نسخه جدید برای سیاست ورزی آقای «خلبان»؛ قالیباف با حزب به سیاست باز می گردد

    کد خبر :265181

کار حزبی در جریان اصولگرا تجربه چندان موفق و قابل الگوبرداری ندارد اما محمدباقر قالیباف در تلاش است این بار این شیوه را آزموده و از سازوکار احزاب برای ورود به عرصه سیاست و انتخابات استفاده کند. اقدامی که اگرچه به خودی خود مثبت و قابل توجه است اما لزوما نمی تواند ثمر بخش باشد.
محمد باقر قالیباف سرسخت تر از آن است که با چند شکست، پا پس کشیده و سودای ریاست جمهوری را از سر بیرون کند. او راه های مختلف را آزموده و بر اساس شنیده هایی در محافل سیاسی و رسانه ای او این بار دل به کار حزبی بسته است. ناکامی های اصولگرایان در حرکن های حزبی قالیباف را ناامید نکرده و گویا قصد دارد که این بار از در تحزب و کار تشکیلاتی وارد میدان شود.
خبرهای اولیه بعد از انتخابات 96 حاکی از آن بود که قالیباف به ستاد اجرایی فرمان امام خواهد رفت. گمانه دوم این بود که بنیاد مستضعفان را به قالیباف خواهند سپرد. این تصمیم اما نه تنها تا کنون به مرحله عمل نرسیده است ، بلکه بعد از اظهار نظر محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستعضفان کاملا منتفی شد. او گفته بود که «من نه چنين چيزي شنيده‌ام و نه چيزي دال بر صحت اين مطلب ديده و خوانده‌ام». نسپردن این دو نهاد به قالیباف اما مسیر او را تغییر داد و سبب شد که یک راه اصولی تر برای ماندگاری در عرصه سیاست کشور بیابد. او علی رغم همه ضعف های تحزب در ایران با الگوبرداری از جریان رقیب و به طور خاص حزب ندای ایرانیان به سوی فعالیت حزبی می رود. او می داند که نباید روی همراهی و حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب خیلی حساب کند زیرا در اردیبهشت 96 نیز پشت او را خالی کردند، برای همین هم قصد دارد از «جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی» استفاده کند.
به گزارش نامه نیوز:این همان حزبی است که در سال 87 تاسیس شد و بسیاری از اعضای ارشد آن در شهرداری بودند. دبیر کل این حزب تا سال 94 مرتضی طلایی بود و بعدا کار را به حسین قربانزداده سپرد. این حزب تا کنون نقش قابل اعتنایی در ساحت سیاسی کشور بازی نکرده و این مجموعه اگرچه مسئولیت اداره ستادهای انتخاباتی قالیباف در سال 92 را به عهده داشت اما توفیقی حاصل نکرد. به میان آمدن جمنا و پیوند با دیگر نیروهای جبهه مردمی نیز کاری از پیش نبرد و قالیبافی ها را موفق تر از قبل نکرد زیرا همین جمنا در مصاف 96 از رئیسی حمایت کرد و قالیباف را به نفع او کنار گذاشت.

خیز قالیباف برای کار حزبی

گذشته ها اما گذشته است و این طور که به نظر می رسد شهردار سابق تهران می خواهد یک بار دیگر این ساز و کار را بیازماید. از همین رو جلسه شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و اعتدال اسلامی در اسفند ماه گذشته برگزار شد تا این حزب نزدیک به قالیباف آماده ایفای نقش شود. بر اساس آخرین تغییرات ایجاد شد بعضی از فعالان سیاسی جدید نیز وارد شورای مرکزی این حزب شدند. بر این اساس شورای مرکزی از حسین قربانزاده (مدیر مسئول سابق روزنامه همشهری) محسن پیرهادی(عضو سابق شورای شهر تهران)، مجتبی درویش توانگر(عضو سابق شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و مدیر خبرگزاری فارس)، محمد دهقان(نماینده اصولگرای مجلس و نزدیک به جمعیت ایثارگران) ، ابوالقاسم چیذری(مدیر عامل شرکت شهربان) فرشاد مهدی‌پور،(صاحب امتیاز روزنامه صبح نو ارگان مطبوعاتی نزدیکان قالیباف) غلامرضا قاسمیان(مدیر حوزه علمیه مشکات و استاد آواز)، محمد سعید احدیان،(مدیر مسئول روزنامه خراسان) محمد صالح مفتاح(مدیر مسئول فردا نیوز و از فعالان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی)، علی شریفی(مدیر عامل سابق برج میلاد )، قاسم یکله(عضو سابق شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت)، سوده نجفی( خانواده شهید) محمد رشیدی(رئیس ستاد قالیباف در کرمانشاه)، سید امین میرعلایی(رئیس ستاد قالیباف در اهواز) ، منوچهر رشادی،( عضو ستاد قالیباف در همدان) رضا شیران خراسانی(نماینده مشهد در مجلس دهم) ، محمدرضا برزویی(از مدیران سابق موسسه همشهری)، احسان عسگری، محمدرضا اخضریان(استاد دانشگاه)، رسول بابایی(مشاور رسانه ای قالیباف)، میثم پیله فروش(استاد دانشگاه)، سجاد نوروزی(مدیر فرهنگسرای اندیشه )، سید جواد حسینی، سعید بهره مند (معاون اجرایی سابق موسسه همشهری) و محمودرضا رضایی تشکیل می شود.

در ترکیب جدید جمعیت پیشرفت و عدالت هفده نفر از اعضای دوره قبلی شورای مرکزی حضور ندارند و این تشکیلات با بیشترین تغییر نسبت به دوره قبل، فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

تصمیم قالیباف برای تمرکز بر کار حزبی به خودی خود اقدامی مثبت و قابل توجه است زیرا همه فعال سیاسی در کشور ما متفق القول اند که برای پیشرفت و توسعه سیاسی نیازمند توجه بیشتر و رفع این نقیصه هستیم. نکته اما این جا است که تلاش قالیباف در این زمینه چه نتیجه ای برای او به همراه دارد. فارغ از اینکه او در جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی چه پست و عنوانی خواهد داشت ، باید منتظر ماند و دید که آیا این تشکل یک ورژن اصولگرا از ندای ایرانیان و صادق خرازی می سازد یا اینکه قالیباف و همراهانش بر همان مدار گذشته حرکت کرده و از حزب داری روی کاغذ فراتر نمی روند. تجربه تلخ اصولگرایان در کار حزبی راه قالیباف را ناهموار و کارشان را سخت تر می کند. هرچه باشد آن ها بارها در قالب هایی همچون جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان و جبهه پایداری وارد میدان سیاست ورزی شدند اما هر بار بیشتر از قبل از سیاست فاصله گرفتند.

از جامعه حزب گریز تا جمنا

قالیباف و برخی دیگر از اصولگرایان که زمزمه ورودشان به کار حزبی به گوش می رسد در حالی در تلاش هستند که بسیاری از سیاسیون این جریان کماکان به ثمربخش نبودن کار حزبی باور داشته و اصرار دارند که باید با استفاده از شیوه های قبیله ای همچون جمنا به عرصه انتخابات ها وارد شد. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی موتلفه یکی از همین افراد است. او در گفت و گو با نامه نیوز، شایعات موجود مبنی بر توقف فعالیت های جمنا را رد کرد و گفت : «خبری از شروع جلسات جمنا نداریم اما این به معنی توقف فعالیت های این جمنا نیست. سکوت فعلی به خاطر آن است که جمنا اساسا یک ساز و کار انتخاباتی است و در شرایط فعلی تشکیل جلسات آن ضروری نیست. حتما در فرصت باقی مانده تا انتخابات این تشکل کار خود را از سر خواهد گرفت».

ترقی همچنین ورود احزاب جدید اصولگرا به صحنه سیاسی کشور را نیز چندان جدی نگرفته است. او در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل احزاب جدید می تواند مقدمه ای برای تغییر ساز و کار اصولگرایان باشد، گفت: «همیشه صحبت از تشکیل احزاب جدید بوده و موضوع تازه ای نیست. میدانید که شکل گیری حزب چه مشکلاتی دارد. به اضافه اینکه فضای سیاسی کشور مجموعا به گونه ای نیست که احزاب جدید از سوی افکار عمومی و جامعه پذیرفته شوند».

به گفته او، تا وقتی که جامعه حزب گریز است، خیلی نباید به ثمربخش بودن تشکیلات و احزاب جدید امیدوار بود. مگر اینکه فضا با اصلاح قانون جدید احزاب قدری تغییر کند و کارکردهای حزبی در عرصه انتخابات شفاف تر شود. در این صورت شاید به توان با گرایش به حزب موفقیت های بیشتری به دست آورد.

ترقی با تاکید بر در صورت تشکیل احزاب جدید نیز فعالیت در چارچوب تحزب جای جمنا را نمی گیرد، گفت: « جمنا اساسا برای عبور از احزاب ایجاد شد و به دنبال سازماندهی کل نیروهای انقلاب در سطح کشور، بدون توجه به گرایش های حزبی است. بنابراین جایگزین دیگری برای انجام وظیفه وجود ندارد لذا فکر نمی کنم که عناصری در این راستا در حال فعالیت باشند یا اقبالی در مجموعه اصولگرا نسبت به رویکرد وجود داشته باشد».

ناکامی های پیشین

اصولگرایان پیش از این ها نیز سعی کرده بودند که با تشکیل احزاب جوان موفقیت هایی در عرصه انتخابات ها به دست آوردند. احزابی که اغلب بعد از مدتی ساکت و گوشه گیر شدند. جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی یکی از تشکل های اصولگرا است که با رفتن حسین فدایی از تک و تا افتاده است. جمعیت ایثارگران تا زمانی که حسین فدایی در چینش و ترکیب کاندیداهای اصولگرا نقش آفرین بود؛ حزبی موثر به شمار می آمد اما حالا که فدایی کار حزبی را رها کرده و رئیس دفتر بازرسی رهبری است وضعیت فرق کرده . هفتمین کنگره سراسری خود را بهمن ماه گذشته با حضور حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و حجت الاسلام رحیمیان رییس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برگزار کردند اما نه محمد جواد عامری دبیرکل جدید و نه دیگران اظهارنظر یا تصمیم گیری موثری ندارند.

وضعیت جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز بهتر از ایثارگرانی ها نیست. این تشکل را نیز باید یک حزب سیاسی شخص محور دانست که بدون علیرضا زاکانی تاثیر قابل ملاحظه ای در فضای سیاسی کشور ندارد. زاکانی هم که بعد از رد صلاحیت در اردیبهشت ماه نسبتا سکوت پیشه کرده و حتی وقتی قصد داشته باشد احمدی نژادی ها را به منافقان تشبیه کند استفاده از توییتر را ترجیح می دهد. بر همین اساس است که جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را در آستانه ده سالگی اش نمی توان یک تشکل سیاسی موثر و ساختارمند به حساب آورد. پرویز سروری دبیرکل فعلی و دیگر اعضا هر یک به تنهایی اظهار نظر می کنند اما در مجموع و به عنوان یک حزب خروجی قابل ملاحظه ای ندارند.

جبهه پایداری نیز یکی دیگر از تشکل های سیاسی ناموفق در این جناح است. تشکلی که مدت ها است گوشه نشین شده و از فعالیت های سیاسی فاصله گرفته است. به قول سیدمحمدجواد ابطحی یکی از اعضای خود « پایداری به طور جدی فتیله خودش را پایین کشیده است. وقت هم می خواهد، در واقع دوستان پایداری ما باید وقت گذار باشند اما این طور نیست. اگرچه سیاست کلی پایداری از اول هم همین بود. معتقدم پایداری زود وارد عرصه سیاست شد. پایداری معتقد به فرهنگ سازی بود».

هر چه هست محمد باقر قالیباف راه درستی را انتخاب کرده است . او حتی اگر در کوتاه مدت هم نتیجه نگیرد و یا اینکه سیستم خاص فعلی تصمیم ساز در جناح راست باز هم برای او در آستانه انتخابات موانعی منجر به حذف داشته باشد شکلی از سیاست ورزی را برگزیده که می تواند الگوی خوبی برای دیگر شخصیت های این جناح باشد . محمد باقر قالیباف با همین تاکتیک می تواند همچنان خود را به عنوان یکی از پتانسیل های سیاسی اصولگرایان حفظ کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید