روزنامه صهیونیستی: اکنون وقت فشار اقتصادی به ایران است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ ۱۳:۰۳
    کد خبر :263709

روزنبرگ مدعی شد که افزایش فشار اقتصادی علیه ایران، به آمریکا کارت قدرتمندی می‌دهد، زیرا این فشار ممکن است باعث مشکلاتی در داخل ایران شود. گزارش شده که مقاماتی در دولت ترامپ، دقیقا به سمت همین استراتژی گام برمی‌دارند

به گزارش فرارو، سقوط ارزش ریال در برابر دلار، باعث گمانه‌زنی رسانه‌های صهیونیستی درباره اقتصاد ایران شد. روزنامه اسرائیلی هاآراتص با اشاره به چالش ارزی اخیر ایران، طی یادداشتی به قلم دیوید روزنبرگ، خواستار تشدید جنگ اقتصادی علیه ایران شد و نوشت: “سقوط آزاد ریال، نشان می‌دهد که اقتصاد جمهوری اسلامی چقدر آسیب‌پذیر است. اما آیا ترامپ برای جنگ اقتصادی صبر دارد؟ ”

هاآرتص در ابتدا به حضور ایران در جبهه سوریه اشاره و اذعان می‌کند که ایران در آنجا دست بالا را دارد و “اسرائیل واقعا به تنهایی هیچ کاری برای تغییر فرآیند نمی‌تواند انجام دهد. ”

هاآراتص نوشت: “اما جبهه دیگری وجود دارد که تهران در آن، آشکارا در حال پسرفت است. دقیقا همان جبهه‌ای که ممکن است معین کند آیا تهران می‌تواند در خاورمیانه به عنوان یک قدرت مسلط ظاهر شود یا خیر. اقتصاد همواره بزرگترین مانع جمهوری اسلامی در رسیدن به حالت قدرت بزرگ است. حالتی که ایران در آرزوی آن است. ”

روزنبرگ با اشاره به چالش ارزی اخیر ادامه داد: “پس از ثبت رکورد سقوط ریال دربرابر دلار – یک دلار در مقابل ۶.۰۰۰ هزار ریال- تهران خود را به دفاع از نرخ تبادل ثابت ۴۲۰۰۰ ریال، متعهد کرد. ایران ذخیره ارزی کافی برای سر پا نگه داشتن ریال در آینده قابل‌پیش‌بینی را دارد. با این حال، اقدامش، فقط مشکلات جدی اقتصادی‌اش را پنهان می‌کند. ”

روزنبرگ با بیان اینکه مقامات ایران تقصیر محنت‌های اقتصادی کشور را به گردن دشمنان می‌اندازند، اذعان کرد این مسئله به نوعی درست است. اغلب تحریم‌هایی که قبل از سال ۲۰۱۵ برقرار بودند، هنوز هم برقرار هستند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با تهدید مکرر به پاره کردن برجام، شرکت‌هایی که می‌توانند با ایران تجارت کنند را دلسرد کرد.

در ادامه یادداشت به مسائلی مانند کاهش ارز ریال در برابر دلار، تورم و مشکلات موسسات مالی اشاره شده و در نهایت نویسنده یادداشت به ترامپ پیشنهاد داد: “ترامپ به جای اینکه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را در سطل زباله بیندازد یا به شکل نظامی با ایران در سوریه و یمن مقابله کند، بهتر است فشار اقتصادی بر ایران را بیشتر کند. به عنوان نمونه، از طریق بازگشت تحریم‌ها این کار را انجام دهد.

روزنبرگ مدعی شد که افزایش فشار اقتصادی علیه ایران، به آمریکا کارت قدرتمندی می‌دهد، زیرا این فشار ممکن است باعث مشکلاتی در داخل ایران شود. گزارش شده که مقاماتی در دولت ترامپ، دقیقا به سمت همین استراتژی گام برمی‌دارند.

در پایان یادداشت آمده: “این ایده اغواکننده به نظر می‌رسد. گزینه‌های نظامی بسیار پر خطر هستند. اما با توجه به اینکه دو فرد بسیار تندرو، یعنی جان بولتون و مایک پومپئو، در سمت‌های کلیدی قرار دارند و رئیس‌جمهور (ترامپ) هم نه صبور است و نه سیاست‌ساز باثبات، ممکن است به جنگ اقتصادی علیه ایران فرصت داده نشود.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید