شهردار بعدی کسی است که هوای رئیس جمهور شدن در سر نداشته باشد

  • تیتر یک
  • یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ ۸:۴۶
    کد خبر :261239

حسن رسولی عضو شورای شهر تهران گمانه شهردار شدن محمدرضا عارف را کاملا بی اساس می خواند و احتمال شهردار شدن محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری را نیز جدی نمی داند.
به گزارش نامه نیوز: پذیرش استعفای محمدعلی نجفی توسط شورای شهر تهران گمانه زنی ها در مورد گزینه بعدی شهرداری را آغاز کرد. برخی اعضای شورای شهر، شهردار شدن افرادی همچون محسن هاشمی، محمدرضا عارف یا اسحاق جهانگیری را رد می کنند و می گویند نباید به سراغ گزینه سیاسی رفت. حسن رسولی عضو شورای شهر تهران و از افراد نزدیک به محمدرضا عارف تاکید می کند که به نظر اعضای شورا لزوما راه پاستور از بهشت نمی گذرد و شهردار بعدی کسی است که هوای رئیس جمهور شدن در سر نداشته باشد.

*در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر احتمال شهردار شدن آقای عارف به گوش می رسد. گویا لابی هایی نیز از سوی اطرافیان ایشان صورت گرفته اما خودشان مخالف هستند. نظر شما در مورد استفاده از ظرفیت آقای عارف در شهرداری تهران چیست؟

من طی روزهای اخیر در مورد این شایعه با آقای دکتر عارف صحبتی نداشتم، اما بر اساس شناختی که از آقای دکتر عارف دارم، طرح این موضوع را بی‌اساس می‌دانم، ولی باید ایشان را ببینم و جویا شوم.

* اگر این شایعه به واقعیت بدل شود احتمالا این فرصت را مهیا می کند که ایشان در انتخابات 1400 نیز کاندیدا شده و شانس بیشتری نیز داشته باشند.

یکی از قول‌هایی که ما به موکلانمان و حتی قبل از انتخابات در شورای عالی سیاست‌گذاری به ریاست آقای دکتر عارف به مردم دادیم این بود که از ظرفیت و جایگاه شهرداری و همه دارایی های مادی و معنوی آن برای اجرای پروژه‌های سیاسی – انتخاباتی و رسیدن به اهداف سیاسی استفاده ابرازی نکنیم. کما اینکه قبل از انتخاب همراه با اکثریت مطلق 21 نفره شورای شهر در شهریور سال 96 نیز یکی از محورهای پیمان نامه ما با آقای دکتر نجفی این بود که او قول بدهد هوس رئیس جمهور شدن ندارد و او این کار را کرد.

*از جایگزین آقای نجفی نیز همین قول را می گیرید؟

این استراتژی، استراتژی جریان اصلاحات است، قائم به افراد نیست و ما وظیفه داریم که در عمل به عهدی که با مردم بستیم پایبند باشیم. این گزاره و چرخه مبتنی بر اینکه راه رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری واقع در پاستور از شهرداری در خیابان بهشت می‌گذرد؛ غلط است و ما قول داده ایم که به این چرخه آسیب رسان به منافع شهروندان پایان ببخشیم.

*بر این اساس احتمال شهردار شدن آقای هاشمی هم رد می شود؟ به هر حال این گمانه وجود دارد که محسن هاشمی شهردار خواهد شد تا ظرف سه سال آماده کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ش و در این مسیر مورد حمایت کارگزاران است.

یکی دیگر از مواد میثاق نامه این است که احدی از اعضای شورای شهر پس از اخذ رأی میلیونی مردم برای قبول هر نوع سمت، تصدی و شغلی که قابل جمع شدن با مسئولیت عضویت در شورای نباشد، از شورا خارج نشود. بنابراین همه اعضای شورای اسلامی شهر تهران اخلاقا پذیرفته ایم که در عمل به وظیفه نمایندگی تا پایان دوره‌ای که به ما حق وکالت داده‌اند، فقط نماینده مردم باشیم.

*حالا که شهردار شدن محسن هاشمی و عارف را محتمل نمی دانید،در مورد گمانه ضعیف تر یعنی شهردار شدن آقای جهانگیری صحبت کنیم. با توجه به کم رنگ شدن نقش ایشان در دولت صحبت از خروج او از دولت بود و شهرداری شاید می توانست جایگاه مناسبی باشد. حالا که از اظهارات و مواضع معاون اول استنباط می شود مسایل موجود در دولت رفع شده است؛ این گمانه چقدر محتمل است؟

آقای دکتر جهانگیری از دهه‌های قبل مورد علاقه و شناخت عمیق بنده هستند و با تعریفی که از ایشان به صفت هویت شخصی و شخصیتی دارم و با توجه به نقش و جایگاه بسیار مهم و تعیین کننده‌ای که طی پنج ساله اخیر و تا پایان دولت آقای روحانی در کارآمدترکردن دولت داشته و خواهد داشت، به عنوان یک نظر کارشناسی و با رویکردی دوستانه نسبت به آقای دکتر جهانگیری، در شأن ایشان و به مصلحت کشور و اصلاحات نمی‌دانم که نفر دوم دولت آن هم در شرایط نسبتا بحرانی امروز، دولت را تنها بگذارد و به شهرداری بیاید. آمدن آقای جهانگیری برای ما باعث افتخار است ولی مصالح ملی و منافع ملی در سرلوحه تصمیمات اصلاح طلبان قرار دارد و شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب که آقای جهانگیری هم یکی از آن ها است، منافع شخصی و جناحی را بر منافع ملی ترجیح نمی دهند. همان طور که دکتر عارف در سال 92 که منافع شخصی و جناحی را بر منافع ملی ترجیح نداد و مبتنی بر مصالح ملی کنار کشید تا روحانی رئیس جمهور شود. برداشت من این است که آقای دکتر جهانگیری نیز در این شرایط حساس دولت جاخالی نخواهد داد و اطمینان دارم آقای دکتر روحانی هم با هوشمندی و کیاستی که دارد، چنین یار وفاداری را که بیشترین کمک را به او در دولت و به‌خصوص در انتخابات سال 96 ریاست جمهوری کرد، از دست نخواهد داد.
ما امروز به دنبال شهردار هستیم که البته کار سخت و پیچیده‌ای است و خروج آقای نجفی از شهرداری نیز برای اصلاح طلبان هزینه‌های جدی به بار داشته و خواهد داشت اما برای حل این مساله حق نداریم که خلأ جدی‌تری را در یکی از قوای سه گانه کشور که قوه مجریه و قوه اول و برتر کشور است، با خروج آقای جهانگیری فراهم کنیم. البته اینها نظرات شخصی من است.

**با توجه به اینکه احتمال شهردار شدن شاخص ترین گزینه های مطرح شده را رد می کنید. باید گفت که شورا کار دشواری در پیش دارد و شما می فرمایید که جریان اصلاح طلب به هیچ وجه قصد ندارد از جایگاه شهرداری برای رسیدن به اهداف انتخاباتی خود استفاده کند.

من چنین حرفی نزدم. من عرض کردم در راستای اجرای آن استراتژی اصلاح طلبان که گفتم، هر کسی که نامزد شهرداری تهران شود اعم از آنکه رأی بیاورد یا نیاورد، ، باید به ما قول دهد که هوس رئیس جمهورشدن ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید