انحصار‌ها در بخش واردات برداشته شود

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۴۸
    کد خبر :264079

رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است آنچه تاکنون به‌عنوان حمایت از صنایع صورت گرفته بر اساس منافع جمعی نبوده و عملا این حمایت‌ها ناکام بوده است.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد بدون مشورت با بخش خصوصی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: فعالان بخش خصوصی بازیگران اصلی صحنه اقتصاد هستند و باید در تصمیمات مورد مشورت قرار گیرند، اما در اکثر تصمیمات نظری از آنها گرفته نمی‌شود. او با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد کشور تصریح کرد: چندین سال است که نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با موضوعات اقتصادی همراه بوده است که این نشان از پیام صریحی برای مسئولان دارد. شافعی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی و تولید در کشور نامگذاری امسال به نام «حمایت از کالای ایرانی» نشان از اهمیت این موضوع در سال جاری دارد. او افزود: حمایت از تولید داخلی نباید به انحصارطلبی منجر شود و با وضع تعرفه‌های سنگین برای برخی از کالای‌های وارداتی تنها منجر به افزایش درآمد دولت شود.

به گزارش بازتاب به نقل از آرمان، بیتا بیات، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی البرز در مورد حمایت دولت از تولید ایرانی می‌گوید: «تولید باکیفیت هم نیازمند حمایت‌های دولت است که به تولیدکننده در بخش‌های مختلف اعم از گمرک و تهیه مواد اولیه کمک کند. اکثر توکیدکنندگان نیاز به سرمایه در گردش دارند. انتظار داریم که دولت در این زمینه نیز کمک‌کننده باشد.»

با توجه به اینکه امسال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، به‌نظر شما باید چه حمایت‌هایی از طرف دولت در این زمینه صورت گیرد؟

حمایت از کالای ایرانی و خرید ایرانی طبیعتا برای همه شرکت‌ها و تولید‌کنندگان اعم از خدمات، تولید و فعالان بخش خصوصی امری مبارک است، ولی انتظار ما از دولت حمایت از بخش تولید داخلی است. به این دلیل که زمانی که ما خریداران داخلی را ترغیب به خرید کالای ایرانی می‌کنیم، انتظار است که بهترین کالا را هم در اختیار آنها قرار دهیم؛ یعنی کالایی که بتواند با مشابه خارجی آن رقابت داشته باشد. تکریم به خرید را باید مورد توجه قرار دهیم. لذا تولیدکنندگان را به سمت تولید بهینه سوق می‌دهیم. تولید باکیفیت هم نیازمند حمایت‌های دولت است که به تولیدکننده در بخش‌های مختلف اعم از گمرک و تهیه مواد اولیه کمک کند. اکثر توکیدکنندگان نیاز به سرمایه در گردش دارند. انتظار داریم که دولت در این زمینه نیز کمک‌کننده باشد.

رئیس اتاق بازرگانی انحصارطلبی و وضع تعرفه‌های سنگین برای برخی از کالاهای وارداتی را به‌عنوان یک مانع برای حمایت از کالای ایرانی معرفی کردند. نظر شما در این رابطه چیست؟

این هم مساله‌ای است که به نگاه و کمک دولت نیاز دارد. موضوعی که در وضع نظارت گمرکات و قوانین از این انحصارطلبی‌ها جلوگیری کند. قوانینی باید وضع شود که وضع تعرفه‌ها عادلانه شود. اگر کالایی تولید داخلی دارد دولت تعرفه بسیار بالایی برای واردات کالای مشابه هم قرار دهد. انتظار داریم در بخش واردات موضوع انحصارها برداشته شود تا این اهداف تحقق پیدا کند. طبیعتا این مساله در حد شعار باقی خواهد ماند و تحقق پیدا نخواهد کرد. ما می‌بینیم به وفور کالاهایی وارد کشور می‌شود که مشابه آنها را تولید داخلی داریم، ولی تمهیداتی که تاکنون گمرک در نظر داشته کافی نبوده. نیاز است امسال روی این مساله تاکید جدی شود و نظارت بیشتری بر آن صورت بگیرد.

خروج دولت از امور کسب‌و‌کار و واگذاری امور به بخش خصوصی تا چه اندازه در حمایت از کالای ایرانی تاثیرگذار است؟

این مطلبی بوده که سال‌های سال آن را مطرح کرده‌ایم، ولی پیشرفت چشم‌گیری در این موضوع نداشتیم. لذا دولت باید دخالت خود را کاهش دهد و دخالت آن به‌عنوان نظارتی باشد. این موضوع می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و این امید را به بخش خصوصی کشور بدهد تا با انگیزه بیشتری روی تولید خود کار کنند. زمانی که از کالای ایرانی صحبت می‌کنیم نباید کالای بی‌‌‌کیفیت به دست مردم بدهیم. قطعا باید به کیفیت توجه شود که بخش اعظمی از این موضوع نیز به سیاست‌های دولت و کاهش دخالت‌های او بازمی‌گردد.

در مورد اهمیت صادرات و دستیابی به بازارهای بین‌المللی در جهت حمایت از تولید داخلی نظرتان چیست؟

یکی از اهداف اقتصادی که بخش تولید دارد رسیدن به بازارهای صادراتی و ارزآوری برای کشور است. اتاق‌های بازرگانی هم برای این مساله بسیار تلاش کردند تا به این نتیجه برسند. همان‌طور که چندین بار تاکید کردم کالای باکیفیت اهمیت بسیاری دارد. اگر قرار باشد با کیفیت غیرمطلوب به سمت صادرات حرکت کنیم نه‌تنها منافعی برای کشور نخواهد داشت بلکه یک سیاه‌نمایی هم خواهد شد. لذا قبل از اینکه به صادرات کالا فکر کنیم باید زمینه‌سازی کیفیت را فراهم کنیم. ما انتظار داریم کالاهای داخلی با کیفیت مطلوب به بازارهای بین‌المللی وارد شوند تا بتوانند بازار را در دست بگیرند. در سنوات گذشته کالاهایی از ایران حتی به عراق افغانستان صادر شد که که در بسیاری از زمینه‌ها مانند بسته‌بندی و… دارای کیفیت مطلوب نبود. این مساله برای اقتصاد ایران خوب نیست. بنابراین تاکید من در سه جمله این است که امسال که به خرید کالای ایرانی تاکید می‌شود و به‌ویژه مقام معظم رهبری تاکید بر این شعار داشتند انتظار داریم با حمایت‌های دولت تولیدکنندگان رغبت پیدا کنند به سمت کالاهای باکیفیت و احترام به مصرف‌کننده داخلی. اگر نگاه ما به سمت صادرات می‌رود باز هم باید به کیفیت توجه کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید