کتابخانه ملی نسخه ارزشمند پزشکی قرن 4 را خرید

    کد خبر :25896

معاون کتابخانه ملی ایران خبر داد: نسخه ارزشمند پزشک اهل آندلس مربوط به قرن 4 که ابن سینا در نگارش کتاب «قانون» از این نسخه بهره برده است، پس از قرن‌ها پیدا و از سوی کتابخانه ملی خریداری شد.

 

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران  با اعلام یک خبر اظهار داشت: در روزهای اخیر مجموعه‌ای از نسخه‌های نفیس از سوی کتابخانه ملی خریداری شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از نسخه‌های ارزشمندی که چند قرن مفقود بود در میان نسخ خریداری شده دیده می‌شود، ابراز داشت: از آن جمله می‌توان به نسخه خطی از منابع طبی قرن 4 اشاره کرد که تا به حال مفقود بود اما این نسخه اخیرا از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی خریداری شده است.

امیرخانی در توضیح بیشتر خاطر نشان کرد: این نسخه نفیس مربوط به یک «طبیب اهل آندلس» است که کتابش را قبل از ابن سینا تالیف کرده است.

معاون کتابخانه ملی به نام این طبیب اشاره کرد و گفت: «ابن سمجون» نام این پزشک اهل اندلس است. مسئله ای که بر اهمیت این اثر می‌افزاید آن است که این اثر از منابع مورد استفاده «بوعلی سینا» در تالیف کتاب «قانون» بوده است.

امیرخانی بخش اول این کتاب را طی سال‌ها و قرن‌های گذشته مفقود دانست و تصریح کرد: قسمت اول این کتاب در طی قرون گذشته مفقود بود که خوشبختانه پیدا شد که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان از خریداری چند نسخه خطی هم خبرداد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید