جنگ تعرفه‌ها بین چین و آمریکا

    کد خبر :261744

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: جنگ تعرفه‌ها از چند ماه قبل بین چین و آمریکا آغاز و همچنان ادامه دارد.

اسدالله عسگراولادی ضمن پاسخ به این پرسش که اثرگذاری جنگ تجاری چین و آمریکا بر اقتصاد ایران به چه نحوی خواهد بود، افزود: سابقه برخورد تجاری بین این دو اقتصاد به چند ماه قبل مربوط می‌شود.

به گزارش رادیو اقتصاد، وی همچنین اظهارداشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا پس از روی کار آمدن متوجه شد حرکت چین از نظر اقتصاد جهانی به شدت رو به جلوست و به یقین در چند سال آینده این کشور را پشت سر خواهد گذاشت.

رئیس اتاق مشترک ایران وچین ضمن اشاره به این جمله که هم اکنون چین از حیث مبادلات کالای تجاری مقام نخست دنیا را دارد، گفت: جنگ بین چین و آمریکا به این نحوست که می‌خواهند از همدیگر کالای کمتری وارد و در عوض امتیاز بیشتری دریافت کنند به بیان دیگر مقامات این دو کشور به دنبال تعرفه‌بندی کالاهای وارداتی از چین به آمریکا و بر عکس از آمریکا به چین هستند.

وی در ادامه افزود: هر دو طرف بر روی مواضع خود پافشاری و به هیچ‌وجه خیال عقب نشینی ندارند.

عسگراولادی به رادیو اقتصاد اظهار داشت: چین سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار به آمریکا صادرات و در برابر حجم واردات این کشور از ایالات متحده ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است.

وی تصریح کرد: چین‌ها به دنبال حفظ بازار صادراتی خود در کشور آمریکا هستند و ترامپ از این بحث بسیار ناراحت بوده و جنگ تجاری با چین را به راه انداخته است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: تعرفه‌بندی درشرایط فعلی که به نفع آمریکا در حرکت است اگر چین در این جنگ تعرفه‌ها تسلیم شود جمهوری اسلامی باید از فرصت پیشرو به نحو احسن استفاده کند.

وی افزود: کالاهای که چین از آمریکا واردمی کند بخش عمده‌ای از این کالاها در ایران تولید می‌شود از اینرو می‌طلبد با تمام قوا به سمت بازار چین حرکت کرد.

عسگر اولادی ادامه داد: ایران امروز به بجای خرید کالاهای تجاری از چین سیاست جذب و ترغیب سرمایه گذاران چینی و توسعه سرمایه گذاری و افزایش تولید و صادرات را در کشور دنبال می‌کند.

وی گفت: ورود سرمایه‌گذاران چینی به ایران و سرمایه‌گذاری‌های مشترک ضمن تامین کالاهای مورد نیازبازارهای کشورهای منطقه می‌تواند نقش بسیار پر رنگی در قدرت ارزآوری، اشتغال‌افزایی، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر در جامعه ایفا کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین افزود: ایران علاوه بر ۸۰ میلیون نفر جمعیت از وجود یک بازار ۳۵۰ میلیون نفری کشورهای همسایه و پیرامونی برخوردار است که ضرورت دارد از این فرصت طلایی به نفع تولید، صادرات، اشتغال و غیره در مملکت استفاده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید