آیا ژنرال حفتر در لیبی به قدرت باز می گردد؟

  • سیاسی
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ ۱۵:۵۹
    کد خبر :265066

ژنرال «خلیفه حفتر » فرمانده ارتش لیبی که مورد حمایت مجلس نماینگان این کشور و رقیب سرسخت «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی مورد حمایت جامعه بین الملل است، 22 فروردین در پی وخیم شدن وضعیت جسمانی اش به خارج منتقل شد و از آن زمان شایعات زیادی در خصوص وضعیت سلامتی او منتشر شده است.

رسانه های لیبیایی مانند «لیبیا الاخبار » ابتدا اعلام کردند وی دچار سکته مغزی شده و به همین دلیل برای مداوا به اردن منتقل شده است تا پس از آن برای تکمیل درمان، به یک کشور اروپایی منتقل شود.پس از مدتی اعلام شد ژنرال حفتر در پاریس تحت درمان است.
رسانه های طرفدار حفتر ابتدا اعلام کردند وی برای ماموریتی به خارج رفته و پس از طولانی شدن غیبت او اعلام کردند وضعیت جسمانی او مناسب است و خطری او را تهدید نمی کند در حالی که برخی رسانه ها خبر مرگ او را نیز منتشر کردند.«مصطفی بکری» نماینده مجلس مصر که از جمله افراد نزدیک به مقام های شرق لیبی است، ابتدا با قاطعیت خبر درگذشت او را اعلام و پس از مدت کوتاهی این خبر را تکذیب کرد.
چند روز پیش نیز جنبش سلفی لیبی که از جمله متحدان ژنرال حفتر است، اعلام کرد وی درگذشته است و دلیلی وجود ندارد این خبر ازمردم پنهان نگه داشته شود.
از سوی دیگر تارنمای خبری «میدل ایست آی» پنجشنبه به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: ژنرال حفتر مبتلا به سرطان ریه است این بیماری پیشرفته شده ، مغز او را نیز تحت تاثیر قرار داده است و او بیشتر اوقات بیهوش است و به هیچ وجه به حالت عادی باز نمی گردد .
این دیپلمات اروپایی افزود: حفتر توانایی سخن گفتن ندارد و نمی تواند بایستد یا حتی بنشیند.پزشک معالج او گفته است حتی اگر بدن او به درمان پاسخ مثبت دهد، موقتی خواهد بود و نمی توا ند به زندگی عادی باز کردد.
تارنمای خبری «العربی الجدید» نیز به نقل از یک پزشک آگاه نوشت، این وضعیت شبیه به سکته مغزی است و قابلیت درمان ندارد، می توان اقداماتی برای کاهش تورم در مغز او انجام داد و با این کار ممکن است قدرت تکلم را به دست آورد اما همه این ها موقتی است.
«غسان سلامه» نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی هفته گذشته و پس از انتشار خبر بیماری حفتر گفت با او تماس برقرار کرده است اما تارنمای میدل ایست آی به نقل از منابعی آگاه نوشت این تماس موفقیت آمیز نبوده زیرا ژنرال حفتر بیهوش بود و ایتالیا، فرانسه و امارات بر سلامه فشار آوردند تا او بگوید وی همچنان زنده است.
در هر صورت باید گفت ژنرال حفتر اکنون وضعیت جسمانی مناسبی ندارد زیرا اگر این گونه بود، طی یک هفته گذشته می بایست حداقل یک فیلم یا دست کم عکس جدید از او منتشر می شد بنا بر این باید گفت با توجه به اخبار موجود، احتمال بازگشت او به قدرت ضعیف است.
با توجه به وضعیت جسمانی ژنرال حفتر، این روزها نگرانی در خصوص آینده لیبی افزایش یافته است زیرا از یک طرف مدعیان داخلی در پی جایگزینی او هستند و از سوی دیگر برخی کشورها در پی یافتن جایگزینی مناسب هستند تا منافعشان درلیبی تامین شود .
تارنمای «الجزیره» نوشت،امارات و مصر اخیرا ، دست به اقداماتی زده اند تا تلاش هایشان در لیبی پس از ژنرال حفتر بی حاصل نماند .
این تارنما افزود: مصر و امارات سه نامزد برای جانشینی ژنرال حفتر دارند، نخست سرلشکر «عون الفرجانی» یکی از نزدیکان ژنرال حفتر و از جمله معاونان او ، دوم سرگرد«خالد خلیفه حفتر » پسر ژنرال خلیفه حفتر و سوم سرلشگر «عبدالسلام الحاسی » فرمانده اتاق عملیات نظامی عملیات «کرامت».
با توجه به وضعیت نابسامان لیبی و تلاش سازمان ملل برای برگزاری انتخابات تا ماه سپتامبر آینده در این کشور ، باید انتظار بی ثباتی سیاسی بیشتری در لیبی داشت.
ژنرال حفتر متولد 1943 در اجدابیا لیبی، فرمانده کنونی ارتش این کشور و مورد حمایت مجلس نمایندگان است.
حفتر یکی از قدرتمندترین شخصیت ها در لیبی است و گفته می شود توافق سیاسی بدون حضور و موافقت او در این کشور امکانپذیر نیست.
مصر، امارات و عربستان از او حمایت می کنند و وی به عنوان رقیب سرسخت «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی شناخته می شود.
«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، تابستان گذشته این دو شخصیت لیبیایی را دعوت کرد برای حل نزاع در لیبی به پاریس سفر کنند. پس از این دیدار اعلام شد دو طرف در خصوص آینده لیبی به توافق رسیده اند اما این توافق اجرایی نشد.
به گزارش ایرنا، لیبی از زمان سقوط حکومت ‘معمر قذافی’ در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است. این هرج و مرج باعث تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده و ‘داعش’ نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد.
اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد، دولت وفاق ملی به ریاست ‘فایز السراج’ در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری ‘دولت طبرق’ در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست ‘عبدالله الثنی’. ژنرال حفتر فرمانده ارتش این کشور نیز شخصیتی قدرتمند و مورد تایید پارلمان لیبی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید