قیمت نفت به دنبال ترس از جنگ اوج گرفت

    کد خبر :259510

قیمت نفت برنت روز سه شنبه در حالی به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه رسید که نگرانی ها درباره نگرانی ها درباره یک جنگ تجاری رو به افزایش است.

به گزارش اویل پرایس،رییس جمهور چین از متحدانش برای کمک به نبرد تعرفه ها کمک خواسته است. این دید و بازدید ها برای تجارت بر بازار نفت اثر گذاشته است. به گفته جاسپر لاولر تحلیلگر مسایل نفت،این جنگ تجاری هم می تواند خطرناک باشد و هم نباشد،اما به هر حال جنگ تجاری است.

استفان این، مدیر بخش بازرگانی مؤسسه کارگزاری OANDA سنگاپور معتقد است، آمریکا چه از برجام خارج شود و یا نشود، در حال حاضر بازار نسبت به این قضیه بسیار حساس است.

به گفته وی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت نفت در مبادلات امروز گزارش‌ هفتگی درباره فعالیت‌ نفتی در آمریکاست که نشان می‌دهد، حفاری نفتی در این کشور طی هفته گذشته کاهش یافته است.

مؤسسه بیگر هاگز طی هفته منتهی به روز 29 مارس تعداد دکل‌های حفاری نفتی در آمریکا 7 واحد کاهش یافته و به 797 دکل رسیده است که این نخستین بار در سه هفته گذشته بوده است که تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا کاهش یافته است.

به طور کلی از زمان آغاز اجرای توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی از سوی اوپک و دیگر کشورهای تولید نفت نظیر روسیه قیمت نفت روندی صعودی را در پیش گرفته است.

اکنون معامله‌گران نفت به نظاره پایان اشباع عرضه جهانی در سال ۲۰۱۸ و متعادل شدن مجدد عرضه و تقاضا نشسته‌اند. به گفته جیووانی سریو، مدیر تحقیقات در گروه ویتول، بزرگترین معامله‌گر نفت مستقل جهان، در خوشبینانه‌ترین سناریو برای سال ۲۰۱۸ که تحت آن تقاضا حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد، بازار نفت بایستی در این سال متعادل شود.

کاهش تولید به رهبری اوپک به پایین آمدن سطح ذخایر جهانی نفت کمک کرده است. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر صنعتی در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که شامل گروهی از بزرگترین کشورهای توسعه یافته جهان است، در اکتبر به پایین‌ترین میزان از ژوییه سال ۲۰۱۵ به این طرف رسید.

تقاضای قوی برای نفت که تحت تاثیر رشد جهانی گسترده و کم سابقه بوده، از روند تعادل مجدد بازار پشتیبانی کرده است. همه ۴۵ کشور مورد بررسی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۲۰۱۷ رشد اقتصادی داشته‌اند و این پدیده سه بار در ۵۰ سال گذشته روی داده است.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که تولید آمریکا تا اواخر سال ۲۰۱۸ از تولید روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان، فراتر رفته و به بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد.

با افزایش تولید نفت آمریکا از تقاضا، تحلیلگران می‌گویند اوپک و روسیه که به منظور تقویت قیمت‌ها، تولیدشان را محدود کرده‌اند تحت فشار قرار خواهند گرفت تا به هر طور که شده سهم بازارشان را حفظ کنند.

این کسنس، مدیر سهام و رییس شرکت تورتوئیز در کانزاس، می‌گوید: امروز نفت به علت تقویت التزام اوپک به توافق خود در سال ۲۰۱۸، بالا رفت.

تولید سازمان اوپک در ماه ژانویه افزایش داشت اما همچنان زیر سطح توافق شده باقی ماند. در این ماه افزایش تولیدات نیجریه و عربستان سعودی باعث شد تا افت شدید تولید ونزوئلا خنثی شود.

درحالی که اوپک به توافق کاهش تولیدات خود پایبند مانده است، آمریکا در حال افزایش دادن تولید نفت خام خود است. طبق اعلام روز اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور برای اولین بار از ۱۹۷۰ به بعد، از ۱۰ میلیون بشکه فراتر رفت.

همچنین عامل دیگری که امروز قیمت نفت خام را بالا برد انتشار یادداشتی از گلدمن‌ساکز بود که در آن تقویت قیمت‌های نفت هدف خود را اعلام کرده بود.

گلدمن‌ساکز پیش‌بینی قیمت سه ماهه نفت برنت خود را از ۶۲ دلار برای هر بشکه به ۷۵ دلار افزایش داد و پیش‌بینی قیمت ۶ ماهه خود را هم از ۷۵ دلار به ۸۲.۵۰ دلار افزایش داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید