درخواست معترضان در اسپانیا برای انتقال زندانیان “اتا” به زندان‌های نزدیک‌تر

    کد خبر :266389

چندین هزار معترض اسپانیایی در تظاهراتی در شمال این کشور درخواست کردند که اعضای گروه “اتا” به زندان‌های نزدیک محل زندگی‌شان منتقل شوند.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه شبه‌نظامی در اقدامی بی‌سابقه به دلیل کشتن بیش از ۸۵۰ نفر در طول چهل سال درگیری مسلحانه در منطقه باسک عذرخواهی کرد.

در پی این اتفاق هزاران نفر در منطقه بیلبائو به خیابان‌ها آمدند و خواستار انتقال زندانیان این گروه شبه نظامی به زندان نزدیک خانه‌هایشان شدند.

انتظار می‌رود این گروه در ماه آینده میلادی منحل شود.

بسیاری از اعضای شبه‌نظامی اتا در زندان‌های فرانسه و اسپانیا خارج از منطقه باسک حضور دارند.

گروه جدایی‌طلب اتا در بیانیه‌ای که روز جمعه (۲۰ آوریل) منتشر کرد، به خاطر اقدامات خود طلب بخشش کرده است. در این بیانیه آمده که اتا مسئولیت مستقیم درد و رنجی را که به جامعه باسک وارد کرده بر عهده می‌گیرد و صادقانه از قربانیان طلب بخشش می‌کند.

این بیانیه روز جمعه در دو روزنامه محلی منطقه باسک منتشر شد و روزنامه‌های دیگر اسپانیا از آن نقل قول کردند.

طلب بخشش گروه اتا بخصوص از قربانیانی است که با منازعه بر سر منطقه باسک ارتباطی نداشتند.

در این بیانیه از جمله آمده است: ما از همه این افراد و خانواده‌های‌شان پوزش می‌طلبیم. البته این کلمات آنچه روی داده را از بین نمی‌برد و نمی‌تواند از درد و رنج مردم بکاهد.

دولت اسپانیا به این اقدام گروه اتا واکنش سردی نشان داد. این دولت اگر چه از پوزش‌ اتا از قربانیان استقبال کرد اما آن را نتیجه اقتدار حکومت قانون خواند که با “سلاح دموکراسی” به مقابله با این سازمان تروریستی رفت.

گفته می‌شود این سازمان در حال حاضر حدود چند ده نفر عضو دارد.

گروه تروریستی اتا سال‌ها مبارزه مسلحانه می‌کرد. هدف این گروه جداسازی منطقه باسک از اسپانیا و فرانسه و تاسیس کشوری مستقل در تمام مناطق باسک از جمله استان نابارا در اسپانیا بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید