نقش فضای مجازی در بروز طلاق

    کد خبر :26269

یک روانشناس اجتماعی معتقد است: نبود فرهنگ مناسب در استفاده از شبکه‌های مجازی باعث شده تا افراد با فاصله گرفتن از حقیقت خود، تصور ذهنی خود از یک شخصیت ساختگی را به عنوان خویشتن به دیگران معرفی کنند.

دکتر مدرسی در گفت و گویی رادیویی با موضوع «بررسی نقش فضای مجازی در بروز طلاق» با اشاره به ویژگی های فضای مجازی، گفت: یکی از مهم ترین شاخصه های فضای مجازی عدم وجود هویت افراد در این فضا است، به طوری که افراد درحین ارتباط با یکدیگر از واقعیت و حقیقت طرف مقابل بی اطلاع هستند.

وی همچین در ادامه افزود: فضای مجازی یکی از مهم ترین بسترهای شکل گیری عشق های رمانتیک است، چراکه اکثر افراد در این فضا بدون اطلاع از هویت و شخصیت یکدیگر وارد محیط گفت و گو می شوند.

این روانشناس اجتماعی با اشاره به فاصله فرد از خویش و پیامدهای ناشی از این موضوع، عنوان کرد: فاصله فرد از خویشتن همواره سبب ایجاد ترس، اختلال شخصیت و ناامنی در افراد می شود، به طوری که شخص در مواجهه با این موارد دچار معضلات و اختلالات عاطفی می شوند.

وی با اشاره به این که شبکه های اجتماعی قبل از وجود فرهنگ مجازی وارد کشور شدند، اذعان داشت: مواجهه با شرایط جدید و ورود تکنولوژی های مدرن به کشور همواره با یک ترس عمیق همراه است، بر همین اساس افراد با احساس ترس در این فضاها فرصت استفاده ی مناسب را از خود سلب می کنند.

دکتر عباس اسدی مدرس ارتباطات با اشاره به این که جامعه ایران یک جامعه ی سنتی است، گفت: امروزه جامعه ی ایران از بافت سنتی به مدرن روی آورده است، به طوری که ایران در حال گذار از دوران سنت به مدرن قرار گرفته است.

وی همچنین در ادامه افزود: بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی زمانی به وجود می آیند که یک جامعه و فرهنگ در حال گذارِ دوره ای باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص معیارهای صوری و سیرتی در انتخاب همسر، عنوان کرد: بسیاری از معیارهای سیرتی در ازدواج ریشه در دوران و بافت سنتی ایران دارد، به طوری که بر اساس معیارهای سیرتی ارزش های کهن و فرهنگ اصیل مهم ترین عامل در انتخاب همسر به شمار می رود.

وی با بیان این که رسانه های نوین فرهنگ خاص خود را رواج داده اند، اظهار داشت: سرعت رشد رسانه های نوین در کشور، فرصت تحلیل پیامدها و آثار منفی این رسانه ها را در بین جوامع از بین برده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید