حرکت چراغ خاموش گرانی

    کد خبر :265858

به فاصله ۱۰ روز پس از اقدام ضربتی دولت در تک نرخی کردن نرخ ارز، برخی اصناف که سال‌هاست دچار رکود هستند به سمت افزایش قیمت رفته‌اند؛ هرچند این افزایش خفیف است و چندان محسوس نیست.

به گزارش ایسنا، به ۱۰ روز پس از اقدام ضربتی دولت در تک نرخی کردن نرخ ارز، برخی اصناف که سال‌هاست دچار رکود هستند به سمت افزایش قیمت رفته‌اند؛ هرچند این افزایش خفیف است و چندان محسوس نیست. در روزهای اخیر خبر رسید که قیمت‌ها در بازار موبایل ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و حالا بازار لوازم خانگی نیز افزایش ۵ تا ۱۰ درصد قیمت را آغاز کرده است. البته با توجه به نرخ تورم که در همین محدوده قرار دارد شاید این صعود چندان مهم نباشد.

۱۰ روز پیش یکی از مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی ایران توسط دولت روحانی اتخاذ شد و آن موضوع تک نرخی شدن قیمت ارز بود؛ هرچند تک نرخی شدن یکباره قیمت ارز، مخالفان و موافقانی را به دنبال داشت. با این حال همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با جهش یکباره قیمت ارز به ۶۰۰۰ تومان و سپس تثبیت قیمت به ۴۲۰۰ تومان در روز ۲۱ فروردین ماه کلیه سطوح اقتصاد ایران دچار لرزش شده است. از نوسان در صادرات و واردات گرفته تا رکود بازار لوازم خانگی، قیمت سکه، معاملات مسکن، تعهدات بیمه‌ها و حتی سردرگمی گردشگران ورودی به کشور.

فضای کلی اخبار اقتصادی امروز حاکی از بلاتکلیفی برخی از سطوح اقتصادی دارد. به طور مثال تعیین سیاست‌های ارز تک نرخی و بحث جایگزینی یورو به جای دلار در روزهای گذشته باعث شده سهم واردات و صادرات نسبت به هم به طور مرتب در تغییر باشد. یا در بازار لوازم خانگی شاهد افزایش ۵ تا ۱۰ درصد بی‌دلیل قیمت‌ها هستیم. شاید برخی فروشندگان با این تصور که در آینده قیمت‌ها بالا می‌رود از هم‌اکنون به استقبال آن رفته‌اند اما قاعدتا پذیرفتنی نیست که اجناسی که مربوط به قبل هستند و با ارز قیمت پایین‌تر وارد شده‌اند افزایش قیمت داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید