بازگشت دوباره میدان نفتی بند کرخه به مدار توسعه

    کد خبر :26636

مجری طرح توسعه میدان نفتی بندکرخه از شروع مجدد فعالیت های توسعه ای شرکت OMV در این میدان نفتی مستقل خبر داد و گفت به زودی این میدان در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به مدار توسعه می آید.

به گزارش بازتاب به نقل از شرکت ملی نفت ایران علیرضا زمانی با یادآوری این موضوع که کشف میدان نفتی بندکرخه و تولید تجاری از این میدان توسط شرکت OMV اتریش به اثبات رسیده است، افزود: این عملیات طی یک قرارداد اکتشاف و توسعه میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت OMV اتریش انجام شد.

وی ادامه داد: با شروع تحریم های بین المللی علیه ایران، شرکت OMV اتریش از ایران خارج شد و فعالیت های توسعه ای که قرار بود از سوی این شرکت بر روی میدان نفتی بندکرخه انجام شود متوقف شد. بعد از خروج شرکت OMV اتریش از طرح توسعه میدان بند کرخه،و توسعه نفت و شرکت ساتا توافقنامه همکاری امضا کردند که بر اساس آن، مقرر شد تولید این میدان در مرحله زودهنگام به هفت هزار و ۵٠٠ بشکه و در فاز نخست به ٢٠ هزار بشکه افزایش یابد.

این مقام مسوول با بیان اینکه عملیات برداشت داده های لرزه نگاری سه شرکت مهندسی بعدی میدان بندکرخه نیز از سوی شرکت پارس پترو (زیر نظر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء) از طریق منابع داخلی انجام شده است، افزود: همزمان با ارائه اطلاعات به شرکت ساتا و پردازش داده ها، عملیات بهینه سازی و احداث چندین سلر در محل میدان انجام شد.

پسابرجام و بازگشت مجدد OMV ایران

زمانی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران توافقنامه همکاری با شرکت ساتا برای توسعه میدان بند کرخه را در ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۲ مختومه اعلام کرد، گفت: بالاخره در سال ۱۳۹۵، با گشایش های حاصل شده از دوران پسابرجام، شرکت OMV به بازگشت مجدد به میدان و سرمایه گذاری در روند توسعه آن ابراز تمایل و با شرکت متن تفاهمنامه همکاری امضا کرد.

وی افزود: با امضا تفاهمنامه همکاری میان شرکت متن و شرکت OMV اتریش در بهمن ماه سال گذشته، مقرر شد که این شرکت بررسی های ژئوفیزیکی، زمین شناسی و مخزنی میدان را انجام و پیشنهاد اولیه توسعه میدان را ارائه دهد. گفتنی است که OMV هم اکنون پروپوزال اولیه توسعه میدان را ارائه و چند سمینار توجیهی نیز برگزار کرده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی بندکرخه با اشاره به مذاکرات جدی شرکت ملی نفت ایران و شرکت OMV اتریش و اظهار اطمینان شرکت نفت از علاقه این شرکت اتریشی به سرمایه گذاری و حضور مجدد در طرح توسعه میدان بندکرخه، گفت: هم اکنون معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت نفت، به منظور پیگیری فعالیت های توسعه ای این میدان، یک گروه مذاکراتی و یک کارگروه فنی مذاکراتی تشکیل و اعضا را مشخص کرده است که مجری طرح این میدان هم در گروه مذاکراتی حضور دارد و هم به عنوان رئیس کارگروه فنی بندکرخه مذاکرات را به پیش می برد.

برگزاری نخستین جلسه رسمی کارگروه فنی بند کرخه

وی افزود: روز چهارشنبه (۱۰ خردادماه)، نخستین جلسه رسمی کارگروه فنی بند کرخه با حضور نمایندگان شرکت OMV اتریش در محل ساختمان معاونت توسعه شرکت ملی نفت ایران (مرکزی ششم) برگزار می شود. جلسه اصلی مذاکرات قراردادی توسعه این میدان نیز، بیستم خردادماه به طور رسمی برگزار می شود.

زمانی با اشاره تاکید خاص وزیر نفت برای توسعه میدان مستقل بند کرخه و تسریع روند آن، اظهار امیدواری کرد که ظرف مدت زمان ۶ تا ۸ ماه آینده قرارداد توسعه ای این میدان به شیوه مدل جدید قراردادهای نفتی امضا و عملیات توسعه ای آغاز شود.

به گفته مجری طرح توسعه میدان نفتی بندکرخه، بر اساس اطلاعات لرزه نگاری دو بعدی، سازند ایلام و سروک، مخازن هدف در میدان بندکرخه هستند و این میدان نفتی شامل سه کوهانک جنوبی، میانی و شمالی است

زمانی افزود: حفاری نخستین چاه اکتشافی در میدان بندکرخه به سال ۱۳۴۶ برمی گردد. چاه شماره ۲ این میدان نیز در کوهانک جنوبی و چاه شماره ۴ در کوهانک شمالی توسط شرکت OMV حفاری شده است. نتیجه حفاری چاه ها نشان می دهد که در توسعه فاز اول، برداشت از کوهانک جنوبی و از سازند ایلام مدنظر قرار دارد.

وی با بیان اینکه چاه شماره ۴ برای ورود به سازند سروک و در کوهانک شمالی حفاری شده است، افزود: متاسفانه کسب اطلاعات از این سازند به دلیل خروج OMV از ایران در زمان تحریم های بین المللی نیمه کار مانده است.

زمانی در مورد شروع فعالیت های توسعه ای در میدان بندکرخه گفت: در مرحله نخست، پردازش، تعبیر و تفسیر داده های لرزه نگاری و ارائه طرح جامع توسعه ای متفاوت با طرح قبلی مدنظر است. در گام بعدی نیز توسعه بخش جنوبی میدان بند کرخه  انجام می شود.

حفاری دو حلقه چاه توصیفی جدید در میدان بند کرخه

وی افزود: حفاری دو حلقه چاه توصیفی تحدیدی در محل کوهانک مرکزی و شمالی برای کسب اطلاعات فاز دوم توسعه میدان بندکرخه به موازات حفاری چاه های توسعه در بخش جنوبی نیز مدنظر است.

زمانی با بیان اینکه احتمال افزایش تولید زوهنگام بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ بشکه از میدان بند کرخه وجود دارد، افزود: بعد از پردازش و تعبیر و تفسیر داده های لرزه نگاری، این مسئله  مشخص تر می شود.

این مقام مسوول در مورد میزان نفت درجا میدان بند کرخه گفت: داده های لرزه نگاری دو بعدی، حجم نفت درجا سازند ایلام را ۲.۲ میلیارد بشکه برآورد کرده است که پردازش اولیه اطلاعات لرزه نگاری سه بعدی نشان می دهد که نه تنها میزان حجم نفت درجا سازند ایلام بیشتر از این میزان است بلکه در سازند سروک هم به حجم قابل توجهی از نفت درجا برخورد خواهیم کرد ضمن اینکه ابعاد مخزن هم  به احتمال زیاد فزایش می یابد.

زمانی افزود: شرکت OMV برای انتقال نفت تولیدی میدان بندکرخه به تلمبه خانه غرب کارون نیز استفاده از پمپ های چند فازی و انتقال نفت به واحدهای بهره برداری موجود را پیش بینی کرده است، در ضمن در صورتی که واحدهای بهره برداری مجاور تکمیل ظرفیت باشند از تسهیلات فرآورشی سیار استفاده می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید