جدیدترین اخبار
۲۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹ اجتماعی کد خبر :260226

سهم پر رنگ ماشین‌آلات عمرانی در آلودگی هوا

کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ماشین‌آلات مورد استفاده در فعالیت‌های ساخت و ساز به سبب بهره‌وری نامتناسب، فرایند تعمیر و نگهداری ضعیف مقدار بسیار زیادی دوده و آلاینده PM طی فعالیت خود منتشر می‌کنند.

به گزارش ایسنا، یکی از عواملی که در شناسایی منابع آلاینده هوا کمتر مورد توجه قرار گرفته، آلودگی ناشی از فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی است و بر همین اساس شرکت کنترل کیفیت هوا در سال ۱۳۹۶ پروژه‌ای را با هدف بررسی میزان آلایندگی ماشین‌آلات مورد استفاده در فعالیت‌های ساخت و ساز شهر تهران تعریف و اجرا کرد.

محسن روشنی – کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- در این باره گفت: از اصلی‌ترین آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های عمرانی می‌توان به ذرات معلق اشاره کرد. بخش عمده ذرات خروجی از اگزوز تجهیزات و ماشین‌آلات دیزلی از نوع PM۲.۵ است. درحالی‌که گرد و غبار مربوط به فعالیت‌های ساخت‌ و ساز اغلب در دسته‌بندی ذرات PM۱۰ قرار می‌گیرند. از عوامل اصلی بی‌توجهی به انتشار آلایندگی این ماشین‌آلات می‌توان به کمتر بودن جامعه آماری آن‌ها نسبت به وسایل نقلیه جاده‌ای اشاره کرد. فعالیت‌های عمرانی در شهر تهران به دو دسته اصلی عملیات راهسازی و ساختمانی تقسیم‌بندی می‌شوند.

به گفته روشنی، نتایج به دست آمده از اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که شاخص دودزایی این ماشین‌آلات در محدوده ۴ تا ۷ بر متر مربع است که در مقایسه با مقادیر ذکر شده در استانداردهای جهانی اعدادی بسیار بالایی است همچنین مقادیر به دست آمده نشان می‌دهد که سیستم تعمیر و نگهداری در تجهیزات عمرانی بسیار ضعیف است و به تبع آن حجم بسیار بالای ذرات PM۲.۵ از این دسته تجهیزات منتشر می‌شود که لزوم برنامه‌ریزی برای کنترل و نظارت همه‌جانبه بر میزان انتشار این دسته از ماشین‌آلات را می‌افزاید.

همچنین مطالعات صورت گرفته از آنالیز نوع ذرات خروجی از موتورهای دیزلی ماشین‌آلات عمرانی، نشان از درصد بالای ذرات کربن سیاه در ذرات PM۲.۵ دارد. این ذرات به سبب سمی بودن، اصلی‌ترین بخش آلایندگی ذرات PM۲.۵ هستند که نیازمند کنترل و حذف از خروجی موتور با استفاده از فیلترهای جاذب دوده است.

روشنی تصریح کرد: یکی از راهکارهای عملی و بسیار مؤثر در بهبود کیفیت هوای مناطق مرکزی و پرتردد شهری، اعمال محدودیت‌های ترافیکی برای ورود خودروهای آلاینده به این مناطق همچنین جلوگیری از فعالیت ماشین‌آلات دیزلی ساختمانی با سطح استاندارد نامطلوب در آن‌ها است. این مناطق که موسوم به منطقه کاهش آلایندگی یا LEZ هستند همواره مورد توجه کشورهای مختلف هستند و طرح‌های اثربخشی در آن‌ها پیاده‌سازی شده است.

همچنین بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با مطالعه تجربیات و قوانین مشابه سایر کشورها طرحی پیشنهادی برای اعمال محدودیت برای فعالیت تجهیزات و ماشین‌آلات عمرانی آلاینده تدوین شده است. این طرح در گام نخست با هدف شناسایی و ثبت اطلاعات فنی ماشین‌آلات ساختمانی فعال در منطقه طرح کاهش شهر تهران و در گام بعدی کاهش انتشار آلایندگی در این منطقه ارائه شده است.

روی خط خبر

  • حال استاد شجریان خوب است
  • دستورالعمل نقل و انتقال فرهنگیان شهر تهران اعلام شد
  • اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره فعالیت دوتابعیتی‌ها در دولت
  • ۴ پیشنهاد وزیر برای حمایت از مستاجران
  • عارف: باید محصورین را به جامعه برگردانیم
  • آموزش کنترل خشم و اخلاق حرفه‌ای برای شهربانان و حریم‌بانان منطقه ۲
  • ادعای بی‌اساس خالد بن سلمان علیه ایران
  • توضیح مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره یک عکس جنجالی
  • خود تحریمی علیه خودرو سازان
  • خودروهای فاقد ایربگ شماره گذاری نخواهند شد
  • سکه باز هم گران شد؛ ۳ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان
  • آیا خوانندگان دیگری جای پای شهرام شکوهی می‌گذارند؟
  • درگیری ها در «کشمیر» ۳ قربانی گرفت
  • با تک صدایی آقای استاندار مشکل برق تهران مرتفع نخواهد شد!
  • ایران کشوری نیست که بتوان به آن فشار آورد/حضور نظامی ایران در سوریه مشروع است
  • گزارش غلط علوی به روحانی در موضوع ادمین‌های دستگیر شده
  • سریال پرطرفدار این شبها و سوژه ای که دست فضای مجازی داد!
  • ۷۰ شرکت متخلف مرتبط با مشکل کامیون‌داران تعطیل شد
  • پیشنهاد کنسرت مجانی برای عروسی جاستین بیبر
  • سعودی‌ها برای فروش نفت با مشکل مواجه شدند
  • روابط عمومی مدافع سیاسی دستگاه اجرایی نیست
  • انتقاد رضا شفیعی‌جم از برنامه‌های طنز تلویزیون
  • هشدار درباره شیوع تب کریمه
  • برگی تازه از توزیع رانت درواردات خودرو
  • رد طرح الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش از میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی
  • اتاق ایران راهکارهای مقابله با تحریم ها را تدوین می‌کند
  • سرگردانی حجاج برای ارز
  • چرا «IPC» ناکام ماند؟
  • بهترین تضمینی که می‌توان از اروپا در برجام گرفت
  • حمایت از کالای ایرانی به سبک رادیو