برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مونته‌نگرو

    کد خبر :261717

مردم کشور کوچک جمهوری مونته‌نگرو امروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند که پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی میلو جوکانوویچ، سیاستمدار غرب گرا با سابقه شش دوره نخست وزیری است.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوکانوویچ طی 25 سال گذشته چهره سیاسی مسلط بر این جمهوری متعلق به یوگسلاوی سابق بوده و در اکتبر 2016 از نخست وزیری استعفا کرد.

با این حال ماه گذشته میلادی اعلام کرد که مجددا به دنبال رهبری مونته‌نگرو است.

این اقتصاددان 56 ساله حامی عضو کردن این کشور عمدتا ارتودکس که بخش قابل توجهی از مردمش متمایل به روسیه هستند در اتحادیه اروپا است.

در سال 2017 نیز ناتو اعلام کرد که مونته‌نگرو را به عنوان یکی از اعضای خود پذیرفته است.

در صورتی که جوکانوویچ به ریاست جمهوری که یک سمت صرفا تشریفاتی است برسد، انتظار می‌رود که تبدیل به مرکز ثقل واقعی قدرت در این کشور 620 هزار نفری شود.

یکی از معضلات مهمی که او در کمپین انتخاباتی روی آن مانور داده مساله جرایم سازمان یافته در مونته‌نگرو است؛ در دو سال گذشته بالغ بر 20 تن در قتل‌های خیابانی یا انفجار بمب در این کشور کشته شده‌اند.

جوکانوویچ در میان همه هفت کاندیدای شرکت کننده در این انتخابات سرشناس‌ترین کاندیدا محسوب می‌شود.

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که او در همان دور اول انتخابات ریاست جمهوری مونته‌نگرو پیروز شود اما در صورتی که برحسب اتفاق انتخابات به دور دوم کشیده شود این دور در تاریخ 29 آوریل برگزار خواهد شد.

گروهی از مخالفان، دولت جوکانوویچ را متهم به ارتباط داشتن با مافیا می‌کنند اما او این اتهام را رد می‌کند.

اصلی‌ترین رقیب او در این انتخابات ملادن بوجانیچ است که حمایت اکثریت قاطع احزاب اپوزیسیون از جمله طرفداران روسیه را پشت خود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید