در برنامه پرسشگر مطرح شد

میانگین مدرک تحصیلی مربیان پیش‌دبستانی /چرا پیش‌دبستانی به بخش غیردولتی واگذار شد؟

    کد خبر :265268

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه تا کنون برنامه درسی مصوب برای آموزش صفر تا شش سال نداشته‌ایم گفت: هرچند اقداماتی در این زمینه در سازمان پژوهش شروع شده ولی تا کنون خروجی نداشته است.

ابراهیم طلایی درباره چالش‌های دوره پیش دبستانی و با اشاره به میزان سرمایه گذاری در این زمینه اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته تا ۰.۸ درصد تولید ناخالص ملی صرف دوران پیش دبستانی می‌شود که ۰.۲ آن مربوط به دو سال قبل از دبستان است.

وی افزود: این رقم در کشور ما بسیار پایینتر است، به عبارتی مجموع هزینه کرد کل آموزش و پرورش ما در ۱۲ سال تحصیل کمتر از این ۰.۸ درصد است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه میانگین مدرک تحصیلی مربیان پیش دبستانی دیپلم و حداکثر فوق دیپلم است گفت: یک علت این امر مشخص است، زیرا میزان حقوق دریافتی آنها در سال گذشته در شهرستان‌ها ۴۵۰ و در تهران ۶۰۰ هزار تومان بود.

طلایی ادامه داد: قطعا مشکلاتی درباره آموزش پیش دبستانی وجود دارد که از جمله آنها این است که آموزش و پرورش بسیار درگیر آموزش اجباری است و علیرغم وجود موکدات قانونی برای دوره پیش دبستانی، آموزش و پرورش بسیار بزرگ است و دغدغه‌های پررنگ دیگری دارد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون برنامه درسی مصوب برای آموزش صفر تا شش سال نداشته‌ایم گفت: هرچند اقداماتی در این زمینه در سازمان پژوهش شروع شد ولی تا کنون خروجی نداشته است. برای حل این مشکل یک مرتبه پیشنهاد کردم شورای عالی “تربیت اوان کودکی” داشته باشیم که از دولت مطالبه گر باشد. باید طبق قانون مصوب دی ماه ۱۳۹۵، آموزش و پرورش در حوزه تولید محتوا راهبری کرده و نهادهای دیگر مانند بهزیستی وارد حوزه اجرا شوند، این در حالی است که باید نهاد صادرکننده مجوز و تولیدکننده محتوا یکی باشد.
چرا پیش دبستانی به بخش غیردولتی سپرده شده است؟

به گزارش ایسنا، سید حامد برکاتی، مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به میزان سرمایه گذاری کشورهای دیگر برای رشد و تکامل همه جانبه کودکان خردسال گفت: به عنوان نمونه کشورهای اسکاندیناوی تا ۴ درصد درآمد تولید ناخالص ملی خود را در این بخش هزینه می‌کنند، البته فقط حوزه آموزش مدنظر نیست و شامل همه خدماتی است که صرف یک کودک خردسال می‌شود. مرخصی مادران باردار نیز جزو هزینه‌های دوران کودکی محسوب می‌شود.

وی افزود: مدت این مرخصی در ایران به ۹ ماه رسیده است اما هنوز در بخش خصوصی مشکلات مادران زیاد است.

برکاتی با بیان اینکه سلامت، تغذیه، مراقبت، امنیت و ایمنی و آموزش محورهای رشد و تکامل کودکان هستند عنوان کرد: اگر امور در همه این محورها بخوبی اجرا شوند کودک با آمادگی کامل وارد نظام آموزش رسمی می‌شود.

مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اختلاف میان وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی بر سر اینکه متولی پیش از دبستان چه کسی است؟ گفت: تصور می‌کنم اگر هماهنگی بوجود بیاید می‌توان به صورت بین دستگاهی روی این دوره کار کرد. لازم است فرهنگسازی در این حیطه انجام شود. اکنون خانواده های ایرانی بیشتر برای کنکور و ورود به دانشگاه هزینه می‌کنند و توجه کمتری به سرمایه گذاری در سنین صفر تا شش سال دارند.

وی ادامه داد: مادران باید توانمند شوند و مردم فرزندپروری، توجه به کودکان و اهمیت بیشتر دادن به سال‌های آغازین کودکی را باور کنند.

برکاتی در پایان به طرح یک انتقاد پرداخت و گفت: اگر باور داریم پیش از دبستان بسیار مهم است چرا آن را به بخش غیردولتی می‌سپاریم؟ چه کسانی تصمیم گرفته‌اند که حوزه پیش از دبستان به بخش غیردولتی سپرده شود؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید