عضو اتاق بازرگانی ایران:تصمیم دولت در مدیریت بازار ارز عاقلانه بود

  • سیاسی
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۹:۳۲
    کد خبر :265186

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:هیچ جای دنیا مبادلات میلیون دلاری را در صرافی انجام نمی دهد اما در دوره ای به خاطر تحریم ها شرایط خاصی به وجود آمد که مجبور شدیم بسیاری از کارهایمان را در صرافی ها انجام دهیم اما حالا سیستم صرافی دیگر نباید کارکرد دوره تحریم را داشته باشد.

سیدحمید حسینی درباره منحصر شدن کل مبادلات خرد و کلان ارزی در سیستم بانکی با هدف جلوگیری از قاچاق و سوداگری به نامه نیوز گفت: قطعا مشخص است که دولت نگاهش درازمدت نیست برای آنکه بازار را سامان دهد تصمیمات سختی گرفت. مجبور بود در این قالب اقدام و بازار را کنترل کند اما چون نمی تواند همه نیازهای ارزی اعم از واردات، خدمات و گردشگری را فراهم آورد، پس باید تدبیری بیاندیشد تا بازار غیررسمی شکل نگیرد.

وی افزود: بهتر است دولت بعد از آنکه جو بازار ارز آرامش پیدا کرد و وضعیت عادی شد، اجازه دهد صرافی ها در قالب رسمی به مبادلات ارزی خُرد ورود کنند تا این اتفاق مانع از شکل گیری بازار مبادلات ارزی غیررسمی و خارج از کنترل شود. البته در واقعه نوسان شدید ارز ممکن است چند صرافی خلاف کرده باشند که باید با خلافکاران برخورد شود اما سیستم صرافی در همه دنیا وجود دارد و در ایران نیز کسی که مجوز صرافی دریافت می کند قطعا بعد از ارزیابی های زیاد توانسته مجوز بگیرد.

هیچ جای دنیا مبادلات میلیون دلاری را در صرافی انجام نمی دهد

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صرافی کارکرد خاصی دارد یادآور شد: هیچ جای دنیا مبادلات میلیون دلاری را در صرافی انجام نمی دهد اما در دوره ای به خاطر تحریم ها شرایط خاصی به وجود آمد که مجبور شدیم بسیاری از کارهایمان را در صرافی ها انجام دهیم. حالا اگر سیستم بانکی توانایی مبادلات کلان را داشته باشد، قطعا صرافی ها می توانند در حد خرُد و ریز خدماتی را به جامعه عرضه کنند. در این صورت دولت می تواند نظارت کند تا تخلفی اتفاق نیفتد و در یک سیستم رسمی، مبادلات خرُد و کلان ارزی انجام شود.

حسینی گفت: دولت باید بتواند چرخه ارزی را کنترل کند یعنی کل ارزی که برای صادرات و واردات نیاز است باید نظارت شود. قطعا با توجه به قوانین جدید پولشویی ترجیح در مبادلات ارزی با نظام بانکی است ولی با توجه به وسعت و حجم کار به نظر نمی آید نظام بانکی ما آمادگی پاسخگویی برای ارائه همه خدمات ارزی را در کشور داشته باشد.

سیستم صرافی دیگر نباید کارکرد دوره تحریم را داشته باشد

وی با بیان اینکه سیستم صرافی دیگر کارکرد دوره تحریم را نباید داشته باشد، افزود: صرافی کارکرد مشخص و محدود و خرد دارد در دنیا نیز صرافی ها امور مشخصی را دنبال می کنند مثلا کارگر خارجی می خواهد حقوق خود را به کشورش حواله کند یا دانشجویی در خارج از کشور خود تحصیل می کند و خانواده اش هزینه ارزی دانشگاه او را ماه به ماه حواله می کنند. توریستی به داخل ایران آمده و ریال می خواهد یا کسی می خواهد به خارج از کشور سفر کند و نیاز به مقداری ارز دارد، آیا نظام بانکی می تواند این خدمات را ارائه دهد؟

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قطعا نظام بانکی نمی تواند پاسخگوی همه مراجعات مردم برای دریافت خدمات ارزی باشد، اظهار کرد: عصر روزهای عادی هفته و روز جمعه اگر کسی نیاز ارزی پیدا کرد چه طور مشکل خود را حل کند؟ مردم هزاران مشکل دارند قطعا باید جایی در کنار سیستم بانکی باشد که مردم بتوانند نیازهای شان را از آنجا تأمین کنند بنابراین دولت صرافی ها را هم در دایره رسمی مبادلات ارزی کنار نظام بانکی تعریف کند چون اگر نکند بازار غیررسمی و غیرقابل کنترلی شکل خواهد گرفت.

تصمیم دولت عاقلانه بود

عضو اتاق بازرگانی یادآور شد: در وضعیت نوسان شدید دولت هر تصمیمی روی نرخ ارز می گرفت قابل نقد بود چون فضا داشت به سمتی می رفت که کیان کشور در خطر بود پس شکی نیست دولت باید ورود می کرد و مقداری سکسکه در بازار به وجود می آورد تا اوضاع عادی شود. پس تصمیم دولت عاقلانه بود اما نمی توان با همین فرمان ادامه داد چون با شرایط اقتصادی جامعه نمی خواند و دولت باید انعطاف به خرج دهد و ارز آزاد را به رسمیت بشناسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید