پرده برداری از اختلافات امارات و عربستان

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۳۶
    کد خبر :262576

روزنامه «الاخبار» لبنان با انتشار پیام های درزیافته از سفارتخانه های امارات متحده عربی و اردن در بیروت موارد متعددی از اختلاف در رویکرد عربستان و امارات را که در ظاهر روابط نزدیکی با هم دارند، افشا کرد.
الاخبار در تازه ترین شماره خود دوره زمانی این پیام های محرمانه را پیش از 4 نوامبر (13 آبان) یعنی موعد اعلام استعفای «سعد الحریری» از مقام نخست وزیری لبنان در عربستان، عنوان کرد.
*عربستان در همه جا شکست خورده است
به گزارش ایرنا یکی از پیام های درزیافته مربوط به دیدار «نبیل مصاروه» سفیر اردن در بیروت با «عبدالعال القناعی» همتای کویتی اش است. در این پیام از سفیر کویت نقل شده: عربستان در همه جا بویژه لبنان شکست خورده است…دیدار «ثامر السبهان» سفیر پیشین عربستان با نیروهای 14 مارس بیانگر آشفتگی سیاست این کشور است. این سیاست هیچ نتیجه ای جز تنش رسانه ای نخواهد داشت و هیچ چیزی نیست جز تلاش عربستان برای اثبات وجودش در لبنان در بر نخواهد داشت.
بر اساس این پیام، سفیر اردن از همتای کویتی خود نقل می کند که شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد امارات متحده عربی به دنبال فروپاشی عربستان سعودی است.
*نارضایتی امارات از سعودی ها
دومین پیام درزیافته ای که روزنامه الاخبار آن را منتشر می کند، مربوط به دیدار سفیر اردن با «حمد بن سعید الشامسی» همتای اماراتی خود است. در این پیام سفیر اردن به نقل از همتای اماراتی اش می گوید: عربستان در داخل و خارج بویژه در لبنان دچار آشفتگی است. عربستان سعودی به رغم نارضایتی از سعد الحریری نخست وزیر لبنان از او بی نیاز نیست.
در این پیام همچنین به نارضایتی بن زاید از الحریری اشاره شده و آمده است: وقتی عربستان حمایت خود را از الحریری برداشت او کنار بن زاید قرار گرفت اما الحریری بعدا به امارات پشت کرد به گونه ای که او درخواست سفیر امارات برای دیدار را رد کرد.
سفیر اردن می گوید: سفیر امارات همچنین انکار نکرد که شیخ محمد بن زیاد به عربستان مشورت می داد و به آنها نصیحت می کرد اما در مجموع آنها در امارات از شیوه رفتار سعودی ناراضی بودند.
در بخش هایی از این پیام با اشاره به سفر «سامی الجمیل» (رهبر حزب الکتائب)، «سمیر جعجع» (رهبر حزب نیروهای لبنان)، «ولید جنبلاط» (رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه) به عربستان سعودی با هدف ایجاد جبهه سیاسی جدیدی و تقویت جریان 14 مارس در لبنان، از قول سفیر امارات آمده که این اقدام، تاریخ گذشته و بدون نتیجه است.
الشامسی تاکید می کند که پرونده لبنان در دست «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی نیست بلکه در دست «ثامر السبهان» وزیر امور خلیج (فارس) سعودی است. او آن زمان از انتخاب سفیر جدید سعودی در بیروت یعنی «ولید الیعقوبی» که یکی از دستیاران السبهان است خبر داد.
*رای جنجالی لبنان به قطر
سومین موردی که الاخبار آن را فاش کرد مربوط به پیام سفیر امارات به کشورش در تاریخ 18 اکتبر سال گذشته بود. این پیام مربوط به ماجرای رای دادن لبنان به نفع قطر در انتخابات سازمان یونسکو بود.
سفیر امارات در ارزیابی اقدام لبنان در رای به قطر به رغم نارضایتی سعودی ها می نویسد: الحریری با این کار به دنبال ارسال پیام هایی به عربستان بود. چرا که این کشور نسبت به وضعیت او بی توجه بود و در عین حال او با قطر روابط اقتصادی داشت. این مساله باعث خشمگینی زیاد عربستان از وی شد. چرا که اطلاعاتی وجود داشت که نشان می داد الحریری از قطر کمک 100 میلیون دلاری دریافت کرده است.
الشامسی همچنین به نقش «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در رای به قطر اشاره کرد و نوشت: باسیل به دنبال رویارویی با عربستان است چرا که این کشور از رفتار «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان راضی نیست و می خواد او را به دلیل مواضع حمایتی اش از حزب الله و ایران تحت محاصره قرار دهد. از این رو باسیل می خواهد پاسخ سعودی را بدهد.
سفیر امارات در ادامه به شکاف در حزب «جریان المستقبل» لبنان به رهبری الحریری به دنبال رای به قطر و به طور مشخص به اعتراض «نهاد المشنوق» وزیر کشور اشاره می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید