بری: گفت و گوی عربستان با ایران نیاز فوری است

    کد خبر :265735

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا تاکید کرد که گفت و گوی کشورهای عربی با همسایگان مسلمان خود و به طور مشخص گفت و گوی عربستان سعودی با ایران به نیازی فوری تبدیل شده است.

گفت و گو با بری بیش از هر چیز به بهانه انتخابات پارلمانی لبنان صورت گرفت که قرار است حدود دو هفته دیگر (16 اردیبهشت) برگزار شود.
بری یکی از باتجربه ترین سیاستمداران لبنانی است. او سال هاست که ریاست پارلمان این کشور را برعهده دارد.
وی همچنین سال هاست که رهبر جنبش امل است که در کنار حزب الله اصلی ترین احزاب شیعه لبنان محسوب می شوند.
در گفت و گو با بری درباره موضوعات مختلف از تحولات منطقه تا انتخابات لبنان صحبت شد و او نیز با دقت همیشگی در بکاربردن واژه ها جواب پرسش ها را داد.

*ضرورت گفت و گوی عربستان با ایران
بری مدت هاست که از ضرورت گفت و گو بین کشورهای منطقه و به طور مشخص بین عربستان و ایران سخن می گوید. هرچند برخی معتقدند رهبران عربستان سعودی بویژه در یکسال اخیر با نزدیکی به آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی در افزایش فشار و بحران افکنی علیه ایران دارند و نشانه ای از آمادگی برای گفت و گو نشان نداده اند.
با این وجود رئیس پارلمان لبنان در گفت و گو با ایرنا با ضروری خواندن گفت و گوی عربستان با ایران در شرایط کنونی گفت: اگر هر دو طرف نیت صادقانه داشته باشند، برای گفت و گو لازم است که هر یک به سمت دیگری یک گام به جلو بردارد.
وی برهه کنونی را فرصت مناسبی برای گشودن کانال های گفت و گو دانست و گفت که باید قدس و تلاش برای نجات آن از چنگال یهودی سازی دروازه این گفت و گو باشد.
رهبر جنبش امل لبنان افزود: اگر خطراتی که متوجه قدس است انگیزه ای برای امت های عربی و اسلامی و مسیحی برای گردهمایی و همگرایی بر محوریت قدس نباشد دیگر هیچ چیزی نمی تواند از آنها دفاع و حمایت کند.
بری اشتراک های موجود میان کشورهای عربی با ایران همچون دین و منافع مشترک را بسیار بیشتر از آن چیزی دانست که آمریکا و کره شمالی را در کنار هم قرار داده است. به گفته او، نتیجه گفت و گو میان واشنگتن و پیونگ یانگ دیدار وزیران خارجه دو طرف و دیدار قریب الوقوع روسای جمهوری آنها بوده است.
وی خواهان الگوبرداری از این نمونه در مناسبات ایران و عربستان شد و گفت: آنچه ایران و عربستان سعودی را کنار هم قرار می دهد بسیار بیشتر از آن چیزی است که به طور مثال عربستان را در کنار آمریکا قرار می دهد. آیا پیوند دهنده ای بهتر از اسلام بین آنها وجود دارد؟
جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر احترام متقابل در روابط با کشورها بارها آمادگی خود را برای گفت و گو با کشورهای مختلف منطقه برای کاهش مشکلات و کمک به صلح و ثبات اعلام کرده است.

*پارلمان لبنان از حقوق مرزی کشور کوتاه نمی آید
در شرایطی که بسیاری از کشورهای منطقه در آتش جنگ می سوزند، لبنان خود را آماده رقابت های انتخاباتی می کند. 583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می کنند.
از رئیس پارلمان لبنان درباره اهمیت این دوره از انتخابات بویژه در شرایط کنونی منطقه پرسیدیم که او در جواب گفت: انتخابات مجلس در هر کشوری، ایستگاهی برای تجدید حیات سیاسی است. اما برای لبنان که در منطقه ای بحران زده قرار دارد، انتخابات فرصتی برای بیان این معادله است که کوتاه ترین راه برای ترسیم آینده هرچه بهتر ملت ها و دستیابی به آرزوها از طریق صندوق های رای و افزایش سطح دموکراسی است.
یکی از مشکلاتی که لبنان مدت هاست گریبانگیر آن است، تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به مرزهای هوایی، دریایی و زمینی آن کشور است. بری درباره نقش پارلمان در تثبیت و حمایت از حق حاکمیت لبنان گفت: خوشبختانه درباره حق حاکمیت لبنان بر مرزهای زمینی و دریایی و ثروت های موجود در آن اجماع ملی بی سابقه ای در کشور شکل گرفته و همه نیروهای سیاسی بر این مساله توافق دارند که نباید درباره حقوق لبنان بویژه در زمینه نفت و گاز در دریای مدیترانه هیچ کوتاهی صورت بگیرد.
بری با بیان اینکه پارلمان لبنان با همه قدرت خود از کشور محافظت می کند گفت: مرزهای لبنان در قانون اساسی مشخص شده و هیچ قدرت اجرایی نمی تواند آن را نقض و از آن کوتاهی کند. مهمترین وظیفه پارلمان جدید هم حفاظت از قانون اساسی است.

*قانون انتخابات باید تغییر کند
انتخابات پارلمانی لبنان قرار است بر اساس قانون جدید برگزار شود که پارسال پس از مدت ها رایزنی به تصویب رسید و بر این اساس انتخابات از الگوی «اکثریت» به «نسبیت» تغییر یافت.
بر اساس قانون جدید، لیست های انتخاباتی به میزان درصد آرای به دست آورده صاحب کرسی در پارلمان خواهند شد. این در حالی بود که پیشتر هر لیستی که بیشترین درصد آراء را کسب می کرد، تمامی اعضای آن وارد پارلمان می شدند.
اما نبیه بری توجه قانون جدید به حوزه های انتخابی کوچک را خطرناک و جزو نواقص قانون جدید دانست و تاکید کرد که پارلمان جدید باید آن را اصلاح کند.

*ائتلاف جنبش امل و حزب الله
بری در ادامه گفت و گو با ایرنا، بیشتر ائتلاف ها در لبنان را برپایه منافع آنی و سیاسی و نه مبتنی بر اصول دانست و گفت: رقابت های انتخاباتی باید بر اساس ارائه برنامه ها صورت بگیرد.
رهبر جنبش امل درباره ائتلاف با حزب الله نیز توضیح داد: آنچه جنبش امل و حزب الله را در کنار هم قرار می دهد موضوعی طائفه ای یا مذهبی نیست بلکه این ائتلاف مبتنی بر اصولی است که من آن را اخیرا در کنفرانس مطبوعاتی معرفی اعضای لیست انتخاباتی امل اعلام کردم.
وی مقاومت، آزادسازی، پاسخ به تجاوز اسرائیل، مبارزه با فساد، پایبندی به خط مقاومت و روابط با کشورهای عربی و منطقه و دوست را مهمترین اصول مشترک جنبش امل و حزب الله عنوان کرد. بری افزود: این اصول همان چیزهایی است که برادرم «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله نیز آنها را اعلام کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید