انتقاد فعالان حقوق بشر از گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا

    کد خبر :266300

انتشار گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف، با انتقادات زیادی مواجه شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از فارین پالیسی، گروه های مدافع حقوق بشر آمریکا ضمن انتقاد از گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا به خاطر بی توجهی به نقض حقوق بشر در برخی کشورها از جمله یمن، حذف عبارت سرزمین های اشغالی و استفاده از اسرائیل، بلندی های جولان، کرانه باختری و غزه را غیرقابل قبول خواندند.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان، واژه «اشغال شده» را از کرانه باختری حذف کرد. گزارش های قبلی وزارت خارجه آمریکا، بخشی تحت عنوان اسرائیل و اراضی اشغال شده داشت اما، در گزارش امسال صرفا از اسرائیل، بلندی های جولان، کرانه باختری و غزه نام برده شده است.

گفته می شود، «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در اسرائیل از وزارت خارجه کشورش خواست استفاده از واژه کرانه باختری اشغال شده را متوقف کند.

طبق اعلام این گروه ها، وزارت خارجه آمریکا در بخش مربوط به وضعیت حقوق بشر در عربستان، با بی توجهی از کنار اثرات بمباران های تحت حمایت آمریکا در جنگ داخلی یمن گذشته و گزارش دیدبان حقوق بشر را درباره این کشور تحریف کرده است.

طبق اعلام دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل، بمباران های یمن از سوی عربستان شامل موارد نقض جدی حقوق بشر و مصداق جنایات جنگی است.

«رائد جرار» کارشناس مسایل خاورمیانه عفو بین الملل، از تحریف گزارش های این سازمان و دیدبان حقوق بشر از سوی وزارت خارجه آمریکا ابراز تعجب می کند و می گوید، مسلما این تحریف با انگیزه های سیاسی صورت گرفت.

گروه های حقوق بشری و قانونگذاران آمریکایی بارها از حمایت دولت دونالد ترامپ از کمپین بمباران تحت امر عربستان در یمن انتقاد کرده اند.

«الیوت انگل» عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، پس از انتشار سالانه گزارش وزارت خارجه در روز جمعه گفت، این تغییرات در لحن گزارش حامل این پیام شفاف است که دولت (آمریکا) معتقد است برخی موارد نقض حقوق بشر و نیز حقوق مردم به حاشیه رانده شده اهمیتی ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید