آمریکا در تحقق اهداف حمله به سوریه شکست خورد

    کد خبر :261430

کارشناس مسائل سیاسی ـ نظامی لبنانی با بیان اینکه آمریکا در تحقق اهداف حمله به سوریه شکست خورد، گفت: ریاض بیش از ۲ میلیارد دلار برای تأمین هزینه‌های این حمله خرج کرد.

سه کشور آمریکا انگلیس و فرانسه بامداد امروز در حمله هوایی و موشکی مراکزی را در سوریه مورد هدف قرار دادند. خبرهای رسیده حاکی است فرودگاه مزه، مرکز پژوهش ها در برزه، جمرایا و مصیاف در سوریه مورد هدف قرار گرفتند.

در این حمله که با مشارکت آمریکا، انگلیس و فرانسه انجام گرفته، از کشتی های نظامی و از هواپیما استفاده شده است. دقایقی پس از آغاز حمله، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: اندکی پیش من به نیروهای مسلح آمریکا دستور آغاز حملات به مواضعی در سوریه که با توانمندی‌های شیمیایی بشار اسد مرتبط هستند را صادر کردم.

در توجیه این تجاوز نظامی آشکار، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با اشاره به آغاز حملات موشکی و هوایی سه کشور غربی به سوریه مدعی شد: حمله امشب عزم جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی را نشان می‌دهد. وی افزود: تمامی کشورهای متمدن باید با حمایت از روند صلح ژنو برای پایان دادن به جنگ سوریه اقدام کنند.

در همین حال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنانی ادعا کرد مراکزی که هدف گرفته، مرتبط با توانمندی تسلیحات شیمیایی دولت سوریه بوده اند. وی افزود: ما مراکزی را انتخاب کردیم که خطرات تلفات نظامی عملیات را کاهش دهد. اولین هدف، یک مرکز تحقیقات علمی بود که در دمشق بزرگ واقع شده بود.

درهمین ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی را با «امین حطیط» کارشناس مسائل نظامی لبنان ترتیب داده است که مشروح آن را در ذیل مطالعه می کنید؛

*ایالات متحده آمریکا و متحدانش بامداد دوشنبه مواضعی در دمشق و حمص را هدف حملات موشکی قرار دادند. شما هدف آمریکا، فرانسه و انگلیس از این حملات را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این حمله را موفقیت آمیز می بینید؟

موضع دمشق و متحدان آن یعنی تهران و روسیه موجب شد تا آمریکایی ها از هدف قرار دادن اهداف از پیش تعیین شده صرف نظر کنند
در ابتدا ایالات متحده آمریکا به همراه متحدانش یعنی فرانسه و انگلیس یک لیست بلندبالا از اهداف مهم و استراتژیکی که باید در سوریه هدف قرار گرفته شود، تهیه کردند. با این حال، موضع دمشق و متحدان آن یعنی تهران و روسیه موجب شد تا آمریکایی ها از هدف قرار دادن اهداف از پیش تعیین شده صرف نظر کنند.

بدین ترتیب، اهدافی که مورد هجوم آمریکایی ها قرار گرفتند، عمدتا از بُعد استراتژیک برخوردار نیستند. مواضع استراتژیک نظامی مورد هجوم آمریکا قرار نگرفتند. دو فرودگاه در اطراف دمشق و یک مرکز علمی هدف قرار گرفت. یک مرکز پشتیبانی نیز بمباران شد. کاملا واضح و آشکار است که این تجاوز نظامی به نتایج مورد دلخواه غرب نرسید.

*دیدگاه شما در خصوص نحوه مقابله سوریه با حمله صورت گرفته توسط متجاوزان چیست؟ آیا دمشق توانست واکنش مناسبی نشان دهد؟

شما دیدید که ایالات متحده آمریکا و متحدانش از طریق هوا و دریا سوریه را هدف حملات موشکی قرار دادند. از مجموع بیش از ۱۰۰ موشک شلیک شده توسط آمریکا و متحدانش، سوریه
از مجموع بیش از ۱۰۰ موشک شلیک شده توسط آمریکا و متحدانش، سوریه توانست حدود ۷۰ موشک را رهگیری و ساقط کند
توانست حدود ۷۰ موشک را رهگیری و ساقط کند. این بدان معناست که امکانات و توانایی های نظامی دولت سوریه بسیار مؤثر و تعیین کننده است.

بقیه موشک هایی هم که رهگیری نشدند و به خاک سوریه رسیدند، در واقع یا به مکان ها و مناطق کاملا خالی اصابت کردند و یا به مکان ها و مناطقی اصابت کردند که در واقع کاملا بی ارزش و بی اهمیت هستند و پیشتر هم توسط اشغالگران صهیونیست تخریب شده اند. لذا خودِ اسرائیلی ها هم معتقدند که این تجاوز نظامی در تحقق اهدافش شکست خورده است.

*دونالد ترامپ در توئیتی اعلام کرده است که حملات صورت گرفته به سوریه موفقیت آمیز بوده است. وی تأکید کرده که مأموریتش در سوریه تمامی اهداف را محقق ساخته است. در این خصوص چه دیدگاهی دارید؟

ترامپ همانطور که به دروغ سوریه را متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی کرد، امروز نیز به دروغ سخن از موفقیت مأموریت خود در سوریه به میان می آورد
این حلقه ای از سلسله دروغ های ایالات متحده آمریکا است. سیاست های ایالات متحده مبتنی بر دروغ و ریاکاری است. همانطور که به راحتی و به دروغ سوریه را متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی کردند، امروز نیز به دروغ سخن از موفقیت مأموریت خود در سوریه به میان می آورند. آمریکایی ها همواره دروغ های زیادی را در خصوص تحولات سوریه و به ویژه در بحث شیمیایی مطرح کرده اند. این اولین دروغ آنها نیست.

*در خصوص مواضع عربستان سعودی در قبال حمله به سوریه توضیح دهید. ارزیابی شما از نقش ریاض در این زمینه چیست؟ آیا اقدامات تحریک آمیز سعودیها یکی از عوامل اصلی این حمله نبوده است؟

عربستان سعودی حامی مالی حمله صورت گرفته به دمشق و حمص محسوب می شود. ما از طریق مطالعه روزنامه های غربی و همچنین پیگیری اخبار رسانه های غربی به این نتیجه رسیدیم که
ریاض بیش از دو میلیارد دلار برای تأمین هزینه های مالی حمله بامداد امروز به سوریه، اختصاص داد

بنابراین، ما عربستان سعودی را در جنایتی که صورت گرفته شریک می دانیم هرچند که خود به صورت مستقیم در این حمله مشارکت نداشته است. عربستان سعودی متخصص تخریب و نابودی کشورهای عربی است. پیشتر لیبی و عراق را به نابودی کشاند. امروز نیز همان کار را در سوریه و یمن انجام می دهد. امروز عربستان سعودی اموال زیادی را برای نابودی سوریه خرج می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید