«کانال سلوی» و پایگاه نظامی آخرین حربه های ریاض در برابر دوحه

    کد خبر :259632

عربستان اقدامات اولیه برای اجرایی کردن پروژه انزوای جغرافیایی قطر را کلید زده است، اما به نظر می رسد این طرح قطر را نگران نکرده است.

عربستان در تازه ترین تلاش خود برای به انزوا کشیدن قطر، به دنبال اجرای پروژه عظیم ایجاد کانالی دریایی میان خاک خود با قطر است تا به این ترتیب دوحه را از لحاظ جغرافیایی هم از جهان عرب جدا کند.

با توجه به اینکه تنها مرز خاکی قطر در جنوب این کشور با عربستان است، روزنامه السبق عربستان اخیرا در گزارشی اعلام کرده که عربستان می خواهد قطر را به جزیره ای جدا از کشورهای عربی تبدیل کند. این در حالی است که طرح های سابق عربستان و همپیمانانش (امارات، بحرین و مصر) برای به انزوا کشیدن قطر تا کنون به نتیجه نرسیده است زیرا هدف این فشارها وادار کردن دوحه به قبول شروط کشورهای عربی و تبدیل شدن به بحرینی دیگر برای عربستان بود.

با وجود تحریم و محاصره دیپلماتیک و اقتصادی قطر به وسیله کشورهای عربی، دوحه موفق شده در طول ۱۰ ماه گذشته قطر موفق شده روابط تجاری خود با ایران و ترکیه را بهبود بخشیده و صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود تأکید کرده است که پیامدهای مالی و دیپلماتیک بحران قطر کاهش پیدا کرده است.

اما در خصوص کانال سلوی که بر اساس گزارش های رسانه ای عربستان تصمیم به ساخت آن گرفته است، رسانه های سعودی گزارش داده اند که این یک پروژه گردشگری است که در طول مرز زمینی قطر و عربستان حفر خواهد شد و از منطقه «سلوی» تا «خور العدید» امتداد خواهد داشت.

روزنامه السبق عربستان در گزارش خود تأکید کرده که این پروژه در انتظار موافقت رسمی مسئولان سعودی است و در صورت موافقت با همکاری ۹ شرکت در عرض یک سال اجرایی خواهد شد.

بر اساس گزارشی که روزنامه السبق به نقل از منابع آگاه خود منتشر کرده بود تأکید کرده بود که اهمیت راهبردی این منطقه و نوع خاک شنی موجود در این منطقه از اصلی ترین دلایل احداث این کانال است و با توجه به اینکه این منطقه تقریبا خالی از سکنه است احداث این کانال فعالیت اقتصادی میان عربستان و دیگر کشورهای عربی مجاور را تقویت خواهد کرد.

عربستان تصمیم دارد تا منطقه سلوی تا خور العدید را با کانالی به عرض ۲۰۰ متر و عمق ۱۵ تا ۲۰ متر و طول ۶۰ کیلومتر احداث کند تا امکان عبور انواع کشتی ها از این کانال فراهم شود و هزینه اولیه ای که برای این پروژه در نظر گرفته شده است ۲.۸ میلیارد ریال تخمین زده شده است.

السبق گزارش داده که علاوه بر ساخت تفریحگاه ها و هتل های ساحلی، عربستان یک بندر جدید در سلوی و یک بندر دیگر در منطقه «الزواید» احداث خواهد کرد. عربستان همچنین تصمیم دارد تا این کانال را در منطقه مرزی خاک خود و در حد فاصل یک کیلومتر از خط مرزی با قطر احداث کند تا به این ترتیب این کانال آبراهی خصوصی باشد و قطر نتواند از آن به عنوان آبهای بین المللی استفاده کند.

استقرار نیروهای گارد مرزی عربستان در گذرگاه «سلوی»

این روزنامه امروز نیز گزارش داده است که نیروهای گارد مرزی از روز گذشته گذرگاه سلوی را در اختیار گرفته و این اقدام در راستای آماده سازی منطقه برای ایجاد کانال دریایی میان خاک قطر و عربستان است.

این روزنامه همچنین تأکید کرده است که هزینه اجرای این پروژه برعهده بخش های خصوصی عربستانی و اماراتی خواهد بود و شرکت های مصری در زمینه حفر کانال های آبی نیز در این پروژه همکاری خواهند کرد.

در اولین واکنش رسمی به این طرح هم «سعود القحطانی» مشاور ارشد دیوان پادشاهی عربستان در توییتر خود به رجز خوانی برای قطر پرداخته و گفته است که با اجرایی شدن این طرح قطر به جزئی از جزیره سلوی تبدیل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ریاض در آینده پایگاهی نظامی در کنار دیگر پایگاه های نظامی خارجی در جزیره سلوی تأسیس خواهد کرد و در ادامه گفته:

القحطانی در ادامه نوشته: آیا تصمیم برای تغییر جغرافیایی با ایجاد جزیره سلوی با قوانین بین المللی در تضاد است؟ آیا عربستان حق دارد در این منطقه یک پایگاه نظامی تأسیس کند؟ آیا ریاض حق دارد تأسیسات هسته ای خود را در این منطقه احداث کند؟ آیا عربستان می تواند پسماند های هسته ای خود را در این منطقه دفع کند؟ بله قطعا عربستان این حق را دارد، این یعنی حاکمیت!

ولی با تصور اینکه عربستان این طرح خود را اجرایی کند و مرزهای زمینی خود با قطر را قطع کند، تا زمانی که قطر نتواند از این آبراه استفاده کند چگونه امکان دارد این منطقه را به یک منطقه تجاری فعال تبدیل کرد. در حالی که ریاض ادعا می کند که این منطقه را به منطقه ای صنعتی و هسته ای تبدیل خواهد کرد آیا امکان تبدیل کردن آن به یک منطقه مسکونی و گردشگری وجود دارد؟

از سوی دیگر در حالی که خلیج فارس و تنگه هرمز وجود دارد، چرا کشتی های تجاری و نفتی به جای عبور از تنگه هرمز برای عبور از این گذرگاه کوچک راه خود را چند برابر کرده و به جای عبور از شمال قطر به جنوب این کشور رفته تا از گذرگاه مرزی عربستان عبور کنند؟

بیشتر از اینکه عربستان به دنبال فعال کردن صنعت گردشگری و رشد اقتصادی این منطقه باشد در واقع هدف اش از احداث این کانال تحریک قطر و ایجاد رعب و وحشت داخلی برای مردم این کشور است. سکوت قطر در برابر گزارش های منتشر شده در خصوص اجرایی شدن این پروژه و واکنش مسئولان کشورهای محاصره کننده قطر به سکوت دوحه گواه بر این مسأله است که هدف از انتشار چنین گزارش هایی یا حتی اجرایی شدن چنین پروژه ای ترساندن دوحه است.

در همین راستا «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در توییتی سکوت قطر را نشانه ترس دانست و گفت راهکار با تکبر قطر ایجاد نمی شود بلکه این کشور باید با عقلانیت و دانایی در سیاست هایی که باعث شده این وضعیت برای دوحه ایجاد شده تجدید نظر کند.

از سوی دیگر دعوت رسمی از قطر برای مشارکت در نشست سران عربی که قرار است در ریاض برگزار شود، پیام های متناقضی از سوی کشورهای تحریم کننده قطر ارائه می دهد زیرا در حالی که ادعا می کنند تلاش خواهند کرد تا قطر را منزوی کنند، دعوت از این کشور برای مشارکت در نشستی در ریاض خلاف این مسأله را نشان می دهد. ناظران سیاسی می گویند تصمیم دولت قطر برای مشارکت در این نشست آن هم با حضور «تمیم بن حمد» امیر این کشور پیامی است که قطر به دیگر کشورهای عربی به ویژه کشورهای محاصره کننده قطر می دهد و تأکید می کند که بر خلاف ادعای ریاض و ابوظبی قطر منزوی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید