الویری: از جهانگیری تقاضا دارم به مشکل سپنتا نیکنام رسیدگی کند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۳۴
    کد خبر :259607

رئیس شورای عالی استان ها گفت: از اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تقاضای رسیدگی به مشکل سپنتا نیکنام یکی از اقلیت های مذهبی برای حضور در شورای شهر یزد را دارم.

مرتضی الویری روز پنجشنبه در چهارمین اجلاس شورای عالی استانها در محل ساختمان قدیم مجلس افزود: مردم شهر یزد در یک انتخابات آزاد به این فرد رای داده اند و وی آرای کافی برای حضور در شورای اسلامی شهر یادشده کسب کرده است اما اکنون مشکلات جدی دارد که درخواست رسیدگی این وضعیت را داریم.

وی تصریح کرد: از آنجا که مهلت ٦ ماهه وی برای حضور در شورای اسلامی شهر یزد به اتمام رسیده است انتظار می رود این موضوع به صورت ویژه رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: به اعتقاد ما برای اقلیت زرتشتی، خلاف مقررات مشکلاتی پیش آمده است که نیازمند پیگیری بیشتر است.

الویری در ادامه با بیان اینکه شوراها با ١١٧ هزار عضو با روشی دموکراتیک، اعصای شورای عالی استانها را انتخاب کردند، اظهار داشت: البته در قانون اساسی نیز وظایف شورای عالی استان ها، مسئولیت نظارت بر مدیریت شهری، ارائه طرح به مجلس شورای اسلامی و لایحه به دولت و آموزش شوراهای اسلامی شهر و روستا تبیین شده است.

به گزارش ایرنا، چندی قبل انتشار حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد، در فضای مجازی واکنش های مختلفی را به دنبال داشت.

بر اساس رای شعبه 45 دیوان عدالت اداری که در خصوص شکایت علی اصغر باقری یکی از نامزدهای انتخابات شورای شهر یزد که در انتخابات با کسب هفت هزار و 707 رای، نفر چهل و پنجم شد و به شورای پنجم راه نیافت، آمده است: دستور موقت مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام فرزند ارشام در شورای شهر یزد تا تعیین تکلیف نهایی پرونده صادر شده است.

در رای دیوان عدالت اداری عنوان شده است: با توجه به محتویات پرونده و نظریه شماره 240 / 100 / 96 مورخ 26 / 1 / 96 فقهای شورای نگهبان (نظر آیات جنتی در خصوص عضویت اقلیت ها در شوراهای اسلامی) مبنی بر خلاف شرع بودن تبصره 1 ماده 26 قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شورای اسلامی کشور مصوب سال 1375 و بند 11 این ماده، ضرورت امر و فوریت آن از نظر این مرجع احراز شد.

نیکنام در دوره چهارم عضو شورای شهر بود و با توجه به جمعیت حدود 6 هزار نفری زرتشتیان یزد، بخش اعظم رای این عضو شورا، مسلمان هستند.

شورای شهر یزد 11 عضو دارد که یکی از آنان سپنتا نیکنام از اقلیت زرتشتی است.

الویری در ادامه خاطرنشان کرد: مدیریت محلی بر اداره شوراها از دیگر وظایف شورای عالی استان ها است چون همانطوری که پارلمان ملی به مسایل کلان کشور می پردازد این شورا نیز وظایفی را برعهده دارد.

رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی ادامه داد: امروز طرحی با قید فوریت در شورای عالی استانها با همین منظور بررسی می شود تا ببینیم چگونه می شود اقدامات لازم در این حوزه را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین در شورای عالی استان ها موضوع طرح مدیریت یکپارچه شهرها را در دستور کار داریم و امیدواریم امسال بتوانیم طرح پرقدرتی را در این حوزه به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم.

الویری ادامه داد: همچنین در شورای عالی استان ها موضوع درآمدهای پایدار برای شهرداری ها را پیگیری خواهیم کرد.

چهارمین اجلاس شورای عالی استان ها امروز پنجشنبه در محل ساختمان قدیم مجلس و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در حال برگزاری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید