اسماعیل کوثری: صحبت از رئیس جمهور نظامی بحثی انحرافی است

    کد خبر :259526

اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله (ع) بحث ضرورت سپردن امور به یک رئیس جمهور نظامی را یک مساله انحرافی می داند و تاکید می کند که منع قانونی برای ورود افرادی با پیشینه نظامی به انتخابات ندارد لذا این مردم هستند که باید انتخاب کرده و البته بر اساس توانمندی، خدمتگذاری و تعهد افراد قضاوت کنند نه پیشنیه نظامی یا سیاسی آن ها.
اظهار نظر محمد علی پورمختار نماینده اصولگرای مجلس مبنی بر اینکه یک رئیس جمهور با پیشینه نظامی می تواند کشور را نجات دهد؛ جنجال آفرین شده است. اصولگرایان بسیاری همچون ابراهیم فیاض، حسین الله کرم و منصور حقیقت پور از این مساله استقبال کرده اند .

برخی از فعالان سیاسی اصولگرا نیز پا را فراتر گذشته و تاکید دارند در جامعه فعلی نیازمند افرادی با تفکر نظامی هستیم.این مساله اما موضوعی نیست که ساده بتوان از کنار آن عبور کرد از همین رو برخی نگران هستند که در صورت عملیاتی شدن و تحقق این ایده با نوعی بازگشت به عقب، عدول از اصول دموکراسی و تمرکز قدرت مواجه باشیم.

به گزارش نامه نیوز:رسانه های اصلاح طلب در بیان این نگرانی ها تنها نیستند و برخی از تحلیل گران اصولگرا نیز همین نظر را دارند. برای مثال ناصر ایمانی گفته است «خدا نكند كه كشور و مردم به اينجا رسيده باشند كه يك ديكتاتور مسوول اداره كشور شود. هيچ‌وقت هم جمهوري اسلامي به چنين نقطه‌اي نمي‌رسد؛ چون اگر برسد ديگر جمهوري اسلامي نيست. ضمن آنكه اين مساله اصلا با مباني نظام جمهوري اسلامي نمي‌خواند و سازگاري ندارد چون ولي‌فقيه در رأس نظام است.»

عباس سلیمی نمین نیز ضمن تاكيد بر اینکه نبايد بحث حضور ديكتاتور خوب را با حضور نظاميان در عرصه اجرايي خلط كرد ، گفته است « صحبت از ديكتاتور خوب، فاجعه است چرا كه در ديكتاتوري كه البته داراي توانمندي باشد شايد در ابتدا منشأ حركت قرار گيرد اما به مرور فاجعه به بار مي‌آورد».

محمد اسماعیل کوثری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی که سابقه فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله را نیز دارد اما طرح این بحث را اساسا انحرافی می دادند. او در گفت و گو با «نامه نیوز» گفت:«اکنون زمان مناسبی برای پرداختن به انتخابات ریاست جمهوری نیست. ما یک سال دیگر انتخابات مجلس را در پیش داریم و باید که روی آن تمرکز کنیم زیرا اگر مجلس، مجلس باشد هم خود در چارچوب قانون کار می کند و هم مانع از عملکرد خلاف قانون در بخش های دیگر می شود. اما اگر مجلس ، مجلس نباشد همه از قانون حرف می زنند اما خلاف آن عمل می کنند».

وی همچنین با تاکید بر اینکه ورود یک نظامی به رقابت های انتخاباتی خلاف قانون است، گفت : « اگر فردی که نظامی بوده است بازنشست شده یا استعفا داده و لباس اش را درآورده باشد می تواند مثل هر فرد دیگری کاندیدای ریاست جمهوری شود و این موضوع به هیچ وجه خلاف قانون نیست».

وی با بیان اینکه برخی از رسانه به این موضوع نگاه یک سویه و قصد جنجال آفرینی دارند، گفت:« کسی که سال ها در کسوت نظامی خدمت و فداکاری کرده می تواند مثل هر فرد دیگری وارد عرصه انتخابات شود اما برخی سعی دارند از بابت ورود این افراد به انتخابات نگرانی ایجاد کنند درحالی که هیچ اشکال قانونی برای این امر وجود ندارد».

کوثری در پاسخ به این سوال که آیا جامعه فعلی و فضای سیاسی کشور به ورود افراد با پیشینه نظامی نیاز دارد یا خیر، گفت: « این نگاه به طور کلی اشتباه است. هیچ فرقی بین یک فعال سیاسی و نظامی که بعد ازسال ها خدمت بازنشست شده یا استعفا داده نیست. ما باید به این توجه داشته باشیم که افراد خدمت گذار، متعهد و شایسته روی کار آیند و اینکه قبلا نظامی بوده اند یا نه محل بحث نیست».

وی در واکنش به این ایده که اصولگرایان با طرح این موضوع به دنبال تئوریزه کردن انتخابات و جا انداختن ایده «دیکتاتور خوب» هستند؛ گفت: « ما سال ها با نظامی ها بوده ام و اتفاقا معتقدم که برخی از سیاسیون از نظامیون خیلی دیکتاتورتر هستند لذا این صحیح نیست که بگوییم با رئیس جمهور شدن فردی که قبلا نظامی بوده است، دیکتارتوری ایجاد می شود».

کوثری ادامه داد:« چه کسی گفته حتما سیاسیون دارای اخلاق خوش و نظامیون خشن و بداخلاق هستند؟ مگر در خود آمریکا که این همه نظامیون در مقامات بلندپایه قرار می گیرند مشکلی ایجاد شده است که حالا برخی می گویند اگر نظامی ها وارد شوند دیکتاتوری ایجاد می شود».

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله (ع) در واکنش به اینکه قبلا چهره های نظامی مثل قالیباف و محسن رضایی موفق به جلب رای مردم نشده اند ، گفت: « خب نشده باشند. سیاسیون بسیاری نیز بارها در انتخابات شرکت کرده و رای نیاوردند. این مردم هستند که رای می دهند و باید به جای پیشینه نظامی یا سیاسی افراد به تعهد، خدمت گذاری و توانمندی آن ها دقت کنند».

برخی از سیاسیون اصولگرا نیز با کوثری در این باره هم نظر هستند. به عنوان مثال محمد تقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز می گوید: « مردم اگر كسي را شناخته و به اعتماد داشته باشند فارغ از اينكه آن فرد نظامي باشد يا غير نظامي به او اعتماد خواهند كرد و راي خواهند داد. از نظر قانوني نيز محدوديتي براي كانديداتوري افراد نظامي وجود ندارد به آن شرط كه فرد مورد نظراز فعاليت نظامي خود استعفا كند.

وی گفت: حال سوالي كه شكل مي‌گيرد آن است كه آيا حضور افراد نظامي در انتخابات رياست‌جمهوري يا مطرح كرن اين موضوع ضرورتي دارد يا خير؟ پاسخ من به اين سوال منفي است. اگر فردي واقعا قصد خدمت به مردم و كشور را داشته باشد در هرجايگاهي مي‌تواند اين مهم را انجام دهد اما اينكه گفته شود حتما يك فرد نظامي رييس‌جمهور باشد ضرورت روز کشور نيست».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید