جدیدترین اخبار
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۷ اقتصادی کد خبر :265649

رای گیری طرح دو فوریتی بازار خودرو فردا در مجلس

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰: طرح دو فوریتی ساماندهی بازار خودرو فردا (یکشنبه) در جلسه علنی مجلس مطرح خواهد شد.

بهرام پارسایی عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ اظهار کرد: ما در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، حدود ۲۰ جلسه درباره خودروسازهای داخلی برگزار کردیم و بسیاری از مشکلات و فسادهایی که به دلیل ایجاد انحصار بروز کرده را مورد بررسی قرار دادیم بر همین اساس در طرح پیشنهادی نمایندگان که به امضای ۲۱۷ نماینده رسیده، بنا داریم ضمن کاهش عوارض و تعرفه مثل کشورهای سازنده و غیرسازنده خودرو برای امکان ایجاد رقابت و تعیین قیمت ، نظارتی را بر خودروسازهای داخلی نیز انجام دهیم.

به گزارش ایسنا،وی با بیان اینکه در حال حاضر نظارتی بر قیمت‌گذاری خودرو وجود ندارد، اضافه کرد:‌ در این طرح پیش‌بینی شده که نحوه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی مورد بررسی دقیق و تحت نظارت قرار گیرد. نکته دیگر اینکه در حال حاضر در تصادفات مسئولیتی متوجه خودروسازها نیست اما در این طرح آمده که کارشناسان تصادف سر صحنه نظر بدهند که چند درصد از علت سانحه و همینطور چند درصد از علت مرگ یا مصدومیت ناشی از خودرو و ایمن نبودن آن است که خودروساز مکلف به جبران آن خسارت خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد دیگر خودروسازها تولید باکیفیت پایین نخواهند داشت و ناچارند خودروهایی با استاندارد لازم را تولید کنند و خودروهای غیراستاندارد را از چرخه خارج کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس نظارت بر واردات خودرو را از دیگر موارد پیش‌بینی شده در این طرح عنوان و خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته و با افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی، رانتی ایجاد شده و ما به دنبال این هستیم که قمیت خودروهای خارجی در بازار کشورمان کاهش یابد تا خودروسازهای داخلی مجبور به رقابت بشوند به این صورت یا قیمت را پایین بیاورند یا کیفیت را بالا ببرند و در واقع شرایط رقابتی ایجاد شود تا از فضای انحصاری صددرصد بیرون بیاییم. این امر به نفع قشر متوسط به پایین جامعه است.

پارسایی با بیان اینکه خودروهای ایمن در تصادفات تلفات ندارد و ممکن است تنها مجروح و مصدوم داشته باشند، گفت: ما روزانه به اندازه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج در اثر تصادفات کشته می‌دهیم. اگر مجموع مشاغل ایجاد شده در صنعت خودرو را حساب کنیم، ۲۵۰ هزار شغل هم نمی‌شود در حالی که در ۱۰ سال، ۲۵۰ کشته می‌دهیم، این به این معناست که به جای ایجاد هر شغل در ۱۰ سال یک کشته دادیم و به ازای ایجاد یک شغل پایدار در ۳۰ سال، سه کشته، شش معلول و ۶۰ مصدوم به جا می‌گذاریم.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: در حال حاضر عنوان می‌شود که تعرفه خودرو ۵۵ درصد است در حالی که از ۲۰۰ درصد هم فراتر می‌رود. از جمله هزینه‌ای برای بررسی استاندارد خودروهای وارداتی دریافت می‌شود این در حالی است که خودروهایی مثل پراید تایید می‌شوند و اینکه بخواهیم استاندارد بنز و تویوتا را بررسی کنیم در چنین شرایطی شبیه طنز است.

وی با مقایسه وضعیت خودرو در ایران و ترکیه، گفت: ترکیه ۲۱ میلیون خودرو دارد و ایران ۱۹ میلیون خودرو،‌ این در حالی است که مصرف سوخت در ترکیه هشت میلیون لیتر و در ایران ۸۱ میلیون لیتر است. همچنین ۸۲ درصد عامل آلایندگی در تهران سوخت خودروهاست. ضمن اینکه دولت سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت می‌دهد و این رقمی است که می‌توان با آن کل خطوط ریلی و جاده‌ای را بازسازی کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شرایط خودروسازی داخلی ما نه تنها در راستای حمایت از تولید داخلی نیست بلکه ذبح تولید داخلی است، افزود: خودروسازی ما سالانه مبلغ زیادی ارز مبادله‌ای می‌گیرند و بخش اعظمی از قطعات به طور رسمی و قانونی و بخش دیگری به شکل قاچاق صادر می‌شود. این در حالی است که اگر همین ارز مبادله‌ای در اختیار صنعت فرش قرار گیرد تاثیر قابل ملاحظه‌ای در رشد این صنعت خواهد داشت، اما صنعت خودروسازی ما هم بعد از ۵۰ سال نه تنها رشد نکرده بلکه از صنایع مشابه ولی جوان‌تر عقب مانده که دلیل آن انحصار است.

پارسایی در پایان با اشاره به ۵۰۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته خودروسازهای داخلی ابراز امیدواری کرد که با تصویب این طرح در راستای حمایت از حقوق مردم و تکلیف خودروسازهای داخلی به رقابت با خودروهای خارجی گام برداشته شود.

Ad

روی خط خبر

  • ساعت کار بانک‌های تهران به روال قبل بازمی‌گردد
  • تخلفات ٣ ساله دولت در اجرای قانون خرید تضمینی
  • جلسه «سوال از رئیس جمهور» نباید ملتهب و تنش آفرین برگزار شود
  • آیین دادرسی ویژه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تدوین شد
  • گروهی بایدمسئول پیگیری اجرای مصوبات«شورای هماهنگی اقتصادی قوا»شود
  • آمریکا آرزوی مذاکره با ایران را به گور خواهد برد
  • ناتوی عربی؛ دلالتهای امنیتی بر ایران
  • نماز عید سعید قربان در تهران به امامت سید احمد خاتمی اقامه شد
  • لیبرمن خواستار تحویل یکی از شهرهای تحت حاکمیت اسرائیل به «فلسطین» شد
  • روسیه از ایران برای شرکت در کنفرانس افغانستان دعوت کرد
  • ایکائو: برنامه ای برای بازرسی از سایت های کره شمالی نداریم
  • فیس‌بوک و توییتر صدها «حساب مرتبط با ایران و روسیه» را حذف کردند
  • افزایش گشت‌زنی کلانتری‌ها در تعطیلات آخر هفته
  • شب سیاه کاخ سفید؛ وکیل ترامپ اعتراف کرد، رئیس ستادش گناهکار شناخته شد
  • انتقادهای ناتمام به «خنداننده شو» /بی‌حرمتی‌ها به پدرها !
  • به کودکان کار لبخند بزنید
  • هشدار واشنگتن پست به کاخ سفید: ایران شوروی نیست که از ترس فشار اقتصادی غرب سقوط کند
  • موضعگیری عجیب اقلیم کردستان عراق علیه ایران؛ برای تحریم ایران در انتظار بغداد هستیم!
  • طراحی «لباس فرم» مدارس از سال آینده براساس سند تحول بنیادین
  • هاشم‌زاده هریسی: اگر طلبه تظاهرات کند، آن وقت همین بهانه شکل گیری تظاهرات در سراسر کشور می شود
  • پشت پرده ائتلافها در عراق؛ آیا العبادی و صدر متحد می شوند؟
  • خروج انگلیسی‌ها از پروژه خیالی در ایران
  • سیاهه انتشار شهر تهران دارای صحت و دقت لازم نیست
  • بازار خرید و فروش زمین سکه شد
  • افزایش قیمت دی وی دی فیلم سینمایی، پیش به سوی دانلود غیرقانونی!
  • اعلام زمان تحویل اس۴۰۰ به ترکیه از سوی روسیه
  • طرح جذب “سرباز ماهر” در وزارت علوم/ امتیازات ستاد کل نیروهای مسلح برای فارغ‌التحصیلان نخبه
  • معاون روحانی دنبال استیضاح کدام وزیر است
  • صدای چاووشی تا کی شنیده می‌شود؟
  • ایراد شورای نگهبان نسبت به مصوبه مجلس در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان چیست؟