را نابود و تعلیق تحریم های ایران را تمدید نکند، در آن صورت امکان دارد هر اتفاقی بیفتد. توافق هسته ای دارد خوب کار می کند. فرانسه هم مصمم است هر طور شده آن را حفظ کند».

همچنین در این دیدار احتمالا مکرون پیشنهادهایی به منظور راضی نگه داشتن ترامپ به ویژه در زمینه مقابله با ایران ارائه خواهد داد.

آسوشیتدپرس نیز در این باره نوشت: «مذاکره‌کنندگان اروپایی برای چهارمین بار دیدار کردند و به پیشرفت‌هایی دست یافتند؛ اما نتوانستند بر سر تمام مسائل به توافق برسند. این وضعیت به طور بالقوه سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران را به مکرون و مرکل می‌سپارد که قرار است به ترتیب روزهای ۲۴ و ۲۷ آوریل به واشنگتن سفر و با مقامات آمریکایی دیدار کنند. دو مقام ارشد آمریکایی گفته‌اند طرفین درباره موضوع موشک‌ها و بازرسی‌ها به حصول توافق نزدیک هستند اما تاکنون پیشرفتی درباره بندهای «غروب آفتاب» حاصل نشده است».

اینکه مکرون می تواند توافق هسته ای را نجات دهد یا خیر مشخص نیست؛ اما آنچه واضح است این که در صورت موفقیت مکرون برای راضی کردن ترامپ، باید شاهد افزایش فشارها بر ایران به ویژه بر سر مسائلی همچون موشک های بالستیک باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید