یک کارگزارانی دیگر شهردار تهران می‌شود/ بررسی همه گزینه‌های روی میز شورای شهر

    کد خبر :261746

رایزنی های سیاسی اصلاح طلبان پس از کناره گیری و استعفای «محمد علی نجفی» از شهرداری تهران به جهت معرفی شهردار جدید گویا هنوز به سرانجام نهایی نرسیده است. آنگونه که اخبار به گوش می رسد؛ این طیف سیاسی اینبار درصدد هستند با در نظر گرفتن همه جوانب کار گزینه ای را برای تصدی عنوان شهرداری پایتخت برگزینند که از همه جهات مطلوبیت لازم را برای تصدی امور شهری دارا باشد.

به گزارش تابناک، برای انتخاب چنین گزینه ای اعضای شورای شهر تهران و سیاسیون اصلاح طلب بررسی های زیادی صورت داده و گزینه های مختلفی را مورد کنکاش قرار داده اند؛ همچنین رایزنی های گسترده ای با سران و رئوس جریان اصلاح طلبی انجام داده و شرایط مختلفی را بررسی کرده اند تا در نهایت فردی را برگزینند که تامین کننده خواسته های اصلاح طلبان بوده و انتظارات مردمی را برآورده کنند.

بر همین اساس چند موضوع درباره انتخاب شهردار جدید مورد توجه اصلاح طلبان قرار گرفته تا بتوانند از آزمون مهم مدیریت شهری پایتخت سربلند بیرون بیایند؛ موضوعاتی نظیر گرفتن نظر سران و رئوس جریان اصلاح طلبی در مورد چگونگی انتخاب و گزینه مورد نظر برای شهرداری، انتخاب فرد شناخته شده نظیر نجفی یا انتخاب فردی ناشناخته اما کارآمد، انتخاب از بین اعضای شورای شهر که محدود به «محسن هاشمی» می شود و اینکه در صورت چنین انتخابی عضو علی البدل که یک چهره اصولگرا به نام «مهدی چمران» است به جمع شورای شهری های پایتخت راه خواهد یافت.

در موضوع اول گویا طی روزهای گذشته اعضای شورای شهر و سیاسیون اصلاح طلب رایزنی های گسترده ای با رئوس این جریان به منظور چگونگی انتخاب و گزینه های مورد نظر برای شهرداری تهران داشته اند و حتی به جمع بندی هایی هم در این خصوص دست یافته اند که خروجی آن انتخاب یک فرد با تجربه، کارآمد و توانمند برای شهرداری پایتخت بوده است.

همچنین در این جلسات گزینه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته اند که از جمله این گزینه ها می توان به «محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران»،«حبیب الله بی طرف معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، وزیر نیرو در دولت اصلاحات و گزینه وزارت نیرو در دولت دوازدهم که موفق به اخذ رأی اعتماد نشد»، «محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس»، «قاسم تقی زاده خامسی شهردار مشهد»،«پیروز حناچی معاون شهردار تهران»، «محمد علی افشانی معاون عمرانی وزیر کشور»، «محمد علی جوادی معاون وزیر جهاد کشاورزی»، «شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی» اشاره کرد.

البته در طول این مدت اصلاح طلبان نام افرادی نظیر «اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور»، «عبدالله نوری وزیر پیشین کشور و رئیس پیشین شورای شهر تهران» و «محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون امید» هم برای جانشینی نجفی در شهرداری مطرح شد، اما قطعا این افراد گزینه های نهایی نخواهد بود و بیشتر نام شان برای داغ کردن تنور انتخاب شهردار عنوان شده است.

در مورد معرفی یک زن برای شهرداری تهران هم بیشتر این اقدام یک ژست سیاسی از سوی اصلاح طلبان قلمداد می شود و بسیار بعید است که به واقعیت بدل شود. پیشتر و در جریان انتخاب «محمد علی نجفی» هم نام «الهه کولایی» برای شهرداری مطرح و حتی او به جمع 3 گزینه نهایی راه پیدا کرد، اما در نهایت او موفق به در اختیار گرفتن کرسی عالی مدیریت شهری پایتخت نشد تا اینبار نام گزینه ای دیگر از بین بانوان اصلاح طلب برای این امر مطرح شود.

«شهيندخت مولاوردي» هم که امیدوار به انتخاب یک زن برای تصدی امور شهری در پیتخت نیست، در واکنش به مطرح شدن نامش به عنوان گزینه شهرداری تهران، گفته که «هر وقت يك صندلي مديريتي كشور خالي مي‌شود، نام زنان به عنوان كانديداي مديريت آن منصب مطرح مي‌شود. گمانه‌زني‌اي كه تاكنون در حد حرف باقي مانده و هيچگاه جامه عمل به خود نپوشانده است.»

گفته می شود که مذاکراتی هم با برخی گزینه هایی که نام آنها مطرح شده از سوی بخش های مختلف جریان اصلاح طلبی و اعضای شورای شهر تهران صورت گرفته و رزومه برخی افراد هم دریافت شده است، اما نکته ای که هنوز گویا بحث ها پیرامون آن ادامه دارد این است که آیا باید گزینه مطرح و شناخته شده برای شهرداری انتخاب شود یا اینکه فردی کمتر شناخته شده، اما کارآمد و توانمند به لحاظ اجرایی را باید برگزینند.

اصلاح طلبان و اعضای شورای شهر همچنین به یک موافقت و همگرایی نسبی در خصوص سپردن سکان مدیریت شهری به فرزند ارشد آیت الله مرحوم هاشمی رفسنجانی رسیده اند، اما هنوز در حال سبک و سنگین کردن این مساله هستند که با سپردن این مسئولیت به رئیس شورا آیا راه را برای حضور یک اصولگرا در جمع اعضای شورا که فرد با تجربه ای به نام «مهدی چمران» است، بازکنند یا خیر؟

حزب كارگزاران سازندگی تلاش دارد که اینبار هم کسی به ریاست ساختمان خیابان بهشت برسد که عضویت این حزب را دارد این موضوع امر خیلی بعیدی هم نیست، چرا که علاوه بر حزب کارگزاران برخی اصلاح طلبان که در دیگر احزاب این طیف جای گرفته اند، از رئیس شورای شهر تهران اعلام حمایت کرده و خواستار شهردار شدن «محسن هاشمی رفسنجانی» شده اند؛ موضوعی که از ابتدای انتخاب او به عنوان گزینه نخست منتخب مردم پاستخت در انتخابات شورای شهر مطرح بوده، اما هاشمی به احترام نظر جمعی اصلاح طلبان از این کارزار پاپس کشید.

در همین رابطه «مصطفی کواکبیان» دبیر کل حزب مردمسالاری و نماینده تهران در مجلس، از اعضای شورای شهر تهران خواسته که به محسن هاشمی برای شهردار شدن رای دهند و نگران ورود یک اصولگرا به شورا نباشند. او در توئیتی نوشته: اعضای مجترم شورای شهر تهران، تهران مظلوم را از بلاتکلیفی درآورید؛ زمان را از دست ندهید؛ نگران یک رای اصولگرایان در شورای 21 نفره نباشید و با رای قاطع به محسن هاشمی، گروه های فشار صاحب قدرت را خلع سلاح کنید.

«محمدعلی ابطحی» عضو مجمع روحانیون مبارز هم با حمایت از شهردار شدن «محسن هاشمی» در صفحه‌ی شخصی خود نوشته که «جدای از اینکه شهردار تهران چه کسی خواهد بود، یکی از بدترین استدلال‌ها که از شورای شهر تهران شنیده می‌شود این است که اگر یکی از اعضای شورا، شهردار شود، ممکن است سر لیست اصولگرایان که در لیست علی البدل هست، عضو اصلی شورا شود. حرف تلخی است که با جامعه مدنی و اصلاح طلبی هیچ تناسبی ندارد. یک زمانی شعار اصلاح طلبی زنده بادمخالف بود. در بحبوحه‌ی بد اخلاقی‌ها و هیاهو‌ها اولیه‌ترین اصول آرمان‌های اصلاح طلبی و دمکراسی خواهی در حال فراموشی است. من معتقدم به هر دلیلی یک مخالف وارد شورا شود اصلاح طلبانه‌تر از آن است که شورا بی حضور جناح مخالف باشد».

به نظر می رسد که با توجه به نیاز اصلاح طلبان برای بکارگیری گزینه ای که توان و تجربه لازم را برای اداره امور شهرداری پایتخت داشته باشد و اینکه آنها پس از آزمودن شهرداری 6 ماهه «محمد علی نجفی» که جایی برای آزمون و خطا برای شان باقی نگذاشته در نهایت جریان اصلاحات و در دل آن شورای شهر اصلاح طلب تصمیم به انتخاب «محسن هاشمی رفسنجانی» برای تصدی امور شهری تهران بگیرد تا بار دیگر شاهد انتخاب یک کارگزارانی به عنوان جانشین نجفی باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید