هشدار دامپزشکی درباره تب کنگو:جگر خام و نیم‌پز نخورید/شورای ساماندهی کشتارگاه ها فعال شد

    کد خبر :26413

رئیس سازمان دامپزشکی با اعلام اینکه کشتار دام در مکان‌های غیربهداشتی و قطعه بندی گوشت در این شرایط یکی از عوامل شیوع بیماری از جمله بیماری تب کریمه کنگو است، از فعال شدن شورای ساماندهی کشتارگاه ها در سراسر کشور خبر داد.

مهدی خلج گفت: شورای ساماندهی ارتقای کیفیت ساختار بهداشتی کشتارگاه‌ها به منظور جلوگیری از شیوع بیماریهای مشترک انسان و دام در استانداردی سراسر کشور ایجاد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه شورا‌ها جلوگیری از کشتار غیرمجاز و غیربهداشتی دام در کشور است افزود: از آنجا که یکی از مهمترین راههای انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام کشتار غیر بهداشتی است بنابراین نظارت بر کشتارگاه‌ها و تشویق سرمایه گذاران به احداث کشتارگاههای صنعتی از اولویت‌های سازمان دامپزشکی کشور است.
وی گفت: کشتار دام در مکان‌های غیربهداشتی و قطعه بندی گوشت در این شرایط یکی از عوامل شیوع بیماری از جمله بیماری تب کریمه کنگو است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: شوراهای ساماندهی ارتقای کیفیت ساختار بهداشتی کشتارگاه‌ها در سراسر کشور از کشتار غیربهداشتی و فعالیت کشتارگاههای غیرمجاز جلوگیری خواهند کرد.
خلج از شهروندان و روستاییان خواست از ذبح دام در مکان هایی غیر از کشتارگاههای مجاز خودداری کنند.
وی گفت: بیماری تب کریمه کنگو به راحتی از دامی که مبتلا بوده از طریق خون و جگر آن قابل انتقال است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ویروس بیماری تب کریمه کنگو در جگر دام حدود 40 روز باقی می‌ماند بنابراین از خوردن جگر نیم پخته و خام جدا خودداری کنند.
خلج گفت: سازمان دامپزشکی مانند سالهای گذشته دستورالعمل سم پاشی را برای مقابله با انگل‌ها و کنه‌ها در مناطق مختلف کشور اجرا کرده است.
وی افزود: گرچه اعتبارات سازمان دامپزشکی محدود است و قیمت سم مخصوص مقابله با کنه‌ها و انگل‌ها نیز بالاست سازمان دامپزشکی سم مورد نیاز را خریداری و برای مقابله با ین عوامل بیماری زا دام‌ها و جایگاه‌های استقرار ان‌ها را در مناطق مختلف کشور سم پاشی کرده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در مناطقی که تلفات انسانی ناشی از بیماری تب کریمه کنگو گزارش شود گروههای سازمان دامپزشکی تمرکز بیشتری برای سم پاشی دارند.
خلج افزود: برای اجرای برنامه مبارزه با بیماری‌های دامی و انگل‌های خارجی سال گذشته اعتباری معادل 66 میلیارد تومان اختصاص یافت و امسال نیز در صورت تصویب مجلس این رقم به 100 میلیارد تومان می‌رسد که رقم خیلی محدودی است.
وی گفت: بتازگی دولت در نامه‌ای از مجلس درخواست افزایش 3 برابری اعتبار برای پایش و مقابله با 181 عامل بیماری زا و مبارزه با انگل‌های خارجی را ارائه داده است که امیدواریم اختصاص یابد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین خطاب به اظهارات برخی از کارشناسان در خصوص ورود بیماری تب کریمه کنگو از مرز شرقی کشور تصریح کرد: ویروس و عامل بیماری تب کریمه کنگو در تمام مناطق کشور وجود دارد و مختص به منطقه خاصی نیست.
خلج افزود: استان سیستان و بلوچستان از زمان شیوع بیماری دامی تب برفکی به عنوان منطقه قرنطینه تحت نظارت سازمان دامپزشکی است و به هیچ عنوان دام از این مناطق خارج نمی‌شود.
وی درباره آمار ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو گفت: در سال 89 براساس گزارش‌های وزارت بهداشت 154 نفر به بیماری مبتلا شدند که منجر به فوت 28 نفر شد این آمار در سال 94 به 60 مورد ابتلا و 6 نفر فوتی منجر شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ارتقای روشهای مدیریت و شبکه مراقبت بهداشتی را مهمترین علت کاهش امار مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو دانست و افزود: از انجا که حشره کنه عامل انتقال بیماری به انسان است و این حشره بطور طبیعی در عرصه‌های طبیعی کشور وجود دارد از گردشگران می‌خواهیم در زمان حضور در مراتع و عرصه‌های طبیعی با استفاده از پمادهایی که حشرات را دور می‌کند خود را از گزش این حشره محافظت کنند.
وی همچنین از دامداران و روستاییان خواست هنگام شیردوشی از کشتن کنه با دست خودداری و در زمان پشم چیزی نیز از دستکش استفاده کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: روستاییان از دست زدن به لاشه گوسفندی که تلف شده خودداری کنند، چون کنه‌ها تا زمانی که بدن میزبان گرم است همانجا باقی می‌مانند.
خلج درباره تاریخچه بیماری تب کریمه کنگو در کشور و در کشورهای خارجی گفت: این بیماری از 43 سال قبل در کشور و جهان شناسایی شده و این ویروس قابل حذف نیست و در طبیعت به پایداری رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید