حمله ترامپ به سوریه برجام را نجات می‌دهد؟

    کد خبر :264858

حمله ترامپ به سوریه، آستانه ریسک‌پذیری او در منطقه و امکان همکاری با متحدان اروپایی آمریکا را نشان داد.

چند ساعت پس از حمله هفته گذشته آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حساب توئیتری خود اعلام کرد ماموریت انجام شد. این اعلامیه ترامپ، بیانگر این بود که او قصد نداشت درگیر یک نزاع بی‌پایان در خاورمیانه شود. ترامپ همزمان با قدرت‌نمایی در سوریه، بر خروج نیرو‌های آمریکایی از خاورمیانه اصرار کرد. برخی ناظران به تاثیر حمله اخیر کشور‌های غربی بر متقاعد شدن ترامپ به ماندن در برجام اشاره می‌کنند.

به گزارش فرارو، در همین رابطه، سوزان مالونی، پژوهشگر ارشد اندیشکده بروکینگز، طی یادداشتی در وبگاه همین اندیشکده، با اشاره به حمله اخیر ترامپ به سوریه نوشت: “بیزاری از ریسک در این ماموریت و استقبال از همکاری با اروپا، این چشم‌انداز را تقویت می‌کند که فرمول مشابهی ممکن است ترامپ را به عقب نشینی از تهدیداتش به دور ریختن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، متقاعد کند. ”

این کارشناس با بیان اینکه ایران در حال حاضر پیروز بزرگ درگیری اخیر سوریه است، ادامه داد راهبرد اروپایی‌ها این بود که به امید تقویت همکاری اروپا و آمریکا درباره جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای ایران، مذاکرات را توسعه دهند تا توجه آمریکا را برای تقویت برجام جلب کنند. در این حالت، مشارکت فرانسه و بریتانیا در حمله به سوریه، یک تضمین مشهودی فراهم کرد. تضمینی که آن‌ها امیدوارند آن را به یک سازش گسترده با کاخ سفید بسط دهند. حمله به سوریه نشان داد که آستانه ریسک‌پذیری ترامپ چقدر است.

بر اساس این تحلیل، در صورت وقوع یک درگیری بزرگ که ممکن است نیرو‌های آمریکا را به یک جنگ منطقه‌ای دیگر بکشاند، ترامپ با این امر مخالفت خواهد کند. به گفته مالونی، اروپا باید از این مسئله استفاده کند و راهی برای حفظ تنها ابزار مهار ایران، یعنی جبهه قوی و مشترک آمریکا و اروپا، حفظ کند.

مالونی در پایان نوشت: “هر طرحی که بتواند در مقابله با تهدید منطقه‌ای ایران موفق شود، مستلزم این است که ترامپ، پیروزی را از بطن شکست محقق کند و با بریتانیا، فرانسه و آلمان برای حفظ برجام مصالحه کند و از یک بحران هسته‌ای غیرضروری اجتناب کند. “

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید