چنگ‌اندازی شرکت خارجی رزرو هتل بر درآمد هتل‌های ایران

    کد خبر :259443

شرکت بوکینگ به ایران آمده تا هتل‌های ایران را به خود ایرانی‌ها بفروشد و ۵۰% از سود خالص هتل‌های ایران را از آن خود کند و با افتتاح حساب در بانک سامان، بدون پرداخت ریالی مالیات، پولی را که هیچ دلیلی برای خروج از ایران ندارد، از کشور خارج کند.

همواره در صنعت گردشگری ایران بدین صورت است که مسافران ورودی خارجی یا از طریق شرکت‌های داخلی دعوت می‌شوند و هتل و آمدوشد توسط دعوت‌کنندگانشان فراهم می‌شود و یا تقریبا در تمامی مسافرت‌های سیاحتی به دلیل خاص بودن شرایط سفر به ایران، استفاده از تور را ترجیح می‌دهند.

به گزارش بازتاب، آژانس‌های ایرانی، مسافران خارجی را به هر صورتی و با هماهنگی با آژانس‌های خارجی به ایران می‌آورند، در حالی که با وجود تحریم‌های بانکی آمریکا که در تمامی کشورها رعایت می‌شود، حتی امکان گشایش یک حساب بانکی را ندارند.

حال شرکت آمریکایی-اسرائیلی بوکینگ از آن سوی دنیا با استفاده از مستشاران سیار خود و بدون سروصدا به ایران آمده تا هتل‌های ایران را به خود ایرانی‌ها که قبلا را روش‌های مختلف رزرو می‌کردند، بفروشد و در این میان ۱۵% مبلغ کل، یعنی حدود ۵۰% از سود خالص هتل‌های ایران را از آن خود کند و با افتتاح حساب در بانک سامان، بدون پرداخت ریالی مالیات، پولی را که هیچ دلیلی برای خروج از ایران ندارد، از کشور خارج کند.

سیاست این شرکت این است که با گسترش در تمام هتل‌های یک کشور با توجه به قدرتی که دارد، امکان کار را از سایرین گرفته و در قدم بعدی با فشاری که بر هتل‌ها تحمیل می‌کند، سیاست «نصف درآمدت را به من بده یا بمیر» را به اجرا می‌گذارد.

این شرکت مانند زالو چنان صدمه‌ای به گردشگری کشورها زده که بسیاری را در سطح دولت‌ها مجبور به جستجوی راه چاره کرده، از آن جمله کشور ترکیه است که پس از رسیدن به بن‌بست در مواجهه با این مشکل، جنگ اقتصادی با آمریکا را به جان خرید و با اخراج این شرکت از سال گذشته، نیمی از پول عایدی هتل‌هایش را به درون مرزهایش بازگرداند.

با وجود تمام این موارد و اینکه بیش از یک سال است که شرکت فوق در حال ریشه‌دوانی و سرایت به کل کشور ایران است، طبق جریان معمولی که دیگر روال دستگاه‌های دولتی شده، سکوت و بی‌تفاوتی سازمان گردشگری راه را برای دیر شدن جهت هر گونه اقدامی هموار کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید