ارزش واقعی سکه چقدر است

    کد خبر :265161

بانک مرکزی چند روز قبل پیش‌فروش سکه را در حالی آغاز کرد که دلار روی کاغذ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود. اما نگاهی به قیمت سکه‌های پیش‌فروش‌شده ازسوی بانک مرکزی نشان می‌دهد یا دلار از نظر بانک مرکزی چهار‌هزار و ٢٠٠ تومان نیست یا قیمت طلا از نظر بانک مرکزی با قیمت جهانی آن تفاوت دارد.

به گزارش شرق، محمد مساعد در یادداشتی با عنوان «سکه‌های گران» در روزنامه شرق پنجشنبه (31 فروردین) به واکاوی تفاوت ارزش واقعی سکه با نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه پرداخته‌است.

بر اساس طرح پیش‌فروش سکه مشتریان می‌توانند سکه تمام بهار آزادی را که ماه بعد به آنها تحویل خواهد شد، 1 میلیون و 590 هزار تومان پیش‌خرید کنند. تحویل سه ماهه آن، 1 میلیون‌ و‌ 540 هزار تومان است و تحویل شش ماهه آن 1 میلیون‌ و‌ 475 هزار تومان. قیمت‌هایی که کمی پایین‌تر از قیمت بازار است و البته به نظر می‌رسد با ارزش ذاتی سکه فاصله دارد. اما ارزش ذاتی سکه چقدر است؟

ارزش سکه طلا به طلایی است که در آن به‌کار میرود. می‌دانیم که وزن سکه تمام‌بهار طرح جدید ۸.۱۳۳ گرم است که عیار آن ۲۱.۶ است که معمولا به آن ۲۲ عیار می‌گویند. اما قیمت طلا در بازار جهانی معمولا برای طلای ۲۴ عیار محاسبه می‌شود. با تقسیم عیار ۲۲ بر عیار ۲۴ به عدد ۰.۹ می‌رسیم که در واقع ضریب ارزش سکه بهار آزادی است.

در لحظه تنظیم این گزارش طلا در بازار جهانی ۴۳.۱۳ دلار برای هر گرم معامله می‌شود، وزن هر سکه بهار آزادی ۸.۱۳۳ گرم است و ضریب ما برای رسیدن به ارزش طلای آن نیز ۰.۹ خواهد بود. با ضرب این سه عدد در هم نتیجه می‌گیریم که هر سکه بهار آزادی، ۳۱۵ دلار و ۶۹ سِنت طلا دارد. بنابراین هر سکه تمام بهار آزادی با دلار ۴۲۰۰ تومانی، دقیقاً یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۸۹۸ تومان طلا دارد. اگر کارمزد بانک مرکزی بابت ضرب هر سکه را چیزی در حدود 10 هزار تومان در نظر بگیریم و حتی برخلاف اعلام بانک مرکزی (مبنی بر تعلق نگرفتن مالیات برا پیش فروش سکه)، سهم مالیات بر ارزش افزوده را هم در نظر بگیریم، یک سکه تمام بهار آزادی «یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۲۲۸ تومان» خواهد بود. ۱۳۵ هزار تومان ارزان‌تر از سکه‌ای که بانک مرکزی پول آن را امروز می‌گیرد تا ماه بعد به مشتریان تحویل دهد.

این یعنی بانک مرکزی در محاسبه ارزش سکه‌ای که یک ماه بعد قرار است تحویل دهد، ارزش دلار را پنج‌هزار تومان محاسبه کرده که اگر آن را با نرخ روز بازار مقایسه کنیم به رقمی می‌رسیم که نزدیک به رقم دلار در صرافی‌های سلیمانیه و هرات یا بازار قاچاق تهران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید