دور دوم انتخابات روسای جمهور سخت‌تر یا ساده‎تر؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ۱۲:۴۵
از میان یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری تنها دو دوره‌ اول و دوم روسای جمهور تک دوره‌ای بودند. از دوره سوم به بعد روسای جمهور هشت سال ریاست قوه مجریه را عهده دار شدند.

سی و هشت سال از اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌گذرد؛ تا کنون یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است. در میان این ادوار تنها در دوره اول (ابوالحسن بنی‌صدر) و دور دوم (محمدعلی رجایی) روساي جمهور یک دوره‌ای بوده و پس از آن همه ادوار تا دوره دهم روسای جمهور هشت ساله بودند.

در دوره سوم و چهارم آيت الله سیدعلی خامنه‌ای، دوره پنجم وششم آيت الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، دوره هفتم و هشتم حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی و دوره نهم و دهم نیز محمود احمدی‌نژاد با دریافت حداکثر ارا مجددا به ریاست قوه مجریه رسیدند.

در دوره هشتم انتخابات ریاست جمهوری، در حالي دولت اصلاحات براي دومين بار توانست پيروز شود که رئیس دولت اصلاحات بیشترین کاندیدای رقیب را داشت اما موفق به کسب حداکثر آرا در میان مردم شد. اين درحالي است که تعداد رقبا در این دوره از ادوار پیشین بیشتر بود و انتظار می‌رفت خاتمی ریزش آرا داشته باشد، اما  این نتیجه حاصل نشد. شايد از آن رو که با اصلاح قانون انتخابات در آن مقطع سن رای دهنده‎ها از 18 سال به شانزده سال تقلیل یافته بود.
اگرچه به اين ترتيب رئیس دولت اصلاحات در چهار سال دوم ریاستش راحت‎تر به پیروزی رسید، اما در بقیه ادوار روسای جمهور در دور دوم دولتشان شاهد کاهش چند درصدی آرا بودند. البته در دوره دهم انتخابات رياست جمهوري نيز آرای احمدی‎نژاد حدود شش دهم درصد افزایش یافت اما از آنجا که میزان مشارکت هم افزایش چشمگیري داشت، افزایش ارا وي محسوس و قابل تامل نيست.

ويژگي قابل توجه دوره پنجم انتخابات رياست جمهوري نیز آن بود که آيت الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی تنها با یک نامزد دیگر رقابت کرده و پیروز شد.

در ادوار يازده‎گانه انتخابات رياست جمهوري بیشترین درصد آرای کسب شده نسبت به میزان مشارکت، مربوط به دوره سوم و پیروزی آيت الله سیدعلی خامنه‌ای است. از سوي ديگر در مقابل کمترین درصد آرای کسب شده نسبت به میزان مشارکت مربوط به دوره اول انتخابات محمود احمدی‌نژاد است.

در ادامه جدول زیر که بر اساس اطلاعات به دست آمده از وزارت کشور تهیه شده را مشاهده می‌کنید:

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید