وزیر دفاع آمریکا ایران را به ترور الجبیر متهم کرد

    کد خبر :26399

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که شواهد موجود تأکید می‌کند که ایران در توطئه ترور وزیر خارجه عربستان در سال ۲۰۱۱ مشارکت داشته است.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگویی با تلویزیون «سی‌بی‌اس‌نیوز» آمریکا، ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه و ترور «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی طی سال ۲۰۱۱، متهم کرد.

ماتیس مدعی شد: «ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه می‌کوشد؛ زیرا نظام آن، انقلابی است که با این انگیزه شرارت می‌کند که این اقدام‌ها شامل تلاش برای قتل یک سفیر عربی در چند مایلی کاخ سفید در فاصله همین چند سال قبل می‌شود.»

این ژنرال آمریکایی در ادامه این اظهارات بی‌اساس، مدعی شد: «اسناد و شواهد موجود در سازمان اطلاعات آمریکا تأکید می‌کنند که ترور الجبیر، برنامه‌ریزی شده بود و توسط یک عامل سرکش نبود. ایران برای انجام چندین عملیات ترور در واشنگتن از جمله ترور سفرا و مسئولان برنامه‌ریزی کرد. عملیات ترور (الجبیر) عملیاتی در بالاترین سطح نظام ایران بود.»

طبق این گزارش، پنج سال پیش نیز آل سعود با همین حربه، علیه ایران جریان‌سازی کرد و در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ مدعی شد که ایران تلاش داشته که عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان در آمریکا و وزیر خارجه فعلی این کشور را ترور کند؛ اتهامی که بر اساس آن وزارت دادگستری آمریکا یک شهروند ایرانی-آمریکایی به نام «منصور ارباب‌ سیر» را به عنوان متهم اصلی و یک شهروند دیگر ایرانی به نام علی «غلام شکوری» را بازداشت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید