رمزگشایی از مواضع جنگ طلبانه ولیعهد جنجالی عربستان علیه ایران

    کد خبر :259533

سیدحسین موسویان، دپیلمات پیشین ایران از سخنان جنگ‌طلبانه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی رمزگشایی کرد.
او گفت:«من در اوایل کار ترامپ در کاخ سفید، طی مقاله‌ها و مصاحبه‌های متعدد به مسوولان ایران هشدار دادم که مثلث همکاری تل آویو-واشنگتن-ریاض علیه ایران تشکیل خواهد شد و تقسیم کاری به این شکل صورت خواهد گرفت.»

موسویان گفت: طراحی و برنامه‌ریزی به‌عهده تل آویو، تامین مالی به‌عهده ریاض و فشار و زور توسط واشنگتن. در آن مقطع برخی در داخل نوشتند که فلانی با بزرگ کردن عربستان و اسرائیل، قصد بزک کردن آمریکا را دارد! منتهی امروز این مثلث نه تنها شکل گرفته، بلکه عملیات گسترده‌ای علیه ایران را آغاز کرده است و این واقعیت هم برهمگان آشکار شده است.»

به گزارش نامه نیوز این عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در ادامه تاکید کرد:« یکی از استراتژی‌های طراحی شده از سوی تل آویو، ایجاد فضای ترس و وحشت درمورد ایران درافکار عمومی جهان است که هرسه عضو مثلث به‌طور مشترک، سازمان یافته و مستمر، در مواضع سیاسی خود به آن دامن می‌زنند. هدف هم این است که از همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی جامعه جهانی با ایران جلوگیری کرده، ایران را درسطح منطقه‌ای و جهانی منزوی کنند، اوضاع اقتصادی داخلی ایران را به‌هم ریخته تا از طریق فشارهای بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی زمینه فروپاشی از داخل را درایران فراهم و ایران را دچار سرنوشتی مشابه کشورهای افغانستان و لیبی کنند. طرح احتمال جنگ با ایران در ۱۰-۱۵ سال آینده نیز درواقع با این هدف صورت می‌گیرد که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را از سرمایه‌گذاری‌های درازمدت درایران منصرف کنند. ایجاد یاس جهانی درمورد آینده ایران یکی از خطوط جنگ روانی و تبلیغاتی مثلث مذکور است.»

موسویان در ادامه به نقش اسرائیل پس از وداع باراک اوباما از کاخ سفید در آمریکا و همچنین نقش این رژیم در سرنوشت روابط ایران و اعراب گفت:«اینکه محمد بن سلمان ایران و ترکیه و گروه‌های مقاومت را محور شرارت خواند، اسرائیل را عملا به رسمیت شناخت، تمام توان مالی و سیاسی خود را علیه ایران بکارگرفته، ایران را بدتر از دوران نازی‌های هیتلری خواند، شعار جنگ علیه ایران می‌دهد،همه و همه به روابط و توافقات محرمانه سرویس اطلاعاتی اسرائیل با ریاض برمی‌گردد. واقعیت این است که امروز تل آویو نه تنها میان روابط واشنگتن و تهران، بلکه بین روابط ریاض با تهران نیز نشسته و تشدید خصومت‌های غربی – عربی علیه ایران را مدیریت می‌کند و این مهم‌ترین مانع بهبود روابط ایران و عربستان است.»

سفیر پیشین ایران در آلمان به برخی اخبار درباره زمینه‌سازی وقوع جنگ علیه ایران نیز پرداخت و تصریح کرد:«ترامپ علاقه‌ای به جنگ با ایران ندارد. اسرائیل و عربستان هم جرات ورود به جنگ با ایران راندارند. طراحی تل‌آویو برمبنای «جنگ سرد و نرم با ایران» است که عملیاتی هم شده و گسترش خواهند داد. تکرار شعار جنگ با ایران بخشی از طرح جنگ نرم بدون ورود به جنگ سخت افزاری است. هدف آنها این است که شرایط بین‌المللی علیه ایران را به ماقبل برجام برگردانند. منتها باید به‌طور جدی نگران سیاست‌های جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی و پمپئو وزیر خارجه جدید آمریکا بود. آنها درصدد فرصت برای راه‌اندازی جنگ با ایران خواهند بود هرچند جا انداختن چنین موضوعی در داخل آمریکا و درصحنه بین‌المللی بسیار دشوار خواهد بود.»

موسویان در ادامه و در تشریح دلایل مخالفت عربستان با برجام گفت:«برجام یک جسم دارد و یک روح. جسم برجام درواقع همان مواردی است که در متن توافق‌نامه آمده، همچون پذیرش حقوق هسته‌ای ایران، رفع تحریم‌های هسته‌ای، خروج از فصل ۷ منشور شورای امنیت سازمان ملل. اما روح برجام فراهم کردن زمینه تعاملات گسترده جهانی با ایران است که درصورت تحقق، نقش و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را می‌تواند متحول کند. مشکل اصلی نئوکان‌های آمریکا، صهیونیست‌ها و عربستان و متحدانش هم با جسم برجام است و هم با روح آن.»

این دیپلمات سابق در پایان تاکید کرد:«برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی فعلی، قبل از هرچیز نیازمند انسجام و وحدت ملی درداخل همراه با رضایتمندی واقعی مردم هستیم که متاسفانه درشرایط داخلی فعلی در ایران، چنین وضعیتی مشاهده نمی‌شود. مردم از وضعیت اقتصادی رنج می‌برند و رضایت ندارند. هرروز هم درخبرها شاهد تشدید اختلافات سیاسی درداخل هستیم. فوری‌ترین حادثه در پیش رو تصمیم ترامپ ظرف چند هفته آینده درمورد برجام است. من نظرات کارشناسان متعددی در آمریکا را جویا شده‌ام. اکثرا معتقدند که ترامپ از برجام خارج خواهد شد. درصورت چنین اتفاقی، واکنش ایران درتعیین سطح بحران احتمالی پیش رو بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. هدف محور تل آویو-ریاض این است که با خروج احتمالی ترامپ از برجام، شرایط بین‌المللی و داخلی ایران را به‌گونه‌ای به‌هم بریزند که قابل جمع کردن نباشد. لذا تهران باید بسیار مدبرانه عمل کند تا مبادا بهانه به دشمن داده شود. تمام تلاش تل‌آویو این است که قبل از انتخابات کنگره آمریکا در آبان ماه سال جاری، برجام را به‌دست ترامپ به‌گونه‌ای نابود کند که برگشت‌پذیر نباشد. آنها احتمال می‌دهند که دموکرات‌ها در انتخابات کنگره پیروز شوند و معادلات سیاسی داخل آمریکا تغییر کند. علاوه بر این، ایران باید قاعده بازی درسطح منطقه‌ای و بین‌المللی را عوض کند. برجام شانس چنین امکانی را به‌وجود آورده است. پتانسیل‌هایی که برجام برای سیاست خارجی ایران فراهم کرده بسیار فراتر از موضوع هسته‌ای است. هنر استراتژیست‌های ایران در مقطع کنونی استفاده از ظرفیت‌های پنهان برجام در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است به‌گونه‌ای که طراحی‌های بدخواهان ایران را عقیم کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید