درمان جدید با تحریک ایمنی ذاتی علیه سرطان

    کد خبر :266014

محققان در یک تحقیقات علمی موفق به تحریک ایمنی ذاتی علیه سرطان شدند که زمینه را برای ایجاد روش های درمانی جدید سرطان نیز فراهم می کند.

برگزیدگان جشنواره خوارزمی در تحقیقات علمی موفق به تحریک ایمنی ذاتی علیه سرطان شدند که موفق به کسب رتبه اول پژوهش های بنیادی در گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی این جشنواره شده است.

طرح «تحریک ایمنی ذاتی علیه سرطان» توسط دکتر اریک ویویه از کشور فرانسه در رشته ایمونولوژی انجام گرفته است.

موضوع این پژوهش کشف مکانیسم عملکرد گروهی از سلول های سفید خون موسوم به سلول های کشنده طبیعی (NK cells) است. این سلول ها از بدن در مقابل تهاجمات داخلی سلول های سرطانی (و یا خارجی) مانند عفونت های میکروبی محافظت می کنند.

مطالعات انجام شده روی سلول های کشنده طبیعی نه تنها منجر به تبیین بنیان مولکولی فعالیت این سلول ها در زمینه شناسایی و انهدام سلول های مهاجم شد، بلکه زمینه را برای ایجاد روش های درمانی جدید بر علیه بیماری سرطان نیز فراهم کرد.

ادامه مطالعات منجر به عبور از مرحله اکتشافات پژوهشی به کاربردهای بالینی و تولید نسل جدیدی از آنتی بادی های درمانی مونوکلونال شد. هم اکنون ارزیابی اثربخشی این داروها بر علیه سرطان های مختلف در مرحله دو کارآزمایی بالینی قرار دارد. بر بستر این پژوهش ها، گروه جدیدی از لنفوسیت ها موسوم به سلول های لنفوئیدی ذاتی (ILCs) کشف شدند.

امروزه این رده جدید سلولی در تحقیقات بنیادی و کاربردهای بالینی مورد توجه خاص قرار گرفته اند. زیرا مطالعات انجام شده نشان می دهد که ILCs همتراز ذاتی سلول های T محسوب می شوند که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن به ویژه در محل لانه گزینی خود در بافت های مخاطی (مثل روده و ریه) ایفا می کنند.

پروفسور اریک ویویه دوره دکترای عمومی در رشته دامپزشکی را در موسسه ملی دامپزشکی آلفورت پاریس گذراند و در سال ۱۹۹۱ موفق به دریافت مدرک دکترای تخصصی در رشته ایمنی شناسی از دانشگاه پاریس ۱۱ شد. سپس به مدت چهار سال دوره تحقیقاتی پسادکترا در زمینه ایمونولوژی سرطان را در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد سپری کرد.

وی از سال ۱۹۹۵ به دانشگاه اکس مارسی (Aix-Marseille University) پیوست و با سمت استادی در مراکز ایمنی شناسی مارسی-لومینی (CIML) وابسته به دانشکده پزشکی مارسی مشغول به کار شد و از سال ۲۰۰۸ تاکنون ریاست این مرکز را بر عهده دارد. وی از سال ۲۰۰۷ عضو ارشد موسسه نخبگان دانشگاهی فرانسه (IFU) و آکادمی ملی پزشکی فرانسه است.

تحقیقات اریک ویویه منجر به تولید مدل حیوانی ترانس ژنیکی شد که باعث تسهیل مطالعه درون بدنی (Invivo) فعالیت و سرنوشت سلول های کشنده طبیعی شد. در ادامه این مطالعات سلول های لنفوئیدی ذاتی (ILCs) و زیر گروهی از این سلول ها که در روده مستقر هستند را معرفی کرد. مطالعات و پژوهش های انجام شده منجر به تالیف و انتشار بیش از سیصد مقاله و چهار کتاب جامع در زمینه ایمنی ذاتی شده است.

به گزارش مهر، در سال ۱۹۹۸ اریک ویویه به همراه سه ایمنی شناس دیگر یک استارت آپ زیست فناوری با نام Innate-Pharma را راه اندازی کرد که امروزه به یک شرکت زیست دارویی فعال در زمینه تولید آنتی بادی های درمانی بر علیه سرطان های مختلف توسعه یافته است.

این تحقیقات در موسسه علمی دانشگاه اکس مارسی انجام گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید