سایه روشن ورود غول‌های خودروساز به صنعت ملی

    کد خبر :26061

اگرچه کارشناسان معتقدند با ورود خودروسازان بین‌المللی رقابت در صنعت ایران شکل می‌گیرد اما هنوز فاصله زیادی تا داخلی‌سازی خودروها باقی مانده است

به گزارش  بازتاب به نقل از ایران ، برگشت خودروسازان جهانی به ایران از حدود دو سال پیش آغاز شد. خودروسازان خارجی از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، ایتالیا، چین و کره به ایران آمدند تا بتوانند تولید مشترک را با خودروسازان ایرانی شروع کنند. اما قبل از جدی شدن مذاکرات وزارت صنعت سه شرط را برای آنها لحاظ کرد.اول صادرات 30 درصد محصولات مشترک، دوم سرمایه‌گذاری خودروساز خارجی و سوم شروع داخلی‌سازی خودروها با سهم 40 درصد از سوی ایران. طرف خارجی موقع امضای قرارداد موارد یاد شده را پذیرفت و بنا شد قطعه سازان ایرانی هم همپا با خودروسازان حرکت کنند تا روند داخلی‌سازی خودروها سرعت بگیرد.ولی شروطی که از مدت‌ها پیش لحاظ شده بود هنوز در بدنه خودروسازی‌ها جدی گرفته نشده است و داخلی‌سازی معنا و مفهوم پیدا نکرده است.

چرا هنوز مونتاژ؟

خودروسازان می‌گویند برای داخلی‌سازی خودروها برنامه‌ریزی صورت گرفته است و به مرور زمان می‌توان به 40 درصد داخلی‌سازی دست یافت.شرکت‌های خودروسازی علت این روند لاک‌پشتی را در آماده نبودن قطعه سازان می‌دانند و می‌گویند تا زمانی‌که قطعه سازان بتوانند قطعات را تولید کنند مجبور هستیم به شکل مونتاژ ادامه دهیم. برخی‌ها هم‌اکنون تنها به مونتاژ لاستیک‌ها، میله فرمان و جاگذاری باتری خودرو قناعت کردند. لذا شاید بتوان گفت در چنین شرایطی انتقال تکنولوژی و داخلی‌سازی کمتر از 4درصد  بوده است. این در حالی است که حضور شرکت‌های خودروسازی خارجی به کشورمان با هدف ایجاد رقابت در بین تولید‌کنندگان، رشد صنعت قطعه‌سازی و ایجاد اشتغال است. اگر قرار نیست هیچ‌کدام این موارد محقق شود واقعاً حضور خودروسازان خارجی چه منفعتی برای کشور دارد؟

 ما کوتاه نمی‌آییم!

رضا رضایی رئیس انجمن قطعه‌سازان هم یکی از افرادی است که نسبت به وضع موجود اعتراض دارد و می‌گوید برخی از خودروسازان جهانی که همکاری‌های خود را با ایران شروع کردند هیچ تمایلی به داخلی‌سازی محصولات خود ندارند و این امر در بین خودروسازان کره‌ای و چینی بسیار مشهود است.اما باید بدانند که ما کوتاه نمی‌آییم.اگر شرکت‌ها به مفاد قرارداد پایبند نباشند اجازه تولید نخواهیم داد.اگر روال گذشته ادامه پیدا کند ایران تنها فروشنده کالاهای آنها می‌شود. وی ادامه داد:خودروسازان باید سعی کنند که طبق بندهای قرارداد حرکت کنند وبه خاطر همکاری با یک شرکت به قانون بی‌توجهی نکنند.واردات خودرو کار راحتی است و هر فردی می‌تواند آن را انجام دهد.ولی ما برای رشد و ارتقای صنعت خودرو نیازمند انتقال تکنولوژی هستیم.لذا وزارت صنعت 40درصد داخلی‌سازی را الزام کرده است.

رقابت و اشتغال ارمغان حضور خارجی‌ها

در این میان محمدرضا نجفی منش یکی از قطعه سازان کشورمان درباره حضور شرکت‌های خودروسازی خارجی  گفت: حضور شرکت‌های خودروسازی جهان به کشورمان باعث ایجاد رقابت و اشتغال می‌شود اما باید سعی کنیم از فرصت پیش آمده به نحو مطلوبی استفاده کنیم در غیر‌این صورت صنعت خودروسازی رشد نمی‌کند.

وی افزود: سیاست‌های دولت نشان داده است که صنعت خودروسازی باید چه مسیری را طی کند. قطعه‌سازان با سیاست تنظیم شده دولت موافق هستند. خودروسازان هم به قانون تمکین کردند لذا اکنون سفارش ساخت قطعات خودروهایی که قرار است وارد کشورمان شود از سوی قطعه‌سازان در حال انجام است. ولی عمده مشکل قطعه‌سازان کشورمان نقدینگی است که اگر تأمین شود روند تولید سرعت بیشتری خواهد گرفت.از بین قطعه‌سازان فعال در کشور تنها 2درصد آنها بسیار بزرگ هستند که 80 درصد حجم کار بر عهده آنها است.مابقی کوچک و متوسط هستند لذا خودروسازان باید سعی کنند تا بازپرداخت خود به قطعه‌سازان کوچک را حداکثر 30 روزه کنند تا این بخش هم فرصت همگام شدن با تکنولوژی‌های روز را داشته باشد.

 بازگشت خودروسازها به ایران

به هر ترتیب با اجرایی شدن برجام شرکت خودروسازی هیوندای کره‌جنوبی به ایران بازگشت و هم‌اکنون نیز به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در صنعت خودرو است.در دهه گذشته هیوندای در ایران حضور داشت و برخی محصولاتش همچون آوانته و ورنا در داخل تولید می‌شد اما چند سال پیش به دنبال برخی تحریم‌های خارجی، این شرکت همچون برخی دیگر از خودروسازان خارجی ایران را ترک کرد و تولید این خودروها نیز متوقف شد. با این حال با اقدامات صورت گرفته از سوی دولت تدبیر و امید و مخصوصاً اجرایی شدن برجام از حدود دو سال پیش روند بازگشت خودروسازان بین‌المللی به ایران آغاز شد و به دنبال آن شرکت‌هایی همچون پژو، سیتروئن و همچنین هیوندای به ایران بازگشتند. پژو در دور جدید فعالیت‌های خود در ایران به دنبال تولید خودروهای پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ است که البته تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ از حدود دو هفته پیش آغاز شده است. سیتروئن نیز به دنبال تولید چند محصول جدید خود در ایران است که طبق شنیده‌ها تا چند ماه آینده تولید نخستین محصول سیتروئن آغاز خواهد شد.

امیدواری کارشناسان به آینده صنعت خودرو

شرکت خودروسازی هیوندای کره‌جنوبی نیز حضور مجدد در ایران را با تولید خودروهای آی‌۱۰ و آی‌۲۰ آغاز کرد و در حال حاضر نیز به دنبال توسعه فعالیت‌های خود در ایران است؛ به‌گونه‌ای که در جدیدترین اتفاق در این زمینه اعلام شد خودروی هیوندای اکسنت نیز در ایران به تولید خواهد رسید.

روند بازگشت خودروسازان بین‌المللی و تولید خودروهای خارجی در ایران در حالی است که کارشناسان معتقدند تولید و مونتاژ خودروهای خارجی در ایران باعث افزایش اشتغال در صنعت خودروی داخلی، توسعه صنعت قطعه‌سازی و همچنین کاهش خروج ارز برای واردات خودروهای آماده خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید