سه سناریو درباره آغاز جنگ اسرائیل و ایران

    کد خبر :266369

روزنامه‌نگار مشهور جهان عرب بر این باور است که سه سناریو پیش روی جنگ احتمالی ایران و اسرائیل وجود دارد.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «الرای الیوم» در سرمقاله اخیر خود در این روزنامه به سه سناریوی پیش رو درباره جنگ میان اسرائیل و ایران پرداخته و در این باره می‌نویسد:

تعابیری که این روزها از زبان مقام‌های ایرانی و اسرائیلی شنیده می‌شود، این است که «انگشت‌ها روی ماشه است»؛ جایی که انتظارات و احتمالات در خصوص وقوع جنگی قریب‌ الوقوع میان دوطرف چه به صورت محدود در سوریه یا در چهار جهت لبنان، سوریه، ایران و فلسطین اشغالی را افزایش داده است.

سردار «حسین سلامی» معاون فرمانده سپاه پاسداران ایران در سخنانی که خطرناک‌ترین هشدار در نوع خود تاکنون به اسرائیل محسوب می‌شود، در نماز جمعه گذشته در تهران گفت: به پایگاه‌ها و قدرت نظامی خود اعتماد نکنید، هر لحظه که علیه ما اقدام به حمله کنید، موشک‌های ما آماده شلیک هستند… به آمریکا و انگلیس امیدوار نباشید چرا که زمانی که برای نجات شما بیایند، اثری از شما باقی نخواهد بود.

به گزارش ایلنا،«عبدالرحیم موسوی» فرمانده ارتش ایران نیز پیش‌بینی کرد که عمر باقی مانده اسرائیل بیش از ۲۵ سال نخواهد بود و در سال‌های پیش رو زوال این رژیم رخ خواهد داد، این نخستین اظهارنظر از سوی یک مقام نظامی ایرانی در این رتبه پس از تهدیدهای «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهوری سابق ایران به محو شدن اسرائیل از روی نقشه است که با انتقادات بسیار داخلی و خارجی نیز مواجه شد.

موضوع مهم این روزها در برنامه های تلویزیونی و صفحه های نخست روزنامه‌ها در اسرائیل پیرامون احتمالات وقوع جنگ نیست، چرا که این موضوع از پیش تعیین شده است و اطمینان قوی نسبت به اینکه بروز این جنگ حتمی است وجود دارد، اما تمرکز بر سر مکان و زمان این جنگ و نتایج آن است و اینکه چه کسی اول این جنگ را آغاز می کند، چه کسی گلوله اول و موشک نخست را شلیک می کند که موجب آتش گرفتن فیتیله این جنگ می‌شود. رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده است که جنگ میان ایران و اسرائیل پیش از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

پرسش بزرگی که در اینجا مطرح می‌شود، در خصوص کیفیت آغاز این جنگ و این موضوع است که حمله نخست را چه کسی انجام می‌دهد؟ ایران یا اسرائیل؟

سناریوهای محتمل بسیاری پیرامون این موضوع وجود دارد که می‌توان از میان تهدیدات و گفت‌وگوهای موجود در رسانه‌های ایرانی و اسرائیل آن را پیدا کرد.

سناریوی نخست: جنگنده‌های اسرائیل حملات موشکی به یکی از پایگاه‌های نظامی ایرانی در سوریه صورت دهند و پاسخ انتقامی ایران از سوریه یا لبنان در مرحله نخست داده می‌شود.

سناریوی دوم: ارتش اسرائیل جنگ گسترده‌ای را علیه پایگاه‌های نظامی ایران برای تخریب کامل آن با هدف ممانعت از هرگونه حضور ایران در سوریه آغاز کند چرا که فرماندهی اسرائیل بر این باور است که حمله موشکی محدود علیه اهداف ایرانی مانند حمله به پایگاه هوایی «تیفور» کافی نیست.

سناریوی سوم: ایران اقدام عملیات محدود برای گرفتن انتقام شهادت هفت نیروی نظامی خود که در حملات موشکی اخیر اسرائیل در پایگاه تیفور به شهادت رسیدند، صورت دهد و ممکن است انجام این عملیات را به حزب الله بسپارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید