اقدام سه کشور تجاوزکار تأثیری در سیاست‌های ایران ندارد

    کد خبر :262213

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدام سه کشور تجاوزکار به سوریه خلاف همه موازین و کنوانسیون‌های بین‌المللی بود و این ها نمی‌تواند تأثیری در سیاست‌های ایران داشته باشد.

به گزارش مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، درباره موضوع مطرح شده در خصوص اصلاح برجام توسط آمریکایی ها و اروپایی ها اظهار داشت: من از تعداد نشست های برخی کشورهای اروپایی با آمریکا اطلاعی ندارم و موضوعات مورد بحث آنها را نمی دانم ولی برجام موضوعی است میان ایران و گروه ۱+۵ و مطالب عنوان شده در رسانه ها سندیت ندارد و گمانه زنی است.

وی درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: فکر می کنم در خصوص تجاوز رژیم تجاوزگر قدس به سوریه، ایران مواضع لازم را به موقع بیان کرد و این حق مردم سوریه است که در قبال این اقدامات اتخاذ موضع داشته باشند.

قاسمی همچنین درباره سفر اخیر ظریف به دو قاره آفریقا و آمریکای لاتین و دستاوردهای اقتصادی آنها ادامه داد: در جایگاهی نیستم که در حال حاضر در خصوص دستاوردهای این سفر سخنی بگویم ولی قطعا این قبیل سفرها سودمند است و سفر مفیدی بود و تعدادی سند میان دو طرف منعقد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما ظرفیت های بسیاری را با آن کشورها به خصوص با برزیل داریم، در نظر داشته باشید زمان می برد امضای قراردادها تا عملیاتی شدن توافقات و این از خواص و ذات همکاری های فنی و اقتصادی است.

وی گفت: امیدواریم در آینده سطح تعاملات اقتصادی بالاتری را با کشورهای آفریقایی و آمریکایی جنوبی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون حمله نظامی اخیر آمریکا و دو کشور غربی علیه سوریه گفت: اقدام سه کشور تجاوزکار به سوریه، یک اقدام غیرقانونی و خلاف همه موازین و کنوانسیون‌های بین‌المللی بود، اما این ها نمی‌تواند تأثیری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: همانگونه که ایران طی دهه‌های گذشته هم نشان داده، با جدیت تمام و به پشتوانه مردم خود از اصول تعیین شده در نظام جمهوری اسلامی ایران پیروی می‌کند و سیاست‌های جهانی خود را ادامه می‌دهد.

قاسمی افزود: اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه به نوعی جنگ‌افروزی به حساب می‌آید و آن کشور نشان داده که با سیاست‌های توسعه‌طلبانه و خصمانه‌ای که دارد، هرازگاهی با سیاست‌های دروغ در تأمین مطامع خود، دست به چنین اقداماتی در کشورهای مختلف زده و در آخرین اقدام هم به سوریه حمله‌ور شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تصور می‌کنم آشفتگی‌ها، ناامنی‌ها و بی‌نظمی‌های موجود در منطقه و جهان ناشی از اشتباهات راهبردی آمریکا در دهه‌های گذشته است، تصریح کرد: این سیاست آمریکا با مشارکت برخی کشورهای همفکر با آن دولت، منجر به ایجاد وضعیت ناهنجاری در منطقه و جهان امروز شده است.

وی در خصوص تماس تلفنی ظریف و همتای انگلیسی خود گفت: چارچوب مکالمه میان این دو وزیر توسط وزارت خارجه پیشتر اعلام شده بود. این تماس توسط آقای جانسون گرفته شد و دو طرف در خصوص مسائل منطقه‌ای و بخصوص سوریه به طور مفصل با یکدیگر گفتگو کردند.

قاسمی اظهار داشت: در این تماس طرف ایرانی مراتب اعتراض خود را در حمله سه کشور غربی به سوریه به وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد و آن اقدام را جنایتکارانه توصیه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تجاوز اخیر سه کشور به سوریه بدون هیچ سند و مدرکی و بدون مجوزی از سازمان ملل و یا دیگر نهادهای بین‌المللی صورت گرفت و دست آخر اینکه در این تماس با شدت تمام و دقت لازم، اعتراض ایران نسبت به این اقدام نابجا اعلام شد.

وی پیرامون تأثیر اقدام نظامی آمریکا به سوریه بر روند گفتگوهای آستانه گفت: یکی از اهداف اساسی اقدام غیرخردمندانه سه کشور مزبور در تهاجم به حاکمیت و سرزمین سوریه، ایجاد شکاف میان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن در گفتگوهای آستانه بود.

قاسمی افزود: تمامِ اروپا، فرانسه و انگلیس نیستند؛ مواضع گوناگونی میان کشورهای اروپایی در خصوص مسائل منطقه و همچنین سوریه وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکره ما با کشورهای اروپایی در خصوص موضوعات مختلف علی‌رغم اختلاف‌نظرهایی که میان ما وجود دارد، ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها شاید از روند موفقیت‌های آستانه خشنود نبودند، چرا که این یکی از دلایل حمله نظامی آنها به سوریه و ایجاد شکاف میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بوده است، اما این یک تصور خام برای آنها است، چرا که این سه کشور علی‌رغم اختلاف‌نظرهایی که با یکدیگر دارند، همکاری‌های راهبردی در خصوص موضوعات مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و کمک به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون دیدار محرمانه نماینده ویژه پوتین در امور سوریه با شمخانی گفت: سفر نماینده ویژه پوتین به تهران امری عجیب نیست، این دو کشور طی سالیان اخیر در خصوص مسائل منطقه‌ای بخصوص سوریه با یکدیگر همکاری‌های راهبردی داشته و تلاش‌های مشترکی را در مبارزه با تروریسم انجام داده‌اند؛ به همین دلیل هیأت‌های متعددی میان دو کشور تبادل شده و تماس‌های دائمی میان ایران و روسیه وجود دارد.

قاسمی افزود: در ادامه نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه که در آنکارا برگزار شد، طرف‌های مذاکره توافق کردند که در خصوص سوریه با یکدیگر جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار دهند که این سفر هم به همین علت انجام شد.

وی در خصوص مذاکرات میان ایران و اروپا و تداوم جلسات دو طرف گفت: مذاکرات با اروپا در موضوعات مختلف همچون حقوق بشر و برخی دیگر از مسائل همچنان ادامه دارد که این علی‌رغم تمام اختلاف‌نظرهایی است که دو طرف با یکدیگر دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در برخی از موضوعات ما با یکدیگر تفاهم‌هایی داریم و در حوزه‌های دیگر اختلافات زیادی میان ما وجود دارد، اما این مذاکرات حتماً ادامه خواهد داشت و باید گفتگوها در فضایی سازنده و آکنده از منفی‌نگری ادامه پیدا کند.

قاسمی افزود: طی ماه‌های آینده هیأت‌هایی میان دو طرف تبادل خواهند شد و در خصوص مسائل گوناگون با یکدیگر به گفتگو خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دستور کار سفر وزیر امور خارجه به تاجیکستان چه خواهد بود؟ تصریح کرد: دستور کار سفر وزیر امور خارجه به تاجیکستان که امروز انجام شد، حضور در نشست اجلاس وزرای خارجه اکو خواهد بود که ظرف امروز و فردا انجام می‌شود و برای ما فرصت مغتنمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در این فرصت آقای ظریف می‌تواند با مقامات عالیرتبه تاجیکستان و دیگر مقامات حاضر در اجلاس، مذاکراتی را داشته باشد. از جمله مواردی که می‌تواند مورد مذاکره طرف ایرانی و تاجیکستانی قرار بگیرد، بررسی روابط دوجانبه و پرداختن به تحولات مربوط به آسیای میانه و قفقاز است که دارای اهمیت زیادی برای ایران و تاجیکستان است که امیدواریم قدمی مثبت برای ارتقای سطح روابط دو کشور به حساب آید.

قاسمی پیرامون عملکرد روسیه در خصوص اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه گفت: در خصوص مکانیزم نظامی طرف‌های درگیر در مسئله سوریه، بهتر است مقامات نظامی اظهارنظر کنند؛ روسیه کشور مستقلی است و با ما همکاری راهبردی دارد و قطعاً استراتژی نظامی خود را خودش هم تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه رایزنی‌های میان ایران و مسکو همچنان ادامه خواهد داشت، افزود: به تازگی شاهد بودیم که تماسی تلفنی میان رؤسای جمهور دو طرف در خصوص مسئله سوریه صورت گرفت و برای همین است که تأکید می‌کنیم نباید زود در مورد موضع‌گیری کشورهای مختلف قضاوت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این نکته را هم مجدداً بگویم که علی‌رغم همه همکاری‌های راهبردی میان ایران و روسیه، ما در همه موضوعات نظر یکسانی نداریم و می‌توانیم متفاوت فکر کنیم که امر جدید و غریبی هم نیست.

قاسمی پیرامون برخی مشکلات ایجاد شده در حاشیه سفارتخانه‌های خارجی در تهران در رابطه با اخذ ویزا گفت: در یک سال اخیر چندین مرتبه این مسئله مطرح شد که در حاشیه برخی سفارتخانه‌های خارجی در تهران، شاهد وضعیت بدی بودیم که متأسفانه عده‌ای، شهروندان ما را اخاذی کردند و از آنها برای دریافت ویزا و یا تعیین نوبت، سوءاستفاده کردند.

وی اظهار داشت: از همین تریبون و نهادهای دیگر تذکرات لازم در این خصوص داده شده و ما هشدارها و صحبت‌هایی را که در این رابطه می‌تواند مؤثر واقع شود را پیشتر گفته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تصمیم‌گیری‌های کلان در سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: موضع ایران در حوزه سیاست خارجی روشن است و مواضع رسمی ما توسط وزارت امور خارجه، شخص آقای وزیر و آقای رئیس‌جمهور مطرح می‌شود و اظهارات دیگر مقامات، نهادها و یا کارشناسان و دیگرانی که در این حوزه به اظهارنظر می‌پردازند، مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه مواضع خودشان است، ولی ما می‌توانیم آنها را هم بشنویم و مورد بررسی قرار دهیم.

قاسمی گفت: مسئولان وزارت امور خارجه با تمام توان برای ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان در تلاش هستند و همه ما باید سعه‌صدر بیشتری را پیشه کنیم و مواضع و دیدگاه‌های خود را منطقی و به دور از پرخاش، خشونت و دلسرد کردن دیگران بیان کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در نابسامانی‌های ارزی اخیر در کشور، ردپای برخی کشورهای منطقه هم دیده می‌شود یا خیر؟ تأکید کرد: در ابتدا باید بگویم که تلاش برای خروج سرمایه از ایران، کار نابجا و درستی است که تضییع حقوق ملت ایران است، اما در مورد اینکه چه مقدار سرمایه از ایران خارج شده و یا به کدام کشور رفته و یا اینکه ردپای کشور دیگری در این مسئله بوده یا تلاطم ارزی، موضوعی داخلی است، بنده از این جایگاه نمی‌توانم پاسخگو باشم و شما را به دستگاه‌های ذیربط در این حوزه ارجاع می‌دهم.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون مذاکرات مرزی میان ایران و کشورهای همسایه جهت تأمین امنیت در مرزهای کشور گفت: ما در خصوص مرزهای خود با کشورهای همسایه رایزنی‌ها و تماس‌های مختلفی را با کشورهای همجوار خود به جهت تقویت و تحکیم امنیت مرزها و برای جلوگیری از قاچاق انسان انجام داده و این روند را ادامه خواهیم داد. همچنین بخش عمده‌ای از موضوع امنیت مرزها به نیروهای مرزی کشورهای همجوار برمی‌گردد، اما ما به سهم خود در این رابطه همچنان تلاش‌های خود را خواهیم داشت.

قاسمی افزود: در خصوص مرزها ممکن است مشکلات و موانعی وجود داشته باشد و در این رابطه نیروهای انتظامی، امنیتی و سیاسی تلاش‌های خود را هر یک انجام داده و ادامه خواهند داد؛ به منظور آنکه در هر دو کشور هم‌مرز، مانع از ترددهای غیرقانونی و قاچاق انسان و امثالهم شوند که این اقدامات می‌تواند کمک شایانی به صلح، ثبات و امنیت در منطقه باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه از نظر شما برجام بدون آمریکاچگونه خواهد بود؟ گفت: هیأت عالی نظارت بر اجرای برجام، سناریوهای مختلف خود را در این رابطه تنظیم کرده و طراحی‌های لازم انجام شده است اما بیان زودهنگام این مسائل، امر درستی نیست و باید صبر کرد تا به موقع در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عملکرد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: معاونت اقتصادی وزارت خارجه پُلی است میان دستگاه‌های مختلف اقتصادی داخلی و خارجی که به منظور تسهیل مراودات آنها، اقدامات مقتضی را انجام می‌دهد اما خود تصدی‌گری حوزه امور اقتصادی را بر عهده ندارد.

قاسمی گفت: درواقع این معاونت کمک حال و یاری‌گر دستگاه‌های مختلف داخلی است و در تصمیم‌گیری سیاست‌های پولی و بانکی می‌تواند نقش مشورتی را در مواقع و فرصت‌های خاص ایفا کند.

وی با بیان اینکه این معاونت جایگزین بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیگر نهادهای اقتصادی کشور نیست، افزود: در بسیاری از جلساتی که می‌تواند در سطح کلان تشکیل شود، نمایندگانی از این معاونت می‌توانند عضویت و یا حضور داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تلاش برای کمک به بخش‌های داخلی به منظور صادرات غیرنفتی، یافتن بازار کار با توجه به بیکاری‌های موجود در کشور و یا جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، از جمله وظایف معاونت اقتصادی وزارت خارجه است.

قاسمی پیرامون تحولات اخیر در سوریه و تجاوز نظامی به آن کشور تصریح کرد: یکی از دلایل عمده اقدامات تجاوزکارانه آمریکا، عدم حضور آمریکا در روند گفتگوهای آستانه است که مشخص است آمریکایی‌ها از این مسئله نگران و عصبی هستند، چرا که آنها در فرآیند حل یک بحران جدی منطقه‌ای و جهانی حضور ندارند.

وی گفت: اینکه نگاه خصمانه آمریکا نسبت به جهان، منطقه و ایران پس از این مسئله تمام شود، خیالی خام است چرا که رویکرد آنها طی دهه‌های گذشته، نشان از سیاست خصمانه نسبت به ملت‌ها است.

قاسمی اظهار داشت: برخی کشورهای منطقه متأسفانه از هجوم به سوریه ابراز خوشحالی کرده‌اند. کسانی که بدون داشتن هیچ‌گونه سند، مدرک و مجوزی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یک کشور را نقض کرده و آن را مورد تجاوز قرار دادند، به هیچ وجه حق ورود به حل مسئله سوریه را از طریق سیاسی ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: آنها باید تلاش بسیاری کنند تا خطاهای راهبردی خود را در خصوص سوریه به نحوی جبران کنند. امیدوارم روند گفتگوهای آستانه به منظور حل و فصل مناقشه و بحران هفت ساله سوریه کما فی‌السابق مسیر موفق خود را طی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید