کارشکنی یک حزب اصلاح‌طلب در انتخاب «محسن هاشمی» به عنوان شهردار تهران

    کد خبر :262598

پس از یک تجربه 6 ماهه «محمد علی نجفی» شهردار تهران به دلیل آنچه بیماری و عدم توانایی در انجام مسئولیت های محوله در شهرداری خوانده شد، استعفاء کرد که شورای شهر یکبار با استعفای او مخالفت کرد و با اصرار نجفی، اعضای پارلمان شهری پایتخت استعفای او را پذیرفته و «سمیع الله حسینی مکارم» معاون نجفی را به عنوان سپرست شهرداری تهران برگزیدند.

این روزها انتخاب شهردار تهران مهمترین دستور کار شورای شهر و اعضای اصلاح طلب آن است تا جایی که شنیده شده طی هفته گذشته رایزنی های زیادی پیرامون این مساله با رئوس جریان اصلاح طلبی و احزاب و سیاسیون این جریان صورت گرفته و البته مطابق با اخباری که به گوش می رسد، هنوز تصمیم گیری و جمع بندی در این رابطه صورت نگرفته است.

البته «محمد علیخانی» عضو شورای شهر تهران در کانال تلگرامی رسمی خود گزینه‌های مطرح شده برای سمت شهرداری تهران را اعلام کرده و از افرادی نظیر »محمد ابراهیم انصاری لاری، محسن هاشمی، سیدمحمدعلی افشانی، پیروز حناچی، وفاتابش و مناف هاشمی» به عنوان برخی گزینه های مورد نظر اعضای پارلمان شهری پایتخت برای شهرداری تهران یاد کرده است.

به گزارش تابناک، او همچنین عنوان کرده که گزینه های دیگری نظیر «حبیب الله بیطرف، معاون وزیر نفت؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان» که اعضای شورا نگاهی به آنها برای معرفی شان به عنوان گزینه های شهرداری تهران داشته اند، گویا به برخی از دوستان (اعضای شورای شهر) اعلام کرده اند که از دولت خارج نمی شوند.

گفته می شود که از امروز(سه شنبه) فرایند انتخاب شهردار تهران به طور رسمی در شورای شهر تهران آغاز خواهد شد و تصمیمات شورا علنی تر عنوان خواهد شد.

انتخاب «محسن هاشمی» به عنوان شهردار جدید تهران موضوعی است که با استعفای نجفی در بسیاری از محافل اصلاح طلبانه دنبال و پیگیری شد، موضوعی که اینبار صرفا از سوی حزبی که او رئیس شورای مرکزی آن است؛ یعنی «کارگزاران سازندگی» دنبال نشد و برخی چهره های اصلاح طلب از دیگر احزاب این طیف هم برای پایان خوش اصلاح طلبان در شورای شهر و شهرداری خواهان شهردار شدن هاشمی شدند.

این موضوع گویا از سوی بسیاری از اصلاح طلبان عضو شورای شهر و خارج از شورا پذیرفته شده بود و تا هفته گذشته بنا بر چنین انتخابی بود، اما مخالفت حزب اتحاد ملت و اعضای این حزب در شورا با شهردار شدن «محسن هاشمی» کار را تا رایزنی با «سید محمد خاتمی» برای جلوگیری از چنین مساله ای کشانده است.

بر همین اساس اعضای این حزب در شورا با کلیدواژه هایی نظیر لزوم پایبندی اعضای شورا به رأی مردم و احترام به آن از رئوس جریان اصلاحات به ویژه «سید محمد خاتمی» خواسته اند تا حتی از مطرح شدن شهرداری «محسن هاشمی» جلوگیری به عمل آورند تا فردی خارج از شورای شهر متصدی امور شهری پایتخت و جایگزین «محمد علی نجفی» بشود.

تا الان هم گویا این خواسته حزب اتحاد ملت و اعضای آن در شورای شهر محقق شده است. نظر این طیف بر شهردار شدن افرادی نظیر «حبیب الله بی طرف» معاون وزیر نفت و گزینه وزارت نیرو در کابینه دوازدهم که موفق به اخذ رأی اعتماد مجلس نشد و «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی است؛ اما حال که این دو اعلام کرده اند حاضر به جدا شدن از بدنه دولت نیستند، معلوم نیست که به کدام فرد فکر خواهند کرد شاید «پیروز حناچی، محمد ابراهیم انصاری لاری و وفا تابش» آلترناتیوهای مورد نظر آنان باشند.

البته اصلاح طلبان همچنان نسبت به سرنوشت شهرداری تهران نگرانی های جدی دارند و بر این عقیده هستند که با انتخاب فردی نظیر «محسن هاشمی رفسنجانی» دغدغه های آنان نسبت به اداره امور شهری پایتخت تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد. بر همین اساس بخش زیادی از این طیف حاضرند ریسک خروج هاشمی از جمع اعضای شورا و ورود یک اصولگرا به جمع شورای شهری ها را بپذیرند، اما از تکرار تجربه نجفی جلوگیری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید