جنگ تجاری چین و آمریکا به کام هند

    کد خبر :265063

جنگ اخیر تجاری میان چین و آمریکا، امیدواری برای صادرات محصولات هندی مانند پنبه و سویا به بازارهای آسیایی خصوصا چین را افزایش داده و کارشناسان اقتصادی این کشور را به کاهش کسری تجاری دو کشور امیدوار کرده است.

چین یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری هند است و ارزش تجارت دو کشور از 38 میلیارد دلار در سال 2007- 2008 به 72 میلیارد دلار در سال 2016-2017 افزایش یافته است.
گزارش های منابع خبری هند به نقل از داده های وزارت بازرگانی هند، حاکی است که کسری تجاری این کشور با چین در سال 2007-2008 نزدیک به 16 میلیارد دلار بوده است، اما این کسری تجاری در سال 2016-2017 به 51 میلیارد دلار افزایش یافته است.
در سال 2016-2017 ارزش واردات هند از چین 61 میلیارد دلار و صادرات این کشور 10 میلیارد دلار برآورد شده است.
‘کی آر چودری ‘مشاور وزیر بازرگانی هند در این خصوص اعلام کرد که افزایش کسری تجاری هند با چین به دلیل نیاز شدید هند به محصولات آماده این کشور در بخش های درحال پیشرفت فنآوری و انرژی است، در حالی که صادرات هند به چین محدود به محصولات ابتدایی و کم اهمیت است.
همانطور که چین تعرفه های بیشتری برای محصولات آمریکایی وضع می کند، انتظار می رود صادرات هند افزایش یابد.
به عنوان مثال، پنبه یکی از بزرگ ترین محصولات صادراتی هند به چین بوده است، اما در سال های اخیر از حجم صادرات این محصول به چین کاسته شده است. اکنون چین یک تعرفه گمرکی 25 درصدی برای پنبه آمریکا وضع کرده است که این امر می تواند به گسترش صادرات هند کمک کند.
میزان تجارت دوجانبه میان هند و چین از آوریل 2017 تا ژانویه 2018 به ارزش 73 میلیارد دلار بوده است که این مقدار بیشترین ارزش تجارت میان دو کشور در یک دهه گذشته است.
با این حال در یک دهه گذشته واردات هند از چین بیش از 125 درصد افزایش یافته است. در سال 2016-17 واردات هند از چین 61 میلیارد دلار بوده اما این واردات در ماه ژانویه سال 2018 به 63 میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش ایرنا،صادرات هند به چین اما با یک روند نزولی روبرو بوده است. صادرات دهلی نو در چین در سال 2007-2008 با یک کاهش 6 درصدی و در سال 2016-2017 با کاهش 10.2 درصدی روبرو بوده است. هند بیشترین صادرات خود به چین را در سال 2011-2012 انجام داده است. در این سال ارزش صادرات هند به چین معادل 18 میلیارد دلار بوده است که این مقدار در سال 2016-2017 با یک کاهش 43 درصدی روبرو شد.
عمده صادرات هند به چین عبارتند از: سنگ معدن، سرباره و خاکستر، پنبه، مواد شیمیایی طبیعی، سوخت های معدنی ، روغن، مس و واردات شامل: دستگاه های مخابراتی، قطعات الکترونیکی و ابزار، سخت افزار کامپیوتر، مواد شیمیایی طبیعی، پلاستیک و اقلام پلاستیکی است.
چودری (مشاور وزیر بازرگانی هند) گفت: افزایش واردات در مقابل صادرات به دلیل کمبود و یا نبود محصولات تولید داخلی ناشی از قیمت پایین نوع خارجی آن ها بوجود می آید.
سنگ آهن، که از مواد معدنی مورد استفاده برای استخراج فلزات و یا تولید ترکیبات شیمیایی فلزات است در سال 2016-2017 عمده محصول صادراتی هند به چین به ارزش 1.7 میلیارد دلار بود. این مقدار یک کاهش 73 درصدی از ارزش صادرات همین محصول در سال 2007-2008 را نشان می دهد. صادرات این محصول هند در مدت اعلام شده حدود 6.2 میلیارد دلار بوده است.
پنبه، دومین کالای بزرگ صادراتی هند به چین از نظر ارزش است که در سال 2016-2017 به ارزش 1.3 میلیارد دلار از ان به چین صادر شد که در مقایسه با سال 2007-2008 ، 18 درصد افزایش ارزش تجاری نشان می دهد. در سال 2007-2008 ارزش صادرات پنبه هند به چین 1.1 میلیارد دلار بوده است. اما در شش سال گذشته صادرات این محصول به چین بیش از 67 درصد کاهش داشته است.
چین بزرگترین بازار برای نخ پنبه ای هند است، با این حال صادرات از2.2 میلیارد دلار در سال 2013 به 1.1 میلیارد دلار در سال 2016 کاهش یافته است. این کاهش به دلیل افزایش واردات نخ پنبه ویتنام توسط چین است که طی یک دوره مشابه 88 درصد افزایش داشته است.
‘سانجی کومار جین’ رئیس کنفدراسیون صنعت نساجی هند گفت: چین واردات نخ پنبه خود را از هند به مالزی و ویتنام تغییر داده است زیرا این دو کشور یک سیاست آزاد گمرکی را دنبال می کنند اما نخ پنبه هند دارای یک تعرفه گمرکی 3.5 درصدی است.
یکی دیگر از عوامل مهم قیمت رقابتی محصولات چینی در بازار هند است.
به عنوان مثال، قیمت سلول های خورشیدی چینی 35درصد و پنل های خورشیدی 10-15درصد ارزان تر در مقایسه با نوع ساخته شده آن ها در هند است.
در طول پنج سال گذشته، واردات پنل های خورشیدی هند از چین بیش از 6 برابر (623 درصد) افزایش یافته و از 389 میلیون دلار در سال 2012-2013 به 2.8 میلیارد دلار در سال 2016-2017 رسیده است. 88 درصد از واردات کل پنل های خورشیدی هند در سال 2016-2017 متعلق به چین بوده است.
در واقع، تولید کنندگان پنل های خورشیدی در هند از فروش پنل های چینی در بازار های هند به قیمتی ارزان تر از نوع تولید شده آن در داخل کشور ناراضی هستند.
با توجه به گزارش سال 2018 مجمع اقتصاد جهانی در ارتباط با آمادگی تولید در آینده، هند از نظر مقیاس تولید از میان 100 کشور در جایگاه 30 قرار گرفته است. ژاپن به عنوان کشور اول شناخته شده و پس از آن کره جنوبی، آلمان، سوئیس و چین به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند. شاخص تولید هند از (0 تا 10) 5.99 بوده است درحالی که این شاخص برای چین 8.25 و ژاپن 8.99 تعیین شده است.
چودری (مشاور وزیر بازرگانی هند) افزود: طرح هایی برای تبلیغ تولید در هند آغاز شده اند. این طرح ها شامل ‘ساخت هند’، ‘هند دجیتالی’ و ‘ هند حرفه ای’ می باشند.
‘اوتارا سهاسرابوت’ استاد دانشگاه در شهر مومبای گفت: سرمایه گذاری یک چالش بزرگ برای هند است. تلاش های زیادی برای جذب سرمایه گذاری در هند از طریق طرح هایی مانند ‘ساخت هند’ انجام شده است اما هند همچنان از این نظر بسیار عقب تر از چین است. مدیریت ضعیف، قوانین کار قدیمی و ناکارامد و همچنین ارتباطات از جمله مشکلاتی هستند که هند با آنها روبرو است. چین دارای زیرساخت های بهتری در مقایسه با این کشور است. زیرساخت ها پایه های هرگونه تولید هستند. هند باید برای رقابت با چین این چالش ها را برطرف کند.
هند و چین در سال 2014 در اقدامی که به منظور ترغیب صادرات هند و کاهش کسری تجاری با چین انجام شد یک برنامه توسعه پنج ساله برای همکاری های تجاری و اقتصادی در نظر گرفتند. هدف این برنامه تقویت همکاری و دستیابی به توازن تجاری طی پنج سال آینده با تمرکز بر خدمات، به ویژه در فنآوری اطلاعات و خدمات مرتبط است. با موفقیت صنعت سینمای هند در چین، دهلی نو قصد دارد امیر خان ستاره بالیوود را به عنوان سفیر تجاری خود در چین معرفی کند.
این بازیگر 51 ساله هندی اخیرا به دلیل بازی در فیلم هایی مانند پی کی، دانگال و سوپر استار مخفی در چین معروف شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید