جدیدترین اخبار
۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰ اجتماعی کد خبر :26315

مقایسه نرخ کرایه‌ تاکسی‌های آنلاین؛ کدام بهتر است؟

ظاهراً دیگر زمان آن گذشته است که شرکت تاکسیرانی روز و شب به ایجاد فناوری‌های نو در حمل و نقل اعتراض کند و از عید امسال که به طور رسمی اپلیکیشن رسمی این شرکت با نام کارپینو وارد بازار شده، بازار حذف رقبای جدید به رقابت با آن‌ها تبدیل شده است. اکنون دیگر سه اپلیکیشن بزرگ حمل و نقل مسافر آنلاین در تهران فعالیت و علاوه بر تهران، کم کم در شهرهای دیگر نیز سرویس‌های خود را راه اندازی می‌کنند.
صبح نو نوشت: چند روز پیش بود که شهرداری مشهد در خبری اعلام کرد شرکت تپسی که به تازگی در این شهربه راه افتاده بود، پلمب شده است. آقای سید مهدی علوی‌مقدم مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در این باره گفته بود: سازمان تاکسیرانی منکر فناوری و پیشرفت نیست اما اعتقاد داریم که این پیشرفت ضوابط مشخصی دارد. شرکت‌های حمل و نقل در حوزه تاکسیرانی باید مجوز فعالیت خود را از سازمان تاکسیرانی اخذ کند و رانندگان آنان نیز باید دفترچه تاکسیرانی داشته باشند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد اضافه کرد: مجوزی که سازمان تاکسیرانی به این شرکت‌ها ارائه می‌کند تنها مجوز حمل و نقل است و در این بین مجوزی به اپ موبایل اعطا نمی‌شود.
شرکت تپسی هیچ گونه مجوزی برای فعالیت در شهر مشهد ندارد و نمی‌تواند از اپ موبایلی نیز استفاده کند لذا با مجوز قانونی توسط اداره اماکن پلمب شده است. در حال حاضر ۱۸۰۰ آژانس در سطح شهر مشهد فعالیت دارند که دستیابی آنان به اپ موبایلی راحت است اما قطعاً باید مجوز آن را دریافت کنند.
در حال حاضر تنها شرکت‌های تاچسی و چی تکس مجوز فعالیت دارند که به صورت محدود از اپ موبایلی استفاده می‌کنند اما فعالیت گسترده آنان تنها با تصویب دستورالعمل آن توسط شورای اسلامی شهر مشهد امکان‌پذیر است چرا که نرخ کرایه، نوع خودرو و راننده آن باید تأیید شده باشد.
اما آمارها مختلف پیرامون فعالیت این شرکت‌ها در تهران نشان می‌دهد که استفاده از این برنامه‌ها به شدت زیاد شده است چرا که نرخ این اپلیکیشن ها در مقایسه با آژانس‌های رسمی به شدت ارزان‌تر است.
یکی از رانندگان برنامه کارپینو در این باره می‌گوید:«‌اولین جلسه توجیهی ما پیش از عید برگزار شد و از همان زمان کار خود را آغاز کردیم. واقعاً ابتدای کارانتظار چنین استقبالی را نداشتیم اما حجم درخواست‌ها بسیار زود و خوب است و همین استقبال زیاد باعث شده است که در بسیاری از مناطق حاشیه‌ای ماشین کافی برای ارائه خدمت نداشته باشیم.» او درباره استقبال خانم‌ها از این شرکت می‌گوید: « بین کسانی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند، خانم‌ها فراوانی زیادی دارند چرا که به خاطر تاکسی بودن ماشین‌های این اپلیکیشن، اطمینان خاطر بیشتری نسبت به رانندگان و شرکت دارند، همچنین به خاطر ثبت شدن ماشین‌ها و رانندگانشان در سامانه‌های تاکسی رانی امکان پیگیری تخلف احتمالی رانندگان در مقایسه با دیگر شرکت‌ها بسیار ساده‌تر است.» با این حال نسخه‌های ابتدایی این نرم افزار با مشکلات زیادی همراه بود و به همین خاطر به روزرسانی های متعددی برای این اپلیکیشن برای کاربران ارائه شد. هم چنین برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از کم بودن ماشین در این نرم افزار گلایه‌هایی داشته‌اند.
دو نرم افزار دیگر اما که پیش از اپلیکیشن سازمان تاکسیرانی کار خود را شروع کرده بودند، به نظر می‌رسد بدون اعلام رسمی و به طور نامحسوس در برخی از مسیرها افزایش قیمت داشته‌اند. یکی از کاربران تپسی در این باره نوشته است:« مسیری که همیشه ۸۵۰۰ تومان با تپسی می‌آمدم چند هفته است که ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و به ۱۰ هزار تومان رسیده است.» از طرفی اپلیکیشن اسنپ نیز برخی از مقصدهایی که توسط دو نرم افزار دیگر پشتیبانی می‌شوند را در نقشه خدماتی خود ندارد و هیچ سرویسی در این زمینه ارائه نمی‌کند. برای مثال در حالی که دو شرکت کارپینو و تپسی برای مقصد رودهن سرویس ارائه می‌کنند، اسنپ سرویسی برای این شهر ارائه نکرده و صرفاً پیام خطا در محاسبه قیمت نمایش داده می‌شود.
بررسی قیمت‌های مختلف در مسیرهای گوناگون این نرم افزارها نشان می‌دهد که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک دیگر شاهد تفاوت قیمت محسوس میان این اپلیکیشن ها نخواهیم بود و پس از جذب مشتری اولیه شرکت‌های مختلف به جای ارزان کردن عمومی کرایه‌ها به سمت مشوق‌های دیگر و استفاده از کد تخفیف‌های مناسبتی خواهند رفت. این مساله به طور خاص در محدوده طرح ترافیک مشاهده می‌شود. همان طور که در جدول‌های زیر آمده است، نرخ این سه شرکت زمانی که یکی از مبدأ یا مقصد در محدوده طرح قرار دارد، نشانگر قیمت‌های پایین‌تر از آژانس‌های مسافربری است. این قیمت‌ها مربوط به ساعت پیک تردد یعنی ۴ تا ۵ بعد از ظهر است و البته همان طور که گفته شد در مقصدی مانند رودهن نیز به دلیل عدم ارائه سرویس اسنپ، قیمتی ارائه نشده است.

روی خط خبر

  • خودروسازان پاسخگوی خواسته های مردم باشند
  • شرکت های ناشناس واردکننده خودرو چقدر ارز دولتی گرفتند؟
  • وزارت امور خارجه پاسخگو باشد: پروین فرشچی انتخاب «ظریفی» نیست!
  • تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان داد که «بن بست» نداریم
  • افزایش جریمه پارک غیرمجاز در محل توقف معلولان
  • خنده‌های احمدی‌نژاد در جلسه مجمع تشخیص
  • حمله به پاسگاه مرزی سپاه در مریوان؛ ۱۰ نفر شهید شدند
  • اقدام تاسفباری که در پشت پرده مجلس در جریان است؛ معاونان پارلمانی با «کیسه امتیازات» در مجلس، برای «استثنا کردن رؤسا از طرح منع به کارگیری بازنشستگان»
  • کیسینجر: دنیا در شرایط بسیار خطرناکی است/ ترامپ می‌تواند نشان‌دهنده پایان یک دوران باشد
  • پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود انواع اوراق
  • سود اوراق قرضه با سخنان ترامپ بالا رفت
  • دیوار کوتاه مردم / وقتی بانکها زورشان به وام‌گیرندگان خُرد می‌رسد
  • مذاکره کننده ارشد اروپا درباره طرح برگزیتی «می» ابراز تردید کرد
  • اریتره هم برای سفارت خود در اتیوپی سفیر معرفی کرد
  • پخش برنامه «حالا خورشید» با حضور احسان علیخانی، عقب افتاد
  • پیگیری روزانه وضعیت دریاچه ارومیه از مهمترین خواسته‌های رئیس جمهوری است
  • توزیع کارت بلیت خبرنگاری از سر گرفته شد
  • «قانون تسهیل ازدواج»، قانونی که اجرایی نشد
  • تغییر تیم اقتصادی دولت در ۲ هفته آینده جدی است
  • ابوالفضل میرعلی، متهم اصلی پرونده ثامن‌الحجج: از سال ۹۳ ورق برگشت
  • رویکردی طنز به داروها و مکمل های لاغری در رادیوصبا
  • سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد باز می گردد
  • اعطای ارز مسافرتی متوقف شد
  • کار عجیب خواننده مشهور پاپ/ترجیح می دهم بدترین خواننده ایران باشم!
  • دستگیری ۳۶ قاچاقچی انسان در لس آنجلس
  • پنتاگون از دعوت پوتین به کاخ سفید استقبال کرد
  • وزارت خارجه آلمان به شهروندان خود هشدار داد
  • پشت پرده احداث پایگاه نظامی ناتو در عراق
  • ژوله: باور ندارم که بازیگر و سلبریتی شدم
  • کشف بیش از ۲۶۵ تن انواع موادمخدر و روان‌گردان در کشور/۸۰ درصد کشفیات تریاک هستند