بررسی سیتروئن C5 ایرکراس 2018

  • خودرو
  • سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۴۳
    کد خبر :258381

رانندگی با سیتروئن C5 ایرکراس مخصوص بازار چین نشان می دهد که این SUV از نظر ظاهری بسیار جذاب است و تجهیزات متنوعی در اختیار شما قرار می دهد. خودروی راحتی است، اما از نظر کیفیت کابین و رانندگی از رقبا ضعیف تر است. البته قضاوت نهایی را برای آزمایش در جاده های اروپا باقی می گذاریم.
ارائه مدل های مخصوص بازار چین برای خودروسازان چند ملیتی کار عجیبی نیست. اتفاق نادر، عرضه یک خودرو در شرق دور و ورود آن به بازار اروپا در سال بعدی است؛ چیزی که در مورد C5 ایرکراس اتفاق افتاده است.


C5 ایرکراس از پلتفرم EMP2 مشابه پژو 3008 و 5008، واکسهال گرندلند X و DS7 کراس بک استفاده می کند. این یکی از متمایزترین سیتروئن های موجود تا به حال است و طراحی جدیدی را به نمایش می گذارد که اولین بار در سال گذشته در C3 ایرکراس مشاهده کردیم.

C5 ایرکراس از بیرون با کراس اوورهای موجود متفاوت است، اما با وجود چرخ های بزرگ و طراحی عضلانی بدنه، امکان استفاده از گزینه چهارچرخ متحرک را ندارد. البته این از ویژگی های حال حاضر SUV های PSA است.

اولین تجربه رانندگی ما در چین انجام شد، جایی که فقط موتورهای 1.6 و 1.8 لیتری بنزینی توربو موجود هستند. البته یک نسخه دیزل برای بازار اروپا ارائه خواهد شد. C5 ایرکراس چینی در 4 مدل عرضه می شود و مدل مورد آزمایش ما Flagship بود.
در حالی که C3 ایرکراس با 85 ترکیب رنگ مختلف برای بدنه و سقف ارائه می شود، برای C5 ایرکراس مخصوص چین تنها 5 رنگ موجود است. در خودرو سفید مورد آزمایش، کمی رنگ قرمز در سپر، دریچه های هوا، ریل های سقف و پنل های airbump به کار رفته است.

داخل این خودرو با وجود دکمه های قهوه ای و صندلی های چرم خاکستری Claudia زیبا به نظر می رسد. کیفیت مواد به کار رفته به خوبی رقبایی مانند فولکس واگن تیگوان یا حتی رنو کَجار نیست و بیشتر با خودروهایی مانند MG GS قابل مقایسه است. پلاستیک سخت در داخل دیده می شود و چرم آن خیلی مرغوب نیست. اما به احتمال زیاد مدل های مخصوص اروپا در این زمینه بهتر خواهند بود.

به لطف سانروف پانورامیک، نور و هوای کابین خوب است. سرنشینان عقب فضای سر زیادی در اختیار دارند، با این حال جای پا با خم شدن صندلی های جلو بیشتر می شود. برخلاف C3 ایرکراس، صندلی های عقب قابلیت خم یا عقب و جلو شدن ندارند. فقط جمع می شوند و می توانید به همراه کف صندوق عقب، فضای صافی را در اختیار داشته باشید. صندوق عقب جادار است و با گنجایش 516 لیتر، فورد کوگا با گنجایش 406 لیتر را مغلوب می کند. درب صندوق عقب برقی هم به وسیله پا باز می شود که در هنگام حمل بار به شما کمک می کند.

امکانات راحتی سیتروئن در جاده خود را نشان می دهند. پدهای هیدرولیک نوید یک رانندگی نرم را می دهند. در حالی که به خوبی از دست اندازها عبور می کند، با یک مانور در سرعت بالا مشاهده کردیم که خودرو تکان می خورد. 5 حالت تنظیم برای کنترل کشش موجود است که شامل برفی، مسیر خیس و خارج جاده می شود.

با این که موتور این خودرو با بیش از 200 اسب بخار قدرت می بایست عملکرد خوبی داشته باشد، اما در نهایت خیلی هیجان انگیز نیست. در واقع گیربکس 6 سرعته اتوماتیک که تنها گزینه مورد نظر در مدل های چینی است، مانع عملکرد بی نقص موتور می شود. شتاب اولیه قابل قبول است، اما در سرعت های متوسط کمی تنبل است و شتاب گیری از 80 تا 110 کیلومتر در ساعت می تواند تا ابد طول بکشد! اضافه شدن یک گیربکس دستی برای مدل های اروپایی می تواند این مشکل را رفع کند.

صدای جاده و موتور در اتاق شنیده نمی شود، اما یک لرزش کوچک در هنگام روشن شدن موتور در حالت start-stop حس می شود. دید این مدل هم به لطف شیشه بزرگ جلو خوب است، اما دید آینه عقب کمی مشکل آفرین می شود. به این معنی که باید به سنسورهای نقطه کور تکیه کنید. مدل Flagship 12 قابلیت دستیار راننده دارد که شامل کروز کنترل اکتیو و سیستم ترمز اضطراری AEBS2 شرکت PSA است که به منظور توقف خودرو در مواقع ضروری طراحی شده است.

کیلومترشمار این مدل که در یک صفحه نمایش 12.3 اینچی دیجیتال قرار دارد طرفداران سیتروئن را به یاد مدل های سیتروئن BX در دهه 1980 می اندازد. متاسفانه سیتروئن در این بخش چیز دیگری برای ارائه ندارد.

نقشه با جزئیات خوبی در صفحه کیلومتر نیز دیده می شود اما به نظر ضروری نیست، چرا که در سیستم اطلاعات-سرگرمی 8 اینچی هم نمایش داده می شود. برخی از نوشته های قرمز به خوبی خوانده نمی شوند، در عین حال ورودی صدا در سیستم نویگیشن موفق به تشخیص مقصد نشد.
با این حال تجهیزات متعددی در این خودرو وجود دارد. صندلی های برقی قابل تنظیم در جلو به همراه حافظه و ماساژور قرار دارند که با دکمه بر روی صندلی فعال شده ولی توسط صفحه نمایش تنظیم می شوند. سیستم سیتروئن کانکت هم اطلاعات دقیق ترافیک، پارکینگ و قیمت سوخت را در اختیار راننده قرار می دهد. علاوه بر این، اپل کارپلی و Mirrorlink امکان اتصال تلفن هوشمند را فراهم می آورند.

مشخصات فنی

مدل: سیتروئن C5 ایرکراس Flagship

قیمت: 26670 پوند (حدود 226 میلیون تومان)

موتور: 1.8 لیتر توربو 4 سیلندر بنزینی

قدرت/گشتاور: 201 اسب بخار/280 نیوتن متر

سیستم تعویض دنده: 6 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا 100: 9 ثانیه

حداکثر سرعت: 215 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت/خروجی دی اکسید کربن: 5.7 لیتر در 100 کیلومتر/نامشخص

زمان فروش: آخر 2018

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید