چرا حمله به سوریه، اسرائیلی‌ها را ناامید کرد؟

    کد خبر :261636

حمله آمریکا به سوریه نه تنها نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را کمتر نکرد بلکه آنها را بیشتر هم کرد.

به گزارش فرارو، آمریکا، فرانسه و بریتانیا در واکنش به حمله ادعایی شیمیایی در منطقه دوما، به سوریه حمله کرده و مناطقی را بمباران کردند. مقامات اسرائیلی در ابتدا به سرعت و با هیجان از این حمله استقبال کردند. با این حال، هیجان اسرائیلی‌ها مدت زیادی طول نکشید.

بنیامین نتانیاهو در پی حمله سه‌گانه به سوریه صبح روز حمله طی بیانیه‌ای گفت: “صبح امروز، تحت رهبری آمریکایی، ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا نشان دادند که تعهد آن‌ها، به اعلام اصول محدود نیست ”

نتانیاهو در عین حال، هشدار داده که به ایران اجازه نخواهد داد در سوریه مستقر شود.

اسرائیلی‌ها از چند جهت نگران‌اند. از یک سو آن‌ها نگران‌اند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، کارش در سوریه را تمام شده تلقی کند و اسرائیل را در مواجهه با خطرات تنها بگذارد.

وبگاه تایمز آو اسرائیل با اشاره به حملات آمریکا به سوریه نوشت: “روسای امنیتی اسرائیل در شنبه شب آشکارا اعلام کردند که اسرائیل نگران است دولت ترامپ اکنون کارش در سوریه را تمام‌شده تلقی کند و اسرائیل را در مواجهه با خطران ناشی از حضور نظامی فزاینده ایران در سوریه تنها بگذارد. ”

به گزارش شبکه اسرائیلی حداشات تی‌وی، مقامات نظامی اسرائیل نگران‌اند که پس از حمله کشور‌های غربی به سوریه، ممکن است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به “بهانه این حمله”، سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته‌تری در اختیار بشار اسد قرار دهد. امری که به گفته تایمز آو اسرائیل، می‌تواند تفوق هوایی اسرائیل در آسمان‌های سوریه و لبنان را کاهش دهد. یک ژنرال روسی طی اظهاراتی در روز شنبه، نشان داد که دادن چنین سامانه‌ای به سوریه امکان‌پذیر است.

این شبکه به نقل از مقامات امنیتی اسرائیل گفت: حملات “به روسیه بهانه خواهد داد تا درخواست‌های اسرائیل را نادیده گرفته و تحویل سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته را تسریع کند. ”

ژنرال سرگئی رودسکوی گفته روسیه از تحویل سامانه اس-۳۰۰ به سوریه امتناع کرده بود، اما در پی حملات غرب، روس‌ها بررسی مسئله تحویل این سامانه را امکان‌پذیر می‌دانند.

در واقع عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، همواره یکی از نگرانی‌های اصلی اسرائیلی‌ها بوده است. یک مقام امنیتی بلندپایه اسرائیلی که نامش فاش نشده به رسانه‌های رژیم صهیونیستی گفت: “این حمله، آمریکایی‌ها را قادر خواهد ساخت تا بگویند ما کاری که ضروری بود را انجام دادیم و از سوریه عقب‌نشینی کنند. ” این منبع افزود در چنین سناریویی “اسرائیل تنها خواهد ماند و با خطر مستقر شدن ایران در مرز شمالی مواجه می‌شود. ”

ترامپ مکررا درخواستش برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه در اسرع وقت را بیان کرده است. ترامپ در سخنرانی آغاز حملات در جمعه گفت: “آمریکا تحت هیچ شرایطی به دنبال یک حضور بی‌پایان در سوریه نیست. همزمان با افزایش مشارکت سایر ملت‌ها، ما به روزی نگاه می‌کنیم که در آن بتوانیم مبارزان‌مان را به داخل برگردانیم. ”

نگرانی اسرائیلی‌ها صرفا به احتمال تحویل سامانه پدافند موشکی پیشرفته به سوریه و عقب‌نشینی آمریکا از این کشور محدود نمی‌شود بلکه آن‌ها از این واهمه دارند که پس از حمله اخیر آمریکا، “قواعد جدیدی” در سوریه توسط ایران و روسیه تعیین شود.

روزنامه هاآرتص در تحلیلی به قلم یانیف کوبوویچ، به تبعات حمله آمریکا به سوریه پرداخت و نوشت: “ارزیابی مقامات دفاعی این است که اسرائیل در مقابل حضور ایران در سوریه، تنها مانده است. این نگرانی وجود دارد که پاسخ روسیه، ایران و سوریه به حمله شنبه، اساسا به تغییر در آزادی عمل ارتش اسرائیل در منطقه منجر خواهد شد. ”

هاآرتص ادامه داد: “نگرانی بزرگ این بوده است که پاسخ روسیه و ایران، در قالب تغییر در رویکرد نظامی‌شان در منطقه خواهد بود. امری که عمل کردن اسرائیل به شکل نسبتا آزاد در آسمان لبنان و سوریه را دشوارتر خواهد کرد. “

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید