معرفی کتاب نیایش نوشته مهاماتا گاندی توسط مصطفی ملکیان

    کد خبر :26454

کتاب نیایش نوشته مهاماتا گاندی با ترجمه شهرام نقش تبریزی توسط نشر نی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی ملکیان در شرح و معرفی این کتاب می‌گوید:

“کتاب نیایش نوشته مهاتما گاندی کتابی‌ است مشتمل بر دو قسمت البته نه اینکه دقیقا این دو قسمت به صورت کامل و مشخص از یکدیگر تفکیک شده باشند. قسمتی آرا و نظرات گاندی در باب دعا است. می‌دانید که یکی از ویژ‌گی‌های شاخص گاندی در زندگی این بود که بسیار اهل دعا و نیایش بود و تقریبا هر فرصتی که دست می‌داد از ان برای دعا و نیایش استفاده می‌کرد.

در این کتاب نیایش که آقای شهرام نقش‌تبریزی ترجمه کرده‌اند و اتفاقا ترجمه خوبی هم هست یک بخش‌هایی از کتاب آرا و نظرات گاندی درباره نیایش است و گاندی می‌گوید که چرا تا حد به نیایش اهمیت می‌دهد. البته خب گاندی فردی متدین به آیین هندو بود با این حال همین فرد متدین بسیاری از موارد آیین هندو را رد می‌کرد اما بر نیایش آیین هندو تاکید زیادی داشت. درواقع آن بخشی از سخنان گاندی که کارکردهای نیایش در زندگی فردی و اجتماعی را بیان می‌کند و هچنین کارکردهای نیایش در خوشی و خوبی زندگی را به تصویر می‌کشد. در خوشی‌های زندگی وقتی از دعا و نیایش استفاده می‌کنم چقدر آرامش بیشتری پیدا می‌کنم و اضطراب و تشویشم کمتر می‌شود و چقدر شادی در من افزایش پیدا می‌کند و اندوه کم می‌شود و تا چه میزان به امید فرد اضافه می‌شود و ناامیدی‌ها دور می‌شوند.

در باب تاثیر نیایش در خوبی زندگی نیز می‌گوید وقتی نیایش می‌کنیم چقدر اخلاقی‌تر رفتار می‌کنیم و دعا تا چه حد فرد را صادق‌تر، متواضع‌تر، امین‌تر، منصف‌تر و شفیق‌تر و عاشق‌تر می‌کند. این‌ها بخشی از کتاب است که نظرات گاندی درباره تاثیر نیایش بر خوشی‌ و خوبی زندگی و همچنین زندگی فردی و جمعی بیان شده است.

بخش دیگر کتاب‌ هم نیایش‌های گاندی است و شامل دعاها  نیایش‌هایی می‌شود که در نوشته‌ها، گفته‌ها و عبادت‌هایش تکرار می‌کرد می‌شود. به عبارت دیگر در این‌ بخش از کتاب، نیایش‌هایی را که مطلوب گاندی بود و از آن‌ها بیشتر استمداد می‌طبید را می‌خوانیم.

این کتاب اتفاقا خیلی هم در ایران موفق بود و فکر می‌کنم 10 تا 11 نوبت چاپ در ایران از آن منتشر شده باشد. چاپ اول سال 87 و چاپ دهم سال 95 یعنی هر سال کمی بیشتر از یک نوبت چاپ خورده است.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید