آیا روسیه تجزیه سوریه را پذیرفته است!؟

    کد خبر :265627

بلافاصله پس از شکست داعش در سوریه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران از افزایش احتمال حل و فصل سیاسی بحران سوریه سخن گفتند. با این حال، پس از مدتی بار دیگر امیدها برای حل مسالمت آمیز این بحران از میان رفته و هیچ دورنمای مشخصی برای حل و فصل آن وجود ندارد.

به گزارش تابناک؛ اما بدترین سناریوی ممکن برای سوریه و کل منطقه، تجزیه آن است که تاکنون بیشتر بازیگران دخیل در بحران در سیاست های اعلانی با آن مخالفت و بر تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده اند.

در این میان، روسیه نیز بارها بر تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده است. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که ممکن است سوریه را به سمت تجزیه پیش ببرد.

مهم ترین نشانه روز گذشته بروز کرد؛ جایی که «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که نمی تواند درباره حفظ تمامیت ارضی سوریه پیش بینی را به انجام برساند.

وی افزود: «فکر می کنم شما با من موافق باشید که بشار اسد رئیس جمهور سوریه و حکومت وی از طرف مردم انتخاب شده اند، تاریخ و مبارزه ایشان با تروریزم بسیار دردناک است و ما حتی نمی دانیم چطور این بحران را حل نماییم و آیا امکان حفظ سوریه به مثابه کشور واحد وجود دارد یا خیر».

این سخنان ریابکوف در حالی مطرح می شود که پیش از این، روسیه بارها اعلام کرده بود که از تجزیه سوریه جلوگیری خواهد کرد؛ اما گویا سخنان وی مبنی بر احتمال تجزیه سوریه ناشی از پشت پرده ها یا تحولات جدیدی باشد که ممکن است در فرایند بحران به وجود آمده باشد.

اینکه در پشت پرده چه می گذرد و چرا در شرایط حساس کنونی و پس از حمله هماهنگ شده آمریکا به سوریه، سخن از تجزیه سوریه از سوی روس ها به میان می آید، چندان مشخص نیست؛ اما به نظر می رسد، باید به زودی شاهد تحولات سرنوشت ساز و حیاتی در سوریه باشیم.

از سوی دیگر، به نظر می رسد آمریکا و روسیه به رغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند، هماهنگی مناسبی میان آن ها در سوریه وجود دارد. به طوری که روز گذشته، وزیر امور خارجه روسیه گفت که این کشور پیش از حمله آمریکا به سوریه به مقام‌های واشنگتن اطلاع داده بود که کدام مناطق سوریه برای مسکو خط قرمز محسوب می‌شود و در اقدام نظامی اخیر تحت رهبری واشنگتن از این خطوط قرمز عبور نشده است.

نشانه دیگر تجزیه سوریه، از سوی آمریکا بروز پیدا کرد؛ جایی که «دانا کوک» سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه در میان خبرنگاران، برنامه وزارت متبوعش برای استفاده از ظرفیت کردهای مسلح سوریه برای ایجاد یک حکومت محلی در بخش‌هایی از سوریه را اعلام کرد.

دانا وایت در خصوص برنامه آمریکا برای نحوه ادامه کار در سوریه گفت: «ما کماکان متعهدیم به کار با نیروهای دموکراتیک سوریه؛ نیروهایی که ثابت کرده‌اند، قابل‌اتکاترین شرکای ما در مبارزه با داعش هستند. هدف ما این است که این نیروها به عنوان یک حکومت محلی در مناطق آزاد شده ریشه بدوانند.»

در نهایت باید گفت، به نظر می رسد با سخنان معاون وزیر خارجه سوریه مبنی بر احتمال تجزیه سوریه و همچنین، برنامه آمریکا برای ایجاد حکومت محلی در مناطق تحت تصرف متحدان خود، زمینه سازی ها برای تجزیه سوریه فراهم شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید