معاون محیط‌زیست یزد:

سرانه بالای تولید زباله یزدی‌ها نگران‌کننده است

    کد خبر :266396

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان یزد ضمن گرامیداشت روز زمین پاک، گفت: هر یزدی روزانه حدود 600 گرم زباله تولید می‌کند که این رقم نسبت به استاندارد دنیا، زیاد و نگران‌کننده است.

حسن اکبری در گفت‌وگو با  ایسنا، متوسط تولید زباله در دنیا به ازای هر نفر را 400 گرم خواند و گفت: تولید حدود 600 گرم زباله در روز از سوی مردم یزد بسیار بالا و نگران‌کننده است.

وی افزود: بیشتر این زباله‌های تولیدی قابل تفکیک شدن نیستند و بعد از آلودگی از یکدیگر جدا می‌شوند لذا تولید بیش از حد این زباله‌ها یک معضل است که باید قوانین مربوطه در این زمینه جدی‌تر اعمال شوند.

اکبری در رابطه با اهمیت گرامیداشت روز زمین پاک، بیان کرد: این روز می‌تواند بهانه‌ای برای نمادین کردن فرهنگ تولید کمتر زباله و اهتمام به تفکیک آن باشد چرا که طبیعت یک ظرفیت مشخصی برای نگهداری و بازیافت زباله دارد و تولید بیش از حد زباله می‌تواند منجر به آلودگی و نابودی طبعیت شود.

این مسئول با تاکید بر این که هیچ اقدامی در رابطه با حفظ طبیعت و مقابله با تولید بیش از حد زباله موثرتر از فرهنگ‌سازی نیست، در این باره خاطرنشان کرد: قطعاً مدیریت همه افراد جامعه در این رابطه غیرممکن است و هرکسی باید خود را مدیریت کند که البته این مدیریت در مورد تولیدکنندگان عمده زباله مانند کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر بخش‌های مرتبط اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه استانداری نیز با ارسال دعوت‌نامه‌ای در زمینه فرهنگ‌سازی، همکاری سایر بخش‌ها و ارگان‌ها در زمینه حفظ محیط زیست را خواستار شده است، ضمن این که در عین حال همکاری دهیارها و شوراها و مدارس نیز در این زمینه می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

اکبری در مورد تاریخچه روز جهانی زمین پاک نیز بیان کرد: این روز یک فعالیت نمادین در راستای حفظ سیاره‌ای است که همه انسان‌ها روی آن زندگی می کنند و به آن نیاز دارند.

وی ادامه داد: این روز حدود 45 سال پیش توسط یک مبلغ دینی به سازمان یونسکو پیشنهاد و تایید شد تا هر ساله بر مبنای یک شعار جهانی، اهداف اصلی در زمینه محیط زیست، فرهنگ سازی و آگاهی داده شود.

این مسئول شعار جهانی زمین پاک در سال جاری را پایان آلودگی پلاستیک دانست و افزود: شعار ملی این روز «نه به کیسه‌های پلاستیکی» است که نشان دهنده افزایش زباله‌های پلاستیکی در سطح جهان به خصوص تفرجگاه‌ها، جاده‌ها و اماکن طبیعی است که نیازمند فرهنگ‌سازی دارد.

وی در مورد برنامه‌های استان در این روز نیز گفت: به همین مناسبت رایزنی‌هایی با اداره راهنمایی و رانندگی یزد صورت گرفت تا با جدیت بیشتری نسبت به انداختن زباله از خودرو به بیرون برخورد شود.

اکبری پاک‌سازی منطقه شیرکوه و چشمه غربالبیز از سوی انجمن‌های زیست محیطی و اعضای اداره محیط‌زیست استان و رایگان بودن بازدید از تمام موزه‌های استان در هفته جاری را از دیگر برنامه‌های روز زمین پاک در استان ذکر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید